مراقبت و سلامت

ترفند های مدیریت دیابت

وقتی دچار دیابت هستید، هنگام ایجاد تغییرات در سبک زندگی یک سری از مشکلات یا موقعیت هایی به وجود می آید که تلاش های شما را به چالش می کشاند. این موقعیت ها نباید شما را از مسیر رشد و پیشرفت خارج کند. شما می توانید با اصول حل مسئله به منظور شناسایی راه حل ها، بر چالش های مدیریت دیابت غلبه کنید. “حل مسئله” یک مهارت ضروری برای ایجاد موفقیت آمیز تغییراتی در سبک زندگی، حفظ آن و مدیریت پیچیدگی های زندگی با بیماری دیابت است. ما در این مقاله شما را با اصول کنترل دیابت آشنا می کنیم.

چگونه مشکل خود را در مدیریت دیابت حل کنیم

“حل مسئله” فرآیندی برای یافتن راه حل یک مشکل است. سه مرحله اساسی برای حل مسئله وجود دارد که می توانید دفعه بعد که در مدیریت و درمان دیابت با چالشی روبرو شدید، آنها را اجرا کنید:

  1. مشکل را شناسایی کنید.
  2. راه حل های بالقوه ای که به موضوع اشاره دارند را شناسایی کنید.
  3. انتخاب کنید که کدام راه حل ها را امتحان کنید و دست به اقدام بزنید. پس از اجرای برنامه خود، نحوه پیشبرد آن را ارزیابی کرده و در مورد آن تأمل کنید.

این رویکرد حل مسئله که متشکل از 3 مرحله‌ است، می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات و یافتن راه‌حل‌ها در هنگام مواجهه با چالش های غیرمنتظره کمک کند. بیایید نگاهی به نحوه عملکرد این رویکرد در هر موقعیت بیندازیم.

در ادامه، به نمونه ای از استفاده از رویکرد حل مسئله 3 مرحله ای برای فعال بودن و جلوگیری از بروز مشکل اشاره می کنیم.

  1. مشکل در مدیریت دیابت چیست

سپیده ماه آینده به تعطیلات می‌رود و می‌خواهد مطمئن شود که نسبت به تغییرات غذایی سالمی که برای مدیریت دیابت خود ایجاد کرده است، همچنان پایبند است.

  1. راه حل های ممکن

او از شوهر و فرزندانش می خواهد که با او همفکری کنند. او فهرستی از راه کارها ارائه شده را یادداشت می کند:

  • محدود کردن صرف غذا در بیرون از خانه
  • عدم مصرف دسر یا شیرینی
  • رفتن به فروشگاه مواد غذایی و آشپزی
  • عدم مصرف تنقلات
  • اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب و توجه به مصرف کربوهیدرات در دیابت
  1. انتخاب راهکار ها و اقدام در مدیریت دیابت

سپیده سه راه‌حل را برای اجرا انتخاب می‌کند:

  • وقتی به مقصد رسیدند، به فروشگاه مواد غذایی بروند
  • فقط سه بار در هفته بیرون از خانه غذا بخورند
  • پیروی از “روش بشقاب دیابتی” در وعده های شام (برای اطلاعات بیشتر به مقاله رژیم غذایی قلبی دیابتی سری بزنید)

شما هم درست مانند این مثال، لازم نیست که مشکل خود را به تنهایی حل کنید. از حامیان یا تیم مراقبت های بهداشتی خود بخواهید به شما در شناسایی استراتژی های احتمالی برای رسیدگی به این مشکل کمک کنند. آنها می توانند به شما در شناسایی راه حل ها کمک کنند، اما نمی توانند به جای شما تصمیم بگیرند. فرد مبتلا به دیابت تصمیم می گیرد که چه گزینه هایی برای او بهتر عمل می کنند. پس از تصمیم گیری، برنامه واقع بینانه ای را تهیه کرده و استراتژی ها را اجرا کنید. در نهایت، نحوه عملکرد این طرح را هم ارزیابی کنید.

انتخاب راهکار در کنترل دیابت
انتخاب راهکار در حل مسئله کنترل دیابت

مدیریت دیابت هنگام ابتلا به هیپوگلیسمی

در این مثال چالشی را که مازیار یکی از بیماران کلینیک قلب بهار با آن مواجه شده بود را با استفاده از رویکرد حل مسئله 3 مرحله ای مورد بررسی قرار داده و حل کردیم:

  1. مشکل چیست؟

مازیار به دلیل افزایش میزان فعالیت های ورزشی خود دچار هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شده است.

  1. راه حل های ممکن؟
  • میزان فعالیت های ورزشی را کاهش دهد
  • با پزشک خود در مورد تغییر داروهایش صحبت کند
  • زمان ورزش را تغییر دهد
  • بعد از ورزش یک میان وعده میل کند و در وعده های غذایی خود مقدار غذای بیشتری را مصرف کند.
  1. راه حل را انتخاب کنید و دست به اقدام بزنید

مازیار با پیشنهاد گروه پزشکی مان تصمیم می گیرد که به جای بعد از شام، قبل از شام ورزش کند و مطمئن باشد که شام  او به خوبی  نیاز های غذایی او را برطرف می کند. او همچنین شب‌هایی که ورزش می‌کند، قند خون خود را بیشتر چک می‌کند و تأثیر تغییرات خود را ارزیابی می‌کند. اگر با این راه کار ها مشکل مازیار همچنان باقی ماند، مجددا برای بررسی بیشتر باید به کلینیک مراجعه کند.

در هر دو مثال، یک برنامه مشخص برای رسیدگی به مشکل ارائه شده است. مطمئن شوید که برنامه شما شامل مراحل واضح و واقع بینانه ای می شود که هم قابل دستیابی است و هم تحت کنترل شما قرار دارد. پس از اجرای برنامه خود، نحوه عملکرد آن را ارزیابی کنید و در صورت لزوم، تغییراتی را هم ایجاد کنید.

بهترین روش مدیریت دیابت
بهترین روش مدیریت دیابت، حل مسئله است

نکات اصولی کنترل دیابت

استفاده از اصل 3 مرحله ای حل مسئله برای مدیریت دیابت ممکن است پیچیده تر باشد. افراد دیابتی ممکن است نیاز داشته باشند که با پزشک یا متخصص تغذیه خود همکاری کنند تا راه حلی مناسب برای شرایط خاص خود پیدا کنند.

برای استفاده از اصل 3 مرحله ای حل مسئله برای مدیریت دیابت به نکات زیر توجه کنید:

  • صبور باشید. ممکن است زمان ببرد تا راه حل مناسبی برای مشکل خود پیدا کنید.
  • انعطاف پذیر باشید. ممکن است لازم باشد راه حل خود را بر اساس تغییرات در شرایط خود تنظیم کنید.
  • از کمک دیگران استفاده کنید. پزشک، متخصص تغذیه، یا سایر افراد مبتلا به دیابت می توانند منابع ارزشمندی برای شما باشند.

سخن آخر

حل مشکل یک فرآیند است، بنابراین اگر برنامه شما طبق انتظارتان پیش نرفت، تسلیم نشوید. برای دفعات بعد، برنامه را اصلاح کرده و با آن هماهنگ شوید، زیرا احتمالا دوباره سر و کله مشکل پیدا می شود. دفعه بعد که با مشکل غیرمنتظره ای در ارتباط با مدیریت دیابت خود مواجه شدید یا متوجه شده اید که شرایط چالش برانگیزی در پیش رویتان است، برای دنبال کردن فرآیند حل مشکل و یافت راه حل، وقت بگذارید. با تمرین، هر راه حلی به یک عادت تبدیل می شود و به شما در حفظ سبک زندگی و دستیابی به اهداف خود در خصوص مدیریت دیابت هم کمک خواهد کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا