مراقبت و سلامت

خوراکی های یلدایی مفید برای سلامت قلب

یلدا یک آیین کهن برای ما فارسی زبانها به شمار می رود. جمع شدن کنار خانواده و دوستان، خوردن خوراکی ها و میوه های زمستانه، آجیل و میوه های خشک در کنار آنهایی که دوستشان داریم، یکی از لذت های یک آیین زیبا به شمار می رود. خوراکی های مفید و طبیعی ای که از دوران کهن، نسل به نسل تا به امروز به ما رسیده است. با توجه به زندگی ماشینی امروز و بروز بیماری های مختلف قرن حاضر می توانیم با رعایت اصول اولیه، در کنار توجه به سلامت قلب و عروق، از خوردن این خوراکی ها لذت بیشتری ببریم.

 

 مغز ها و آجیل های یلدایی مفید برای سلامت قلب

مغز های گیاهی برای سلامت قلب

پسته: کاهش فشار خون تحت استرس

قبلاً در مورد چگونگی تآثیر استرس و اضطراب روی عملکرد بدن به خصوص قلب در مقالات زیادی بحث کرده ایم. عدم مدیریت استرس موجب افزایش فشار خون و استرس های روحی می شود. مطالعات نشان می دهد که افرادی که دچار فشار خون بالا و دیابت هستند با خوردن حدود 10 گرم پسته از عوارض این بیماری ها در بدن کاسته اند. مثلا در افراد مبتلا به دیابت، خوردن پسته کلسترول کل و LDL و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با دیابت در رگ ها را کاهش دهد.

بادام درختی: کاهش کلسترول و چربی بدن

افزودن بادام درختی به رژیم غذایی، کلسترول LDL یا کلسترول بد را کاهش می دهد که در ایجاد پلاک در عروق کرونر نقش مهمی دارد . ایجاد پلاک در عروق می تواند باعث حمله قلبی شده و سلامت قلب را به خطر بیندازد. خوردن بادام زمینی می تواند خطر مقاومت به انسولین و دیابت را کاهش دهد. اگر دیابت دارید، افزودن بادام به رژیم غذاییتان حساسیت شما به انسولین را بهبود می بخشد.

گردو: بالا بردن کلسترول خوب خون

اکثر آجیل ها حاوی مقدار بالایی از چربی های سالم هستند. گردو 47 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده یا همان چربی های خوب را دارد. گردو تنها مغز گیاهی است که مقدار قابل توجهی اسید آلفا لینولئیک دارند. اسید آلفا لینولئیک یک عامل ضد التهاب است و به کاهش تجمع پلاک در عروق کرونر کمک می کند. خوردن گردو باعث بهبود سطح کلسترول خوب و عملکرد مناسب عروق کوچک در بدن ما می شود. مصرف گردو باعث کاهش سطح آپولیپوپروتئین B. این ماده یک عامل خطر ژنتیکی قوی برای بیماری عروق کرونر و سلامت قلب است.

اگر در معرض خطر بالای بیماری عروق کرونر (CAD) هستید یا قبلاً به آن مبتلا هستید، از خوردن این ماده غذایی غافل نشوید.

بادام زمینی: کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که خوردن بادام زمینی، از جمله کره آن، می تواند خطر قلبی را کاهش دهد. در مطالعه که در انسیتوی Nurse’s Health،انجام شده است، زنانی که بادام زمینی و کره بادام زمینی مصرف کردند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 34 درصد کاهش دادند. همچین خوردن یک وعده بادام زمینی (28 گرم برای مغز آن و 16 گرم [1 قاشق غذاخوری] برای کره بادام زمینی) پنج بار در هفته یا بیشتر خطر بیماری قلبی را در زنان دیابتی تا 44 درصد کاهش می دهد.

میوه های یلدایی برای سلامت قلب و عروق

میوه های یلدایی برای سلامت قلب

1. سیب

سیب یکی از میوه های در دسترس در فصل زمستان است. سیب سرشار از فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است. سیب حاوی پکتین است که به سلامت روده ها کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در سیب خطر حمله قلبی و دیابت را کاهش داده و ویتامین C موجود در آن به تقویت ایمنی بدن و سلامت قلب کمک می کند.

2. پرتقال

این میوه چه از نوع ملس و چه شیرین حاوی ویتامین C، فیبر، پتاسیم، فولات و تیامین است. همانطور که همه ما می دانیم ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی و در مبارزه با عفونت ها کمک کرده و سلامت پوست را ارتقا می دهد. مصرف پرتقال خطر ابتلا به سرطان و بیماری کلیوی را کاهش می دهد. فولات موجود در پرتقال از کم خونی جلوگیری کرده و عملکرد جریان خون و در نتیجه سلامت قلب را افزایش می دهد.

3. کیوی

تقریبا می شود گفت که دسترسی به کیوی در همه ماه های سال به خصوص در ماهای سرد سال آسانتر شده است. کیوی سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آهن، فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ است. کیوی همچنین حاوی مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر، مس، روی و آهن هستند که به شدت روی سلامت قلب و عروق مؤثرند. راستی یادتان نرود که کیوی سلامت پوست را هم افزایش داده و از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

4. انگور

همه انواع انگور صرف نظر از نوع رنگی که دارندبه همان اندازه خوشمزه بودنشان، جزء میوه های بسیار مغذی هستند. انگور سرشار از فیبر است و برای سیستم گوارش شما مفید است. فیتوکمیکال‌های طبیعی (آنتوسیانین‌ها و رسوراترول) موجود در انگور به کاهش التهابات داخل بدن کمک می‌کنند و از خطرات بیماری های التهابی مزمن به خصوص التهاب پرده دور قلب جلوگیری می‌کنند.

5. انار:

خوردن انار به خصوص آب انار با کاهش آسیب به رگ های خونی مانع از تنگی عروق و تصلب شرایین می شود. آب انار غنی از آنتی اکسیدان است و می تواند روند پیشرفت بیماری انسداد و تنگی عروق را کند کند. آنتی اکسیدان های موجود در آب انار می تواند با تصلب شرایین مقابله کند. با مطالعه این پست درباره آب انار و مزایای آن بیشتر بدانید.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا