هولتر فشار خون (پایش ۲۴ ساعته فشار خون)

دستگاه هولتر فشار خون برای مدت ۲۴ ساعت به بیمار وصل می شود تا تغییرات فشار خون را طی یک دوره ۲۴ ساعته در محیط عادی و انجام فعالیت های بیمار در خارج از مطب پزشک ارزیابی می کند. چه بیمار بیدار باشد چه خواب باشد. در مطب یا بیمارستان فشارخون بیمار یک یا دوبار اندازه گیری می شود و فشار خون در شرایط مختلف بررسی نمی شود .

برای هولتر فشار خون، از یک دستگاه فشار سنج دیجیتال کوچک که به کمربندی در اطراف بدن شما وصل شده و به یک فشارسنج دور بازوی فوقانی شما متصل است استفاده می شود. این دستگاه کوچک است و فرد به راحتی فرد می تواند به زندگی روزمره و عادی خود بپردازد و حتی با آن بخوابد.

هولتر فشار خون (پایش ۲۴ ساعته فشار خون)

این تست در مواردی که فشار خون بیمار بالا است برای رد یا تایید تشخیص فشار خون بالا و نیز برای ارزیابی نتایج درمانی فشار خون بالا ضروری است. با تعیین نوع فشار خون بالا، گزینه های بهتری را برای درمان می توان انتخاب نمود.

چنانچه فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) ۱۴۰ یا بالاتر از آن و فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) ۹۰ یا بالاتر باشد، تشخیص فشار خون بالا برای بیمار داده می شود.

در اکثر موارد، با پایش فشار خون، خوانش در طول روز هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یکبار و در شب هر یک ساعت یکبار انجام می شود. ضربان قلب نیز همزمان اندازه گیری می گردد.

برای بدست آوردن میانگین یا متوسط فشار خون، می توان میانگین خوانش های متعدد فشار خون را در طی ۲۴ ساعت بدست آورد. تغییرات در فشار خون و ضربان قلب، الگوی توزیع فشار خون و سایر آمارها قابل محاسبه است.

چرا از پایش ۲۴ ساعته فشار خون استفاده می شود؟

با اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم در طی ۲۴ ساعت، پزشک قادر است از نحوه تغییرات فشار خون در طول این زمان، تصویر واضحی داشته باشد. در بیشتر افراد، فشار خون سیستولیک حدود ۱۰ – ۲۰ درصد در طول خواب کاهش می یابد. با این حال، برای برخی از افراد ممکن است فشار خون در طول خواب کاهش نیابد و حتی ممکن است افزایش یابد.

با این روش جدید فناوری و تکنولوژی، نوسانات غیر طبیعی فشار خون را تشخیص می دهد. این یک روش بسیار مفید برای تشخیص سندروم فشار خون بالای روپوش پزشک، فشار خون بالای نقاب دار و فشار خون بالای پایدار است:

  • فشار خون بالای روپوش سفید. برخی از افرادی که داروهای کاهش فشار خون (داروهای ضد فشار خون) مصرف نمی کنند، وقتی فشار خون آنها در مطب پزشک یا سایر مراکز درمانی گرفته می شود، میزان فشار خون، بالا خوانده می شود. این به عنوان “فشار خون بالای روپوش سفید” شناخته شده است. که منجر به تشخیص نادرست بیمارانی می شود که فشار خون آنها طبیعی است. در ۱۵٪ -۳۰٪ از بیماران که فشار خون آنها بالا خوانده شده، سندرم کت سفید مشاهده می شود. هنگامی که هولتر مانیتورینگ در خارج از مطب پزشک فشار خون را می خواند، بیماران معمولاً نیازی به مصرف داروهای ضد فشار خون ندارند.
  • فشار خون بالای نقاب دار(masked). این شرایط زمانی اتفاق می افتد که خوانش فشار خون بیمار در مطب پزشک طبیعی باشد، اما وقتی بیمار در خانه است، بالا می رود. ممکن است در حدود ۲۰٪ افرادی که تحت درمان فشار خون بالا قرار می گیرند رخ دهد.
  • فشارخون پایدار. در مطب پزشک یا در منزل فشار خون بیمار، بالا خوانده می شود. این وضعیت با افزایش احتمال آسیب قلبی و کلیوی در ارتباط است.
 

آیا پایش ۲۴ ساعته فشار خون کاربردهای دیگری هم دارد؟

پایش فشار خون بالا به طور روز افزونی برای تشخیص میزان کنترل فشار خون توسط برخی از داروهای ضد فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی موارد، داروهای ضد فشار خون بالا، فشار خون را به طور مؤثری در طول شبانه روز کنترل نمی کنند. بسته به الگوهای فشار خونِ بیمار، پزشک می تواند دوز تجویز شده یا مدت زمان مصرف دارو را تنظیم نماید. گاهی ممکن است برای تثبیت فشار خون بیش از یک دارو لازم باشد.

پایش ۲۴ ساعته فشار خون همچنین می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (رگ های خونی در قلب) و بیماری عروق مغزی (رگ های خونی در مغز) که به فشار خون بالا و آسیب اعضای بدن مرتبط است را پیش بینی نماید.

هولتر فشار خون در موارد زیر هم توصیه می گردد:

  • زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ( فشار خون حاملگی)
  • بیماران مبتلا به فشار خون “لب مرز”
  • مشکل در کنترل فشار خون با دارو
  • تغییرات فشار خون به دلیل داروهای دیگر
  • تغییرات در داروهای تجویزی که ممکن است بر فشار خون تأثیر بگذارد
  • ضعف یا افت فشار خون (فشار خون پایین)
 

در طول نظارت ۲۴ ساعته فشار خون چه کاری باید انجام داد؟

برای اینکه دستگاه به درستی کار کند، باید دقت کرد که لوله دستگاه پیچ خورده و خم شده نباشد. همچنین، درست قبل از اینکه دستگاه بخواهد فشار خون را بخواند، بوق می زند. وقتی این اتفاق می افتد بیمار باید:

  • در صورت امکان بنشیند
  • فشارسنج را همسطح قلب خود نگه دارد
  • بازو را ثابت نگه دارد

همچنین از بیمار خواسته می شود که یک سری اطلاعات را یادداشت کند. اینکه درست قبل از خواندن فشار خون، در حال انجام چه کاری بوده است، چه ساعتی به رختخواب رفته و از خواب بیدار شده است و در صورت استفاده از دارو، چه موقع داروها را مصرف کرده است.

فواید مرتبط هولتر فشار خون چیست؟

هولتر مانیتورینگ (پایش ۲۴ ساعته فشارخون) مواردی که بیماران دارای سندروم فشار خون بالای روپوش سفید هستند را تشخیص می دهد و به این ترتیب از تجویز نسخه های غیرضروری داروهای کاهش دهنده فشار خون به بیماران پیشگیری می شود. همچنین می تواند موجب تشخیص فشار خون نقاب دار شود، تا بیماران داروهای مورد نیاز برای فشار خون بالا را دریافت نمایند. بروز سکته مغزی، بیماری های قلبی و آسیب دیدگی اعضای بدن به دلیل فشار خون بالا در این بیماران کاهش می یابد. این پایش همچنین در ارزیابی پاسخ بیمار به داروهای ضد فشار خون در طولانی مدت مفید می باشد.

مضرات هولتر فشار خون چیست؟

به دلیل نظارت ۲۴ ساعته بر فشار خون ممکن است باعث احساس ناراحتی شود. به دلیل تورم مکرر فشارسنج، فشار می تواند باعث درد در بازو شود. خواندن فشار خون در طول شب ممکن است در خواب بیمار اختلال ایجاد کند. فشارسنج ممکن است پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد جوش های ریز روی بازو شود که معمولاً به خودیِ خود از بین می روند.

 
دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس