مراقبت و سلامت

ارتباط بیماری های قلبی عروقی و نشستن های طولانی

ورزش مزایای سلامتی زیادی دارد، از کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 گرفته تا تقویت استخوان ها و بهبود سلامت روان.

اما حتی ورزش منظم نیز نمی تواند تمام تأثیرات منفی ناشی  از نشستن های طولانی را کاهش دهد – کاری که احتمالاً بسیاری از ما انجام می دهیم.

مطالعه جدیدی  نشان می دهد که سبک زندگی کم تحرک و مدرن ما، علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی روی جنبه های دیگر سلامتی ما  نیز آسیب می رساند.

محققان دریافتند که زنان یائسه ای که اضافه وزن یا چاقی دارند و بیشتر روز خود را در حالت نشسته  می گذرانند، فاکتور های خطر متابولیکی بدتری برای بیماری های قلبی عروقی دارند.

دکتر سوزان اشتاین باوم، متخصص قلب و عروق  می گوید: “این مطالعه واقعاً نشان می دهد که  تا چه اندازه نشستن  های طولانی می تواند روی سلامت قلب شما تأثیرات قابل توجهی بگذارد.”

نشستن های طولانی
نشستن های طولانی

نشستن  و خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی

در مطالعه جدید، محققان رفتارهای نشسته 102 زن  اسپانیایی تبار و 416 زن غیر اسپانیایی را مورد بررسی قرار دادند. زنان در هر دو گروه یائسه و دارای اضافه وزن یا چاقی بودند.

در این مطالعه رفتار زنان در هنگام نشستن با استفاده از مانیتورهای فعالیت پوشیدنی اندازه گیری شد. این اندازه گیری شامل کل زمان نشستن زنان در طول روز و میانگین مدت نشستن ها بود

علائم قلبی عروقی زنان پس از یائسگی بارزتر می شود. اگرچه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در هر فرد با افزایش سن افزایش می یابد، اما این بارز بودن علائم بعد از یائسگی ممکن است به دلیل کاهش سطح هورمون طبیعی استروژن در زنان باشد.

این افزایش خطر برای زنان مسن بیشتر اتفاق می افتد حتی اگر آنها تمایل به فعالیت بیشتری نسبت به مردان مسن داشته باشند.

تأثیر نشستن روی نشانگر های زیستی قلبی

در مطالعه جدید، زنانی که بیشتر روز خود را به نشستن های طولانی می گذراندند، نشانگرهای زیستی بدتری در ارتباط با بیماری های قلبی عروقی داشتند. این  نشانگر های زیستی شامل شاخص توده بدن (BMI)، دور کمر، گلوکز ناشتا، مقاومت به انسولین و تری گلیسیرید بود.

این اثر در زنان چاق در مقایسه با زنان دارای اضافه وزن بیشتر بود. این بدان معناست که کم تحرکی حتی در زنانی که به طور منظم ورزش می کنند با خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

دکتر اشتاین باوم می گوید وقتی صحبت از سلامتی قلب می شود، باید در مورد فعالیت بدنی و زمان صرف نشستن به عنوان دو عامل جداگانه بیندیشیم.

“آیا ورزش  کردن  اثرات منفی نشستن های طولانی را جبران می کند؟ پاسخ منفی است.  به همین دلیل است که شما باید در طول روز بیشتر از  جای خود بلند شوید و تحرک داشته باشید.”

متخصصان و مراکز بهداشت باید تلاش کنند تا مردم را نه تنها به ورزش بلکه کمتر نشستن هم تشویق کنند.

محققان در این مقاله می نویسند: به طور سنتی، پزشکان بیشترین تمرکز خود را روی تشویق بیماران خود به ورزش بیشتر و افزایش فعالیت بدنی  می کنند تا به کمتر نشستن.”

کم تحرکی و دیابت نوع 2

همچنین این مقاله نشان می دهد کم تحرکی با دیابت به خصوص دیابت نوع 2 مرتبط است که البته در بین گروه های نژادی و قومی مختلف  متفاوت است.

از طرف دیگر، ارتباط بین کل مدت نشستن و BMI برای زنان غیر اسپانیایی تبار نسبت به زنان اسپانیایی تبار قوی تر بود.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که پرهیز از نشستن های طولانی می تواند نشانگرهای سلامتی مانند کنترل قند خون و سوخت و ساز چربی  بدن را بهبود بخشد.

برخی مطالعات نشان می دهد که باید هر 30 دقیقه بلند شوید و حرکت کنید.

دکتراشتاین باوم می گوید شما می توانید با انجام کاری ضربان قلب خود را همزمان افزایش دهید مثل  بالا و پایین رفتن از پله ها.

وی گفت: “به دلیل تأثیر عمیق نشستن روی متابولیسم بدن و عوامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی، فعالیت بدنی باید بخشی از زندگی ما باشد، و آن را منوط به ورزش کردن های آگاهانه نکنیم.

 

منبع:

herheart.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا