A-Z

نارسایی دریچه آئورت

نارسایی دریچه آئورت می تواند سلامت شما را تهدید کند و بر روی کیفیت زندگی شما هم تاثیر منفی می گذارد. حالا می دانید نارسایی دریچه آئورت دقیقا شامل چه موارد و مشکلاتی می شود؟ سعی کرده ایم در مقاله امروز اطلاعات مفیدی در خصوص نارسایی آئورت ارائه بدهیم؛ با ما همراه باشید.

منظور از نارسایی دریچه آئورت چیست؟

آئورت، رگ خونی مهمی است که نقش اصلی خون رسانی را ایفا می کند. دریچه آئورت در ریشه آئورت قرار دارد که در آن، آئورت به بطن چپ یا حفره اصلی پمپاژ خون متصل می شود. نارسایی دریچه آئورت زمانی رخ می دهد که دریچه آئورت به خوبی بسته نشود و در نتیجه، خون به درون قلب برگردد. نارسایی دریچه آدورت می تواند باعث شود بطن قلب سخت تر کار کند تا خون به خوبی، به اندام ها و بخش های مختلف بدن پمپاژ شود.

اگر نارسایی آئورت درمان نشود، منجر به چه مشکلاتی می شود؟

دلایل بیماری های دریچه آئورت چه چیزهایی می تواند باشد؟

نارسایی دریچه آئورت می تواند از زمان تولد در بدن فرد وجود داشته باشد یا اینکه بعدها فرد به این نارسایی مبتلا شود. دلایل نارسایی دریچه آئورت عبارت است از:

  • دریچه آئورت دولتی: دریچه آئورت از سه لت هلالی تشکیل شده است، ولی زمانی که تنها از دو لت تشکیل شود، به یک نوع اختلال ژنتیکی اشاره دارد که بسیار رایج است. البته، ممکن است دریچه آئورت دولتی تا چند سال به درستی کار کند، ولی وقتی به وضعیت حاد برسد، حتما نیاز به ترمیم یا جلگیزینی دارد.
  • تجمع کلسیم: با افزایش سن، کلسیم بیشتری در بدن تجمع می یابد که باعث می شود دریچه آئورت تنگ و باریک شود.
  • مشکلات قلبی: مشکلات متعددی مثل حمله قلبی یا فشار خون بالا می تواند به دریچه آئورت آسیب برساند.
  • پرتودرمانی: افرادی که برای درمان سرطان به پرتو درمانی روی می آورند، بیشتر در معرض نارسایی دریچه آئورت قرار می گیرند.
  • انواع عفونت ها: عفونت ها هم نقش مهمی در نارسایی آئورت دارند؛ مثل “اندوکاردیت عفونی” که لایه داخلی قلب است و می تواند شامل دریچه های قلب هم شود.
نارسایی دریچه آئورت و علل آن
نارسایی دریچه آئورت و علل آن

نشانه ها و علائم

بسیاری از افرادی که درگیر نارسایی دریچه آئورت هستند، هیچگونه علائم خاصی ندارند، ولی با پیشرفت بیماری ممکن است سطح فعالیت های فیزیکی شما هم کاهش یابد. سایر علائم نارسایی عبارتند از:

نارسایی دریچه آئورت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک متخصص قلب تمام علائم شما را بررسی می کند تا نارسایی آئورت به درستی تشخیص داده شود. تشخیص این بیماری با بررسی سابقه پزشکی شروع می شود. برای تست فیزیکی هم به صدای قلب شما با دقت گوش داده می شود.

سایر تست هایی که برای تشخیص نارسایی دریچه آئورت استفاده می شوند، عبارتند از:

  • سی تی اسکن: با استفاده از اشعه ایکس، از قلب و دریچه های آن تصویر دقیقی گرفته می شود.
  • عکس برداری با قفسه سینه: با عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه، تجمع کلسیم در دریچه آئورت مشخص می شود.
  • آنژیوگرافی قلب: بعد از تزریق رنگ به قلب از طریق لوله نازک کاتتر، از قلب و دریچه های آن عکس برداری می شود. لوله کاتتر از طریق رگ خونی دست یا ران وارد بدن می شود و به سمت قلب شما فرستاده می شود.
  • اکوکاردیوگرام: با استفاده از امواج اولتراسوند، ویدئویی از قلب و دریچه های آن تهیه می شود. برای بررسی دقیق تر هم ممکن است دکتر پیشنهاد اکو مری یا اکوی قلب از راه مری را بدهد.
  • نوار قلب: فعالیت الکتریکی قلب شما را بررسی می کند. در الکتروکاردیوگرام، ضربان قلب نامنظم و حفره های بزرگ شده قلب بررسی می شوند.
  • تست ورزش یا  اکو استرس: این تست ارزیابی می کند که چگونه قلب شما به فعالیت فیزیکی پاسخ می دهد.

نارسایی دریچه آئورت به روش های مختلفی درمان می شود؛ از تجویز دارو برای بهبود کلسترول، کاهش فشار خون و جلوگیری از لخته خون گرفته تا انواع مختلف تکنیک های جراحی. البته لازم به ذکر است که مصرف دارو نمی تواند نارسایی آئورت را درمان کند، ولی می تواند علائم شما را کنترل کرده و از آسیب های بیشتر به قلب جلوگیری کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا