سلامت قلب با توصیه های پزشک فوق تخصص قلب

 سلامت قلب با توصیه های پزشک فوق تخصص قلب

آخرین بروز رسانی در سپتامبر 15, 2021

برخی از فعالیت هایی که افراد در زندگی خود انجام می دهند، بدون اینکه متوجه آن باشند، باعث ضعیف شدن عملکرد قلب و عروق شده و به آنها آسیب می رساند. کارهایی مثل خواب ناکافی، سیگار کشیدن، نشستن زیاد، عدم انجاک حرکات انعطافی ستون فقرات، خوردن نوشیدنی های شیرین و عدم چکاپ های پزشکی سالانه می تواند فاکتور های خطر بیماری های قلبی و عروقی را علاوه بر بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا یا دیابت افزایش دهد.

ممکن است سالها بگذرد و هرگز فکر نکنید که یک ماهیچه به اندازه یک مشت دستتان یک گالن خون را در سراسر بدن شما پمپاژ می کند تا شما زنده بمانید. ای کاش قلب همه افراد روی بازویشان بود تا بتوانند آنها را ببینند و برای مراقبت آن بهتر کار می کردند. اما از آنجا که قلب در اعماق قفسه سینه قرار گرفته است، ممکن است از برخی از کارهایی که برای آسیب رساندن به آن انجام می دهید بی اطلاع باشید.

دهه ها کمپین تحقیقاتی و بهداشت عمومی انجام شده که سیگار کشیدن برای قلب شما مضر است، اما متخصصان قلب و عروق از عادتهای رایجی برای ما صحبت می کنند که می تواند به سلامت قلب ما آسیب برساند:

 

عادت های رایجی که به سلامت قلب آسیب می رساند

 

خیلی زیاد می نشینید

تحقیقات نشان می دهد که نشستن طولانی مدت با بیماری های قلبی عروقی و پیری زودرس عروق ارتباط مستقیمی دارد. در مطالعه ای که با استفاده از سی تی اسکن قلب و سوابق فعالیت بدنی بیش از 2000 بزرگسال انجام شده است نشان می دهد که هر ساعت نشستن در روز با افزایش 14 درصدی کلسیفیکاسیون عروق کرونر همراه است.

کلسیفیکاسیون عروق کرونر یک علامت آسیب عروق قلبی است. این نشانه می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد. برای همین است که وجود میزهای ایستاده، برنامه ها و تایمرهایی که نشستن های طولانی را هشدار می دهند، همه باید جزء ابزارهای ضروری در جامعه کم تحرک امروز و افزایش سلامت قلب در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید  آزمایش ضریب کلسیم عروق کرونر و مصرف آسپرین در پیشگیری از گرفتگی و تنگی عروق

 

خواب کافی ندارید

خواب کافی برای افزایش انرژی بذن
خواب کافی برای افزایش انرژی بدن

خواب  کافی یک روش ترمیمی برای بدن است و بالش شما بهترین قرص ضد سالخوردگی است. یک تحقیق نشان می دهد افرادی که خواب ضعیفی دارند و کمتر از 6 ساعت در شبانه روز می خوابیدند، در مقایسه با افرادی که به طور معمول هفت ساعت می خوابند، 79 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری های عروق کرونر قلب (گرفتگی عروق) قرار می گیرند!

با استفاده از انواع مدیتیشن، یوگا، برنامه های تلفن های همراه یا تکنیک های خواب بدون دارو، سعی کنید خواب با کیفیتی داشته باشید و به سلامت قلب و عروق کمک کنید.

 

ستون فقرات منعطفی ندارید

یوگا فواید بسیاری دارد، اما یکی از قوی ترین فواید آن انعطاف پذیر کردن ستون فقرات است.
شاید اکثر افراد نداند که انعطاف پذیری ستون فقرات با انعطاف پذیری شریان های مهم بدن ارتباط دارد. به بیان دیگر، انعطاف پذیری ستون فقرات یکی از نشانه های سلامت قلب است.

5 آیین تبتی برای سلامت قلب
5 آیین تبتی برای سلامت قلب

یکی از تمرین های رایج برای ستون فقرات اجرای پنج آئین تبتی است که شبیه به ورزش یوگا است. شما به راحتی می توانید آنها را بصورت آنلاین و با ویدئو های رایگان یاد بگیرید.

 

 عرق نمی کنید

فلزات سنگین مانند جیوه و سرب به طور خاص به سلامت قلب آسیب می رسانند و متأسفانه ممکن است بدون آنکه بدانید آنها را وارد بدنتان بکنید.

بر اساس بسیاری از مطالعات تحقیقی انجام کارهایی که موجب عرق کردن شما می شود مانند ورزش منظم، سونا و … می تواند به طور قابل توجهی این سموم را از بدن شما دفن کند.

 

شما به اندازه کافی رابطه جنسی سالم ندارید

تحقیقات نشان می دهد که اکثر روابط جنسی ضربان قلب و فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. هرچه بیشتر رابطه جنسی سالم داشته باشید ، احتمال بروز حملات قلبی در شما کمتر شده و سلامت قلب را بیشتر می کند.

خوردن بیش از حد نوشیدنی های قندی

در یک مطالعه گسترده روی بیش از 300000 نفر در استرالیا نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین بیشتر برابر است با سکته های مغزی و سکته های قلبی بیشتر . هر چند این نوع مطالعه لزوماً ثابت نمی کند که نوشابه قلب شما را از بین می برد. ممکن است عاداتی مثل سیگارکشیدن و دوناتی که با آنها مصرف می کنید وضع را بدتر کند.

آدمها دوست دارند در کنار افرادی باشند که برای سلامتیشان ارزش بیشتری قائل هستند. مراقب نوشیدنی هایی که می خورید باشید.

 

خوردن نوشابه های رژیمی و گول زننده

متأسفانه، علی رغم تفکر افراد، وجود برچسب های “بدون قند” و ” رژیمی” روی مواد غذایی و نوشیدنی ها، خیلی ویژگی منحصر به فردی نسبت به نمونه های قندی نیستند.

نوشیدنی های رژیمی به شما در کاهش وزن کمک نمی کنند و می توانند به قلب شما آسیب برسانند. یک مطالعه نشان می دهد زنانی که افرادی که در روز دو یا چند نوشابه رژیمی می نوشند، افزایش چشمگیری در بیماری های قلبی و مرگ و میر ناشی از آن دارند.

بهتر است آب، چای بدون قند، آب میوه های سبز، قهوه، چای سبز و ..  را در لیست نوشیدنی های روزانه خود بگنجانید.

 

 برای بررسی سلامت قلب معاینات و چکاپ سالانه  ندارید

شاید حالا فکر کنید که جوان و شکست ناپذیر هستید، اما حتی یک سبک زندگی سالم هم شاید نتواند شما را در برابر بیماری های قلبی عروقی مصون کند. در حالی که عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم، سیگار نکشیدن و ورزش بیشترین نقش را در سلامت قلب و عروق ایفا می کنند، عوامل ژنتیکی ای وجود دارند که مهم اند مثل دیابت، فشار خون بالا و …

بررسی فشار خون، گرفتن نوار قلب، انجام اکوی قلب، انجام آزمایش خون برای اندازه گیری میزان قندخون ناشتا، سطح ویتامین D، کلسترول، لیپوپروتئین a و هموسیستئین و ارزیابی التهاب با آزمایش hd-CRP  جزء چکاپ های سالانه شما به حساب می آید.

اگر بیش از 40 سال سن دارید و خطر بیماری قلبی دارید، اسکن کلسیم عروق کرونر را انجام دهید و نمره خود را بدانید. اگر بیماری زمینه ای دارید که می تواند بر سلامت قلب شما تأثیر بگذارد، دانستن اینکه در کدام مرحله از آن هستید و چه کاری برای کنترل آن انجام می دهید، می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

 

نادیده گرفتن استرس در سلامت قلب

استرس سالیان سال است که با بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. متاسفانه به جای اینکه تکنولوژیکی امروزی باعث آرامش بیشتر زندگی شود، استرس را مهمان قلب و ذهنمان کرده است. بیست و چهار ساعت در هفت روز هفته در دسترس بودن دیگر یک شعار نیست بلکه شیوه زندگی بسیاری از جوانان شده است. اما استرس و خستگی موجب بیشتر شدن آدرنالین می شود. این هورمون می تواند شریان ها را سریع پیر کند.

پس برای سلامت قلب خودتان چند استراتژی برای مدیریت استرس خود یاد بگیرید. برای مثال کمی از موبایلتان دور شوید. فعالیت های آرامش بخش انجام دهید. طبیعت گردی کنید و به موسیقی آرام گوش بدهید.

خوردن غذاهای فراوری شده مثل بیکن، هات داگ و …

سازمان بهداشت جهانی داده هایی مهمی را اعلام کرده است نشان می دهد غذاهای فرآوری شده مانند بیکن و سوسیس باعث سرطان روده بزرگ می شوند

هر وعده غذایی که شامل فراورده های صنعتی باشد، 7 درصد خطر گرفتگی عروق قلبی، 9 درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی وخیم، 5 درصد کلی تصلب شرایین و 9 درصد خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

قبل از نیاز به جراحی بای پس قلب از شر سوسیس و کالباس خلاص شوید. چه چیزی بهتر از مصرف سبزیجات تازه و خوراکی های طبیعی؟

 

اغلب افراد بدون اینکه متوجه باشند، کارهایی را انجام می دهند که برای سلامت قلب ضرر دارد. به گفته متخصصان قلب و عروق علاوه بر سیگار کشیدن، نشستن های طولانی، عدم فعالیت کافی، خوردن نوشیدنی های قندی و عدم بررسی سلامت بدن به صورت سالانه، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در افراد افزایش می دهد.

 

منابع :

www.thrillist.com

https://herheart.org/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹