روش های درمانی

بیماری گرفتگی عروق کاروتید

عروق کاروتید از دسته شریانهایی هستند که به مغز می روند. این رگها می توانند به  خاطر تجمع پلاک تنگ و باریک و گرفته شوند. به این عارضه گرفتگی عروق کاروتید می گویند که می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد. چگونه می توانید از تنگی عروق کاروتید جلوگیری کنید؟ گزینه های درمانی برای این بیماری چیست؟ این ها معمولاً پرسش هایی هستند که بیماران از متخصصین قلب و عروق مطرح می کنند، که اغلب به دلیل عدم آگاهی در مورد این بیماری عروقی است. ما در این مقاله به بررسی تنگی عروق کاروتید می پردازیم.

رگ کاروتید کجاست؟

در دو طرف گردن شما دو رگ وجود دارد که به شریان های کاروتید معروف هستند. این شریان ها به کاروتید داخلی و خارجی تقسیم می شوند که کار خون رسانی به صورت، گردن و اندام تحتانی را بر عهده دارند و همزمان خون را به مغز می رسانند. با جمع شدن پلاک در این عروق، به دلایلی مختلفی همچون سبک زندگی و سایر عوامل عروقی، خطر ابتلا به تنگی عروق و انسداد شریان کاروتید افزایش می یابد.

بیماری گرفتگی عروق کاروتید چیست؟

بیماری تنگی عروق کاروتید نوعی تصلب شرایین یا تجمع پلاک در دو سرخرگ اصلی گردن است که از آن به عنوان شریانهای کاروتید اشتراکی یاد می شود.

شریان های کاروتید از آنجا که خون غنی از اکسیژن را به مغز می رسانند بسیار حیاتی و مهم هستند. گرفتگی و انسداد این رگ ها می تواند آسیب های جدی ای به سلول های مغزی برساند.

علائم گرفتگی عروق کاروتید

متأسفانه، بسیاری از علائم بیماری شریان کاروتید خاموش هستند و به راحتی تشخیص داده نمی شوند.

متخصصان قلب و عروق می توانند بیماران را بر اساس فاکتور های خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و استعمال سیگار غربالگری و بررسی کنند. اگر علائم زیر را دارید باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • سکته مغزی
  • ضعف/ بی حسی در یک طرف بدن
  • از دست دادن بینایی/ گفتار
  • گفتار نامفهوم یا ناتوانی در بیان کلمات
  • سرگیجه یا غش کردن)
  • شنیدن صدای غیر عادی یا ضربه ای هنگام گوش دادن به گردن

بیماری تنگی عروق کاروتید چه ارتباطی با سکته مغزی ارتباط دارد؟

قطعات کوچک پلاک در شریانهای کاروتید می توانند شل شده و به طور بالقوه باعث سکته مغزی شوند. تخمین زده می شود که تنگی عروق کاروتید منشأ سکته مغزی در حداکثر یک سوم از بیماران باشد. بهتر است بدانید که در کشور آمریکا هر ساله 400000 تشخیص جدید از بیماری تنگی عروق کاروتید توسط متخصصان قلب و عروق و جراحان گزارش می شود.

هر ساله 15 میلیون نفر در سراسر جهان از سکته مغزی رنج می برند. نزدیک به 6 میلیون نفر می میرند و 5 میلیون نفر دیگر از کار افتاده می شوند.

تشخیص تنگی عروق کاروتید
روش های تشخیص گرفتگی عروق کاروتید با سونوگرافی و اسکن

تشخیص گرفتگی عروق کاروتید

 روش های غیرتهاجمی نیز برای تشخیص بیماری تنگی عروق کاروتید وجود دارد.

رایج ترین روش درمانی این است که  پزشک متخصص قلب، عروق شما با استفاده از گوشی پزشکی صدای جریان خون را در اطراف شریان شما می شوند.

سپس با استفاده از آزمایش سونوگرافی داخل شریان کاروتید را برای تعیین میزان پلاک تشکیل شده بررسی می کند.

بر اساس این نتایج، پزشک می تواند گزینه های درمانی را برای شما تجویز و توصیه کند.

گرفتگی عروق کاروتید چطور درمان می شود؟

برای درمان بیماری تنگی عروق کاروتید درمان های کم تهاجمی و گزینه های جراحی وجود دارد. درمان گرفتگی عروق کاروتید به شدت بیماری بستگی دارد. اگر تنگی خفیف باشد، ممکن است پزشک داروهایی برای کاهش خطر سکته مغزی تجویز کند. اگر تنگی متوسط یا شدید باشد، ممکن است جراحی برای باز کردن شریان ضروری باشد.

اولین انتخاب همیشه کم تهاجمی ترین روش درمانی برای بیماران است.

اگر پیشرفت بیماری شما آنقدر است که نیاز به جراحی برای برداشتن پلاک از عروق کاروتید باشد دو روش جراحی زیر به شما توصیه می شود:

  • روش اندآرترکتومی کاروتید:

در روش اندآرترکتومی کاروتید، جراح شریان کاروتید را باز می کند و پلاک های چربی را که باعث تنگی شریان شده اند، برداشته می شود. سپس، جراح شریان را دوباره می بندد.

اندآرترکتومی کاروتید یک روش ایمن و موثر برای درمان تنگی شریان کاروتید است. این روش می تواند خطر سکته مغزی را تا 50 درصد کاهش دهد.

جراحی گرفتگی عروق کاروتید
جراحی گرفتگی عروق کاروتید
  • ترانس کاروتید (TCAR):

روش TCAR یک روش نوآورانه و بسیار مؤثر است که با استفاده از فن آوری های برگشت جریان خون به حذف پلاک و قرار دادن استنت کاروتید کمک می کند. روش TCAR تاکنون کمترین میزان سکته مغزی را در مطالعات بالینی نشان داده است.

جراحی TCAR
جراحی ترانس کاروتید- TCAR

چطور از انسداد عروق کاروتید پیشگیری کنم؟

مانند هر بیماری قلبی عروقی دیگر، بهترین روش تغییر عادات غذایی، ورزش کردن و پرهیز از استعمال دخانیات است خودداری کنید.

اگر فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت دارید، با متخصص قلب و عروق خود در مورد مصرف داروهای مناسب برای کنترل این بیماری ها مشورت کنید. اگر این عوامل خطر به خوبی کنترل شود، بیماران می توانند احتمال بروز علائم تنگی عروق کاروتید و ابتلا به این بیماری را کاهش دهند.

برای پیشگیری از تنگی شریان کاروتید، باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • فشار خون خود را کنترل کنید.
  • کلسترول خود را کنترل کنید.
  • سیگار نکشید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.

تنگی عروق کاروتید، که به آن گرفتگی عروق کاروتید یا انسداد عروق کاروتید نیز گفته می شود، یک بیماری است که در آن شریان های کاروتید، که خون را به مغز می رسانند، باریک می شوند. این باریک شدن می تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد و منجر به سکته مغزی شود.

منبع:

www.pvasatx.com

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا