مراقبت و سلامت

چه افرادی باید به متخصص قلب مراجعه کنند؟

مردم معمولاً دارو را به عنوان راه حلی برای مشکلات یا آسیب های سلامتی  تصور می کنند. ما اغلب به مشکلات سلامتی مان نگاه می کنیم و منتظر می مانیم. وقتی سلامتی قلبمان در شرایط بحرانی قرار می گیرد، آن وقت اقدام می کنیم. اما این روش نشستن و انتظار برای سلامتی قلب آنقدر ها خوب نیست. در واقع، این امر با شعار یک پزشک متخصص قلب مخالفت مستقیم دارد:

” چرا اول ضرر می کنید؟ باید از آسیب هم جلوگیری کرد”

از دیرباز، پزشکان و بیماران فاکتور های خطر مانند قند خون و کلسترول را کنترل می کنند و منتظر می مانند تا مقدار این فاکتور ها پیشرفت کرده و سپس اقدامات بعدی را اتخاذ می کنند.

به جای این کار، ما باید به طور پیشگیرانه افراد را به سمت سلامتی بدن به خصوص سلامتی قلب مطلوب سوق دهیم و سعی کنیم سلامتی را که با آن متولد شده ایم حفظ کنیم.

 

پیشگیری از بیماری های قلبی باید پایه اصلی همه افراد جامعه باشد، به ویژه افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند. این امر برای پیشگیری و درمان بیماری هایی که ممکن است توسط متخصص قلب و عروق عمومی تشخیص داده نشود، به نفع جامعه است و از هزینه های درمانی سرسام آور می کاهد.

 

اگرچه هر شخصی می تواند به یک متخصص قلب برای پیشگیری بیماری های قلبی مراجعه کند، اما چهار دسته اصلی از افراد وجود دارد که از مراجعه به متخصص قلب ( کاردیولوژیست) بیشترین سود را می برند.

ما در این مقاله بررسی می کنیم که چرا افراد در این چهار گروه در معرض خطر بیشتری هستند و چگونه می توانیم به بهبود سلامت قلب آنها و جلوگیری از بیماری های قلبی کمک کنیم.

 

  1. افرادی با سابقه خانوادگی شدید بیماری قلبی

افراد در این گروه ممکن است دارای مسائل ژنتیکی باشند که با آنها متولد شده اند. این افراد حتی اگر رژیم غذایی درستی داشته باشند و به طور منظم ورزش کنند، خطر حمله قلبی در آن ها بیشتر است.

در برخی موارد، متخصص قلب آزمایش ژنتیکی را برای اختلالات کلسترول خاص وراثتی برای این افراد تجویز می کند. با این حال، بیشتر بیماری های قلبی توسط چندین ژن ایجاد می شود، نه فقط یک ژن.

 

افرادی که سابقه خانوادگی شدیدی در بیماری قلبی به ویژه در والدین، خواهر و برادر خود دارند، باید از نظر عوامل خطر با استفاده از آزمایش های پیشرفته خون، مورد بررسی قرار گیرند.

این افراد اغب با آزمایشهای تصویربرداری از رگهای خونی مانند اسکن عروق کرونر غربالگری می شوند تا تشخیص بهتری شود که آیا این افراد الگوی مشابه بیماری قلبی اعضای خانواده خود را به ارث برده اند یا خیر.

 

ممکن است پزشک متخصص به آنها اطمینان دهد که هیچ جای نگرانی ندارند چرا که کلسترول و فشار خون آنها در حد طبیعی است. اما گاهی اوقات اعضای خانواده این گونه افراد با داشتن فشار خون و کلسترول طبیعی دچار  انواع حملات قلبی شده اند.

 

متأسفانه، گرچه افراد این گروه معمولاً از سابقه خانوادگی بیماری قلبی خود آگاه هستند، اما ممکن است فکر کنند این فاکتور ها برای آنها اثر نمی گذارد. اما در واقع این چنین نیست .در نتیجه این گروه از افراد باید برای ارزیابی فاکتور های خطر به یک متخصص قلب مراجعه کنند.

 

 

  1. افرادی با سابقه شخصی بیماری قلبی

    حمله یا سکته قلبی در سنین جوانی غیر معمول است. در افراد زیر سن 60 سالگی نباید حملات قلبی را مشاهده کرد. هنوز هم بسیاری از افراد 30 ، 40 و 50 ساله را هستند که به بیماری قلبی مبتلا شده اند. این افراد سابقه بیماری قلبی را در خانواده های خود ایجاد می کنند.

 

در این بیماران جوان، معمولا متخصص قلب خارج از چارچوب فکر و عمل می کند تا از بیماری قلبی و آسیب بیشتر در بیمار جلوگیری کند. از آنجایی که عوامل بیماری های قلبی می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین روش های درمان مختص همان بیمار اتخاذ می شود.

رویکرد های متداول در مدیریت بیماری های قلبی و درمان های استاندارد و آزمایش در این گروه از افراد به اندازه کافی مناسب نیست چرا که بیماری های قلبی این افراد از الگوی معمول پیروی نمی کنند.

 

بیماران مبتلا به بیماری قلبی در سنین پایینتر معمولاً به مراقبت های تهاجمی بیشتری نیاز دارند. گاهی اوقات پزشک متخصص قلب عوامل اضافی را مورد بررسی قرار داده و آزمایشات بیشتری را برای تعیین علت بیماری آنها انجام می دهد. به عنوان مثال، امروزه پزشکان  از یکی از جدیدترین و قوی ترین درمان های کلسترول، مهارکننده های PCSK9 است، استفاده می کنند.

 

3- افرادی که دارای اختلالات قابل توجه کلسترول هستند

افراد این گروه اغلب کلسترول فوق العاده بالایی دارند که با تغییر در سبک زندگی یا تغییر رژیم غذایی نمی توان آنها را کاهش داد. تقریباً همیشه یک دلیل ژنتیکی برای این امر وجود دارد. یک پزشک متخصص قلب حاذق قبل از یافتن درمان مفید، علل ژنتیکی این اختلالات را بررسی و پیدا می کند.

یکی از مشکلات کلسترول چالش برانگیز که معمولا پزشک متخصص با آن روبرو می شود، یک اختلال ژنتیکی به نام هایپرکلسترولمی خانوادگی (FH) است. افرادی که FH دارند جهشی در ژن های خود دارند که باعث کلسترول بسیار بالا و حملات قلبی در سنین پایین می شود.

پزشک متخصص قلب با آشنایی و دستیابی به داروهای جدیدی که برای کاهش کلسترول تولید می شوند، می تواند درمان زودتر و تهاجمی تری را برای این گونه افراد ارائه دهد.

 

4- افراد دارای چندین فاکتور خطر کنترل نشده

افراد این گروه فاکتور های خطرساز متداول در بیماری های قلبی را دارند همانند فشار خون بالای کنترل نشده، قند خون بالا یا دیابت، چاقی، سیگار کشیدن، رژیم غذایی ناسالم و عدم ورزش. هر کدام از این فاکتور ها خود به نوعی یک فاکتور خطر بالقوه محسوب می شود، اما وقتی با هم جمع شوند (مانند اغلب موارد)، پیشگیری و کنترل بیماری های قلبی را برای بیماران پیچیده تر می کند.

 

افراد مبتلا به عوامل خطرساز بیماری های قلبی متعدد، به گروهی از پزشکان نیاز دارند تا به آنها کمک کند تا تمام تغییرات مورد نیاز را  در  سبک زندگی خود انجام دهند. برای این گونه افراد یک معاینه فیزیکی در سال کافی نیست و فقط یک پزشک به تنهایی نمی تواند همه این تغییرات را مدیریت کند. بیماران برای تغییر عادت ها و فاکتور های خطر بیماری خود نیاز به پشتیبانی و بازخورد در زمان واقعی دارند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام
    من دختر نوجوونی هستم که از وقتی که یادمه گاهی ناگهان بدون دلیل زیر سینه ام (دنده زیر سینه راستم بیشترن) تیر میکشید برای چند ثانیه شاید بشه گفت دو سه ثانیه و بعد خوب میشد فقط ام تو راه رفتن و ایستادن و اینا نیس وقتی نشستمم اینجوری میشم و مشکل خاص قلبی ام ندارم فقط حساسیت ریه دارم که در بچگی بدتر بوده ولی با دارو و پزشک خوب شده الانم فقط وقتی میدووم یخورده ریه هام درد میگیره و فکر نمیکنم ربطی به این مشکلم داشته باشه چون وقتی نمیدوومم اینجوری میشم بنظرتون مشکل چیه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس