تست ورزش

تست  ورزش، چگونگی کار کردن قلب در حین انجام فعالیت بدنی را نشان می دهد. از آنجا که ورزش پمپاژ قلب را سخت تر و سریع تر می کند، یک تست ورزشی می تواند مشکلات جریان خون را در قلب نشان دهد.

 

تست ورزش معمولاً شامل پیاده روی بر روی تردمیل یا سوارشدن برروی دوچرخه ثابت است. در حین تست ورزش بر ضربان قلب، فشار خون و تنفس نظارت می شود.  گاهی اوقات با تزریق دارو، اثرات ورزش را تقلید می کنند و وضعیت قلب را بررسی می کنند.

در صورت وجود علائم بیماری عروق کرونر یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) وجود دارد، پزشک ممکن است تست ورزش را توصیه کند. همچنین این آزمایش ممکن است راهنمای تصمیمات درمانی باشد، میزان اثربخشی درمان را اندازه گیری کند یا در صورتی که از قبل دچار بیماری قلبی شده اید، شدت آن را تعیین کند.

تست استرس (تست ورزش)
 

چرا این آزمایش انجام می شود

پزشک ممکن است تست ورزش را در موارد زیر توصیه نماید:

  • تشخیص بیماری عروق کرونر. عروق کرونر شما عروق اصلی خون است که اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تأمین می کند. وقتی این شریان ها معمولاً به دلیل ایجاد رسوبات حاوی کلسترول و سایر مواد (پلاک ها) آسیب دیده یا بیمار شوند بیماری عروق کرونر ایجاد می شود.
  • تشخیص مشکلات ریتم قلب (آریتمی). آریتمی قلب هنگامی اتفاق می افتد که تکانه های الکتریکی که ریتم قلب شما را هماهنگ می کنند، به درستی کار نمی کنند و باعث می شوند ضربان قلب شما خیلی سریع، خیلی آهسته یا نامنظم بزند.
  • راهنمای درمان بیماری های قلبی. اگر فرد از قبل به بیماری قلبی مبتلا باشد، تست ورزش می تواند به انتخاب درمان مناسب توسط پزشک کمک کند. همچنین با نشان دادن اینکه قلب چه میزان ورزش را تحمل می کند، می تواند برای ایجاد برنامه درمانی کمک کند.
  • همچنین از تست ورزش برای تعیین زمان جراحی قلب مانند تعویض دریچه استفاده می شود. در برخی از افراد با نارسایی قلبی، نتایج تست ورزش، در تشخیص نیاز به پیوند قلب یا سایر روشهای درمانی پیشرفته کمک کند.

    گاهی اوقات اگر نتایج تست ورزش کاملا راهگشا نباشد، ممکن است پزشک تستهای دیگر مثل  استرس اکوکاردیوگرافی یا اسکن هسته ای را انجام دهد.

خطرات انجام تست ورزش چیست؟

تست استرس به طور کلی بی خطر است و عوارض آن نادر است. اما، مانند هر روش پزشکی، خطر عوارض وجود دارد، از جمله:

  • فشار خون پایین. فشار خون ممکن است در حین یا بلافاصله بعد از ورزش کاهش یابد، احتمالاً باعث احساس سرگیجه یا ضعف می شود. این مشکل بعد از قطع تمرین باید از بین برود.
  • ضربان قلب غیر طبیعی (آریتمی). آریتمی هایی که توسط تست استرس ورزش به وجود آمده اند، معمولاً خیلی زود بعد از قطع تمرین، از بین می روند.
  • حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد). اگرچه بسیار نادر است، اما ممکن است تست استرس ورزشی باعث حمله قلبی شود.

 آمادگی های لازم برای انجام تست ورزش چیست؟

مواد غذایی و داروها

ممکن است به بیمار توصیه گردد، قبل از تست ورزش، برای یک مقطع زمانی، نخورد، نیاشامد و سیگار نکشد.  بهتر است  موی نواحی سینه تراشیده شوند.

با پزشک درمورد مصرف تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه، قبل از انجام تست ورزش مشورت شود.

اگر بیمار از اسپری دهانی برای آسم یا سایر مشکلات تنفسی استفاده می کند، آن را هنگام تست ورزش همراه داشته باشد. و به تیم درمانی و پزشک اطلاع دهید.

لباس و وسایل شخصی

بهتر است بیمار لباس و کفش راحتی بپوشد. اگر تست ورزش هسته ای دارید، آن روز روغن، لوسیون یا کِرِم روی پوست خود نمالید.

آنچه انتظار دارید

مدت زمان لازم برای انجام تست ورزش، حدود ۱۵ دقیقه می باشد. اغلب افراد حین تست ورزش بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت حرکت می کنند. اما چنانچه بیمار قادر به ورزش نباشد، از طریق تزریق داخل وریدی دارویی را دریافت می کند که با افزایش جریان خون به قلب، عمل ورزش را شبیه سازی می کند.

قبل از تست ورزش

ابتدا پزشک سوالاتی از بیمار در مورد تاریخچه پزشکی و اینکه چند وقت یکبار و با چه شدتی ورزش می کنید،  می پرسد.  این موضوع در  تعیین میزان ورزش مناسب برای بیمار در طول تست کمک می کند. پزشک همچنین برای تشخیص هرگونه ناهنجاری که می تواند نتایج تست ورزش را تحت تأثیر قرار دهد، به قلب و ریه ها گوش می دهد.

در طول تست ورزش

یک پرستار یا تکنسین پچ های چسبنده (الکترود) را روی سینه، پاها و بازوها قرار می دهد. برخی از قسمتهای بدن ممکن است نیاز به تراشیدن مو داشته باشند تا بتوانند به آنها بچسبند. الکترودها دارای سیمهایی هستند که به یک دستگاه نوار قلب وصل شده اند، که سیگنال های الکتریکی را که باعث ضربان قلب می شوند، ضبط می کنند. فشارسنج روی بازوی  بیمار در طی تست ورزش، فشار خون را کنترل می کند. ممکن است از بیمار خواسته شود که در طول آزمایش داخل لوله ای نفس بکشد تا نشان دهد که در حین ورزش تا چه اندازه خوب قادر به تنفس است.

اگر بیمار قادر به ورزش نباشد،، پزشک دارویی را به داخل ورید تزریق می کند که باعث افزایش جریان خون به قلب شما می شود. و عملا اثرات ورزش کردن را شبیه سازی می نماید. ممکن است بیمار احساس گُرگرفتگی یا تنگی نفس داشته باشد، مانند حالتی که  ممکن است حین ورزش به  آن دچار شود. همچنین بیمار ممکن است دچار سردرد شود.

اگر بیمار بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت ورزش می کند، به آرامی شروع خواهد کرد. با پیشرفت تست، تمرین سخت تر می شود. برای حفظ تعادل  بیمارمی تواند از نرده روی تردمیل استفاده کند. اگر بیمار به نرده ها محکم آویزان شود، ممکن است نتایج را تحریف کند لذا از نرده ها فقط برای حفظ تعادل استفاده گردد.

آمادگی های قبل از تست ورزش

حین تست ورزش تا زمانی که ضربان قلب به یک هدف مشخص برسد یا تا زمانی که بیمار علائمی را نشان ندهد که او را از ادامه منع کند، به ورزش ادامه می دهد. این علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه متوسط تا شدید
  • تنگی نفس شدید
  • نوسانات فشار خون که به طور غیر طبیعی بالا یا پایین باشد
  • ضربان قلب غیر طبیعی
  • سرگیجه
  • خستگی
  • تغییرات مشخص در نوار قلب

بیمار می تواند هر زمان که احساس ناراحتی از ادامه ورزش داشت،  به پزشک یا پرستار و تکنسین اطلاع دهد که آن را متوقف نماید.

بعد از تست ورزش

بعد از اینکه ورزش را متوقف کردید، ممکن است از شما خواسته شود که چند ثانیه بایستید و سپس برای مدتی با وجود مانیتورها در محل، دراز بکشید. با بازگشت ضربان قلب و تنفس به حالت عادی، پزشک شما می تواند هرگونه ناهنجاری را بررسی کند.

هنگامی که تست استرس ورزش شما تمام شد، شما می توانید به فعالیتهای عادی خود بازگردید، مگر اینکه پزشک، چیز دیگری به شما بگوید.

نتایج

اگر اطلاعات جمع آوری شده در طول تست ورزش عملکرد قلب را طبیعی نشان می دهد، ممکن است به آزمایش های بیشتر احتیاج نباشد. اما اگر نتایج طبیعی باشد و علائم بدتر شود، پزشک ممکن است استرس  اکو یا سی تی اسکن هسته ای را توصیه کند. این آزمایش ها دقیق تر هستند و اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد قلب ارائه می دهند، اما در عین حال گرانتر هستند.

اگر نتایج تست ورزش، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر و یا آریتمی را نشان دهد، پزشک از این اطلاعات برای تهیه یک برنامه درمانی استفاده می کند. ممکن است  بیمار به تست های بیشتر مانند آنژیوگرافی عروق نیاز داشته باشد.

 
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس