آزمایش های تشخیصی

پرتونگاری بطنی

پرتونگاری بطنی آزمایشی با استفاده از ایزوتوپ های پرتوزا است که جریان خون را در قلب شما در هنگام استراحت، ورزش یا هر دو ردیابی و بررسی می کند. این آزمایش میزان پمپاژ خون، نحوه کارکرد قلب در صورت وجود انسداد در رگ های خونی را نشان می دهد. پرتونگاری بطنی برای یافتن کسر جهشی (درصد خونی است که با هر ضربان قلب از بطن ها به بیرون پمپ می‌شود) بسیار مفید است که به رادیونوکلئیدی (RVG, RNV) یا اسکن اکتسابی چند دروازه ای (MUGA) نیز معروف است.

پرتونگاری بطنی چگونه کار می کند؟

اسکن موگا (MUGA) از یک ماده رادیواکتیو که به جریان خون شما تزریق می شود استفاده می کند. توسط این ماده رادیواکتیو گلبول های قرمز خون شما برچسب گذاری می شود. این ماده بی خطر است و به خون یا اندام های بدن شما آسیبی نمی رساند. پزشکان در پرتونگاری بطنی با گسیل اشعه گاما در حالی که گلبول های قرمز برچسب گذاری شده در رگ ها حرکت می کنند، از قلب تصویر برداری می کنند.

تجهیزات پرتونگاری بطنی
تجهیزات پرتونگاری بطنی

اقدامات لازم برای انجام پرتونگاری بطنی

  1. قبل از انجام پرتونگاری استاندارد نیازی به آمادگی خاصی ندارید. اگر پزشک دستور اسکن ورزشی را داده باشد، باید از نیمه شب قبل از آزمایش چیزی نخورید یا ننوشید (در صورت نیاز فقط نوشیدن آب مجاز است).
  2. در صورت باردار بودن، قبل از آزمایش با پزشک خود صحبت کنید.
  3. یک تکنسین مثل آزمایش نوار قلب قسمت های خاصی را روی سینه شما تمیز می کند سپس صفحه‌های کوچک، نرم و چسبنده ای به نام الکترود روی قفسه سینه شما قرار می گیرد. این الکترودها دارای سیم هایی به نام لید هستند که به کامپیوتر تصویربرداری هسته ای متصل می شوند.
  4. سپس تکنسین 2 تزریق  در اسکن موگا برای شما انجام می دهد: اولین تزریق برای آماده سازی گلبول های قرمز خون و دومی برای برچسب گذاری گلبول های قرمز توسط ماده ردیاب استفاده می شود.
  5. تکنسین از شما می خواهد که روی یک میز معاینه کوچک که دوربین مخصوصی در اطراف آن قرار دارد، دراز بکشید.
  6. در مرحله بعد پرتونگاری بطنی تکنسین با استفاده از دوربینی که اشعه گاما گسیل می کند، تصاویری از قلب شما می گیرد. اگر پزشک شما فقط اسکن استاندارد را تجویز کرده باشد، این مرحله پایانی آزمایش است.
  7. اگر پزشک اسکن موگای ورزشی را برایتان تجویز کرده باشد، به اتاق معاینه دیگری منتقل خواهید شد.
  8. در حالی که روی تخت دراز کشیده اید، پدال هایی در انتهای تخت وجود دارد که باید پاهای خود را روی آنها قرار داده و مانند دوچرخه سواری شروع به رکاب زدن کنید.
  9. در همین حال تکنیسن با استفاده از دوربین اشعه گاما، از قلب به تعداد کافی عکس می گیرد. ممکن است پزشک معالج در حین انجام این آزمایش تشخیصی حضور داشته باشد.
  10. پس از انجام آزمایش پرتونگاری بطنی، ممکن است کمی احساس خستگی کنید، اما به محض اتمام آزمایش، می توانید به فعالیت های روزمره خود باز گردید.
  11. ماده ردیاب بی ضرر است و در عرض 2 یا 3 روز از بدن خارج می شود.

به خاطر داشته باشید که زنان باردار یا شیرده نباید پرتونگاری بطنی یا اسکن MUGA انجام دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا