بیماری ها

سلامت قلب با ورزش یا تستوسترون درمانی؟

اگرچه با تستوسترون درمانی می توان سطح این هورمون جنسی مردانه را افزایش داد، اما آزمایش های بالینی جدید نشان می دهد که این کار به سلامت قلب و عروق و بهبود جریان خون کمک نمی کند. سلامت عروق و جریان خون مناسب در بدن دو کلید اصلی برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی هستند. تحقیقات نشان می دهد ورزش کردن علاوه بر افزایش سطح هورمون تستوسترون، موجب بهبود عملکرد قلب و عروق نیز می شود.

در مردان میانسال و مسن این نگرانی وجود دارد که کاهش سطح تستوسترون در بدن آنها ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. به همین دلیل ممکن است به جای تمرینات ورزشی به مکمل های تستوسترون روی بیاورند.

بر اساس مطالعه ای که در فوریه 2021 در مجله هایپرتنشن (Hypertension) منتشر شد، ورزش نه تنها به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند بلکه تأثیر آن روی سلامت قلب و عروق حتی بیشتر از تستوسترون درمانی است.

در این مطالعه 12 هفته ای 78 مرد 50 تا 70 ساله با سطح تستوسترون پایین یا طبیعی و بدون سابقه بیماری قلبی عروقی مورد آزمایش قرار گرفتند . این افراد می توانستند دو تا سه روز در هفته به تمرینات هوازی و قدرتی تحت نظارت متخصصان بپردازند. محققان مردان را به طور تصادفی در چهار گروه قرار دادند.

 فرمول هورمون تستوسترون
فرمول تستوسترون

در آغاز و پایان این تحقیق، محققان عملکرد عروق را با استفاده از روشی اندازه گیری کردند که جریان خون را در داخل شریان افزایش می داد و اینکه این روش توانسته است دیواره داخلی عروق را سالم نگه دارد و به بزرگ شدن یا گشاد شدن آن کمک کند یا خیر.

در این تحقیق میزان تستوسترون در مردانی که مکمل مصرف می کردند بیشتر افزایش یافت. به طور متوسط​​، 62 درصد از مردانی که از این مکمل ها استفاده کردند سطح تستوسترون در پایان دوره به بیش از حد متوسط ​​رسید. در این گروه فقط 29 درصد از مردان دارونما مصرف کردند.

ورزش برای سلامت قلب و عروق مفید است

اما جالب اینجا بود که افزایش بیشتر سطح تستوسترون با مکمل منجر به عروق سالم تری نشد. عملکرد و سلامت قلب و عروق در میان مردانی که ورزش می کردند افزایش یافت و در بین کسانی که بدون ورزش مکمل مصرف کردند، تغییری نکرد.

همچنین در بین گروهی که ورزش می کردند، عملکرد عروق بدون تستوسترون درمانی 28 درصد افزایش یافت.

دکتر ییپ که متخصص غدد در بیمارستان فیونا استنلی در شهر پرت استرالیا است، می گوید: ” این مطالعه نشان می دهد که تستوسترون درمانی، علیرغم افزایش سطح تستوسترون در مردان، تأثیر مثبتی بر سلامت عروق نداشته و تأثیر تمرینات ورزشی را افزایش نداده است.”

محدودیت های مطالعه

به گفته جسی اوری که پزشک اورولوژی در دانشگاه میامی است، این تحقیق نشان می دهد که ورزش یک عنصر کلیدی برای بهبود سلامت قلب و عروق است. اما ممکن است مزایای ترکیب مکمل های تستوسترون و تمرینات ورزشی را به خوبی نشان ندهد و از آن غافل شوید چرا که برخی از مردان با تستوسترون پایین با مصرف مکمل های تستوسترون از مزایای آن بیشتر بهره ببرند.

یکی از محدودیت های این مطالعه آن است که به طور خاص مردان مبتلا به هیپوگنادیسم یا سطح تستوسترون بسیار پایین در آن جایی ندارند. دکتر رابرت اکل رئیس سابق انجمن قلب آمریکا و استاد برجسته دانشگاه کلرادو آنشوتز می گوید اگر محققان روی مردان مبتلا به هیپوگنادیسم تمرکز کنند که تستوسترون درمانی می شوند، ممکن است نتایج مطالعه تغییر کند.

دانیل گرین، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه وسترن می گوید: ” استفاده از تستوسترون درمانی به ویژه در مردان میانسال و مسنی که از این هورمون برای افزایش انرژی و نشاط بهره می برند، افزایش جهانی داشته است.

چه افرادی به تستوسترون درمانی برای سلامت قلب و عروق نیاز دارند؟

تستوسترون درمانی و قلب و عروق
تستوسترون درمانی و سلامت قلب و عروق

دکتر ییپ معتقد است بسیاری از مردانی که قصد دارند با افزایش سن سالم بمانند می توانند با رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی به نتایج دلخواه خود از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دست یابند.

“برخی از مردان ممکن است اختلالات غده هیپوفیز یا بیضه ها را داشته باشند و قادر به تولید مثل نباشند. در این گونه افراد تستوسترون درمانی تحت نظارت پزشک برای نیل به سلامت جنسی و سلامت قلب و عروق مفید است.

بیشتر اوقات مردان میانسال و مسن تر تستوسترون کمتری دارند که علت آن بیشتر اضافه وزن یا سبک زندگی ناسالم است، بدون اینکه بیماری های غدد جنسی و یا علامت بالینی خاصی داشته باشند.

به جای استفاده از تستوسترون درمانی، مردان باید تشویق شوند که رفتارهای سالم زندگی مثل ورزش کنند و کنترل وزن داشته باشند. این کار می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. ورزش علاوه بر افزایش عملکرد قلب و عروق، ترشح هورمون تستوسترون را افزایش می دهد.

 

منبع:

www.everydayhealth.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا