بیماری ها

عوارض ترمیم و تعویض دریچه های قلب

قلب نوعی پمپ ساخته شده از بافت ماهیچه است. این اندام دارای ۴ حفره پمپاژ است: ۲ حفره فوقانی که دهلیز چپ و راست را تشکیل می دهن که محل دریافت خون هستند، ۲ حفره تحتانی بطن چپ و راست را تشکیل می دهند که محل انتقال خون هستند. دریچه های بین هر یک از محفظه های پمپاژ قلب باعث می شوند که خون در جهت صحیحی در قلب جریان یابند. برخی اختلالات باعث ترمیم دریچه های قلب شده که ممکن است عوارضی هم داشته باشند، پس در ادامه درباره عوارض تعویض دریچه صحبت خواهیم کرد.

دریچه های قلب شامل موارد زیر هستند:

  • دریچه میترال یا دولختی: این دریچه بین دهلیز و بطن چپ قرار دارد و مانع از برگشت خون به دهلیز چپ می شود.
  • دریچه سه لختی: این دریچه بین دهلیز و بطن راست قرار دارد و مانع از برشگت خون به دهلیز راست می شود.
  • دریچه سرخرگ ششی: این دریچه بین بطن راست و سرخرگ ششی قرار دارد که مانع از برگشت خون به بطن راست می شود.
  • دریچه آئورت: این دریچه بین بطن چپ و سرخرگ آئورت قرار دارد که مانع از برگشت خون به بطن چپ می شود.

هنگامی که دریچه ها آسیب دیده یا بیمار هستند ممکن است لازم باشد که عمل ترمیم و تعویض دریچه لازم باشد. شرایطی که ممکن است نیاز به عمل داشته باشد، باعث اختلال در عملکرد دریچه قلب شود، تنگی دریچه (سفتی) و تغییر مجدد دریچه (دریچه نشتی) است.

هنگامی که یک (یا چند) دریچه تنگ (سفت) می شوند، قلب باید بیشتر کار کند تا خون را از طریق دریچه پمپ کند. دریچه ها از عفونت (مانند تب روماتیسمی) و پیری می توانند باریک و سفت شوند. اگر یک یا چند دریچه دچار نشت شود، خون به عقب نشت پیدا می کند، به این معنی که خون کمتری در جهت درست پمپ می شود. با توجه به علائم و وضعیت کلی قلب شما، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است تصمیم بگیرد که دریچه بیمار نیاز به جراحی داشته یا جایگزین شود.

به طور سنتی از جراحی قلب باز برای ترمیم یا تعویض دریچه های قلب استفاده می شود. این بدان معنی است که برش بزرگی در قفسه سینه ایجاد می شود و قلب برای مدتی متوقف می شود تا جراح بتواند دریچه (های) را ترمیم یا تعویض کند. تکنیک های جدیدتر و کمتر تهاجمی برای جایگزینی یا ترمیم دریچه های قلب ایجاد شده اند. روش های حداقل تهاجمی باعث ایجاد بریدگی های کوچکتر می شوند و به معنای درد کمتری پس از آن و کوتاهتر ماندن در بیمارستان است.

دریچه دارای اختلال ممکن است با استفاده از یک حلقه برای پشتیبانی از دریچه آسیب دیده تعمیر شود، یا ممکن است کل دریچه برداشته شود و یک دریچه مصنوعی جایگزین شود. دریچه های قلبی مصنوعی ممکن است از پلاستیک یا بافت پوشیده از کربن ساخته شده باشند (ساخته شده از دریچه های حیوانات یا دریچه های انسانی گرفته شده از اهدا کنندگان). اراده دهنده خدمات بهداشتی و درمانی با شمار در مورد جوانب مثبت و منفی هر یک از انواع درمان صحبت خواهد کرد.

چرا ممکن است نیاز به ترمیم یا تعویض دریچه های قلب داشته باشم؟

عمل ترمیم یا تعویض دریچه برای اصلاح مشکلات ناشی از یک یا چند دریچه قلبی بیمار انجام می شود.

اگر دریچه قلبی شما آسیب دیده یا بیمار شود، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • مشکلات تنفسی
  • تپش قلب
  • ورم (تورم) پا، مچ پا یا شکم
  • افزایش سریع وزن به دلیل احتباس مایعات

ممکن است دلایل دیگری برای ارائه خدمات درمانی شما برای ترمیم دریچه قلب یا جراحی تعویض وجود داشته باشد.

عوارض ترمیم یا تعویض دریچه های قلب چیست؟

اگر دریچه قلبی شما نیاز به هر یک از روش های درمانی گفته شده داشته باشد، ممکن است آنها خطراتی را به همراه داشته باشند.

خطرات احتمالی ترمیم یا تعویض دریچه شامل موارد زیر است:

  • خونریزی در طول یا بعد از عمل
  • لخته های خونی که می توانند باعث حمله قلبی، سکته مغزی یا مشکلات ریوی شوند.
  • عفونت
  • ذات الریه
  • پانکراتیت
  • مشکلات تنفسی
  • آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب)
  • کارکرد نادرست دریچه ترمیم یا تعویض شده
  • مرگ

بسته به وضعیت پزشکی خاص شما ممکن است خطرات دیگری نیز وجود داشته باشد. قبل از عمل حتماً در مورد هرگونه نگرانی با ارائه دهنده خدمات درمانی صحبت کنید.

چگونه می توانم برای ترمیم یا تعویض دریچه های قلب آماده شوم؟

ارائه دهنده خدمات درمانی شما روش کار را توضیح می دهد و می توانید سؤال کنید. از شما خواسته می شود فرم رضایت نامه امضا کنید که به شما اجازه انجام عمل جراحی را می دهد. فرم را با دقت بخوانید و در صورت عدم قطعیت چیزی سؤال کنید. همراه با تاریخچه پزشکی کامل، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است معاینه کامل جسمی را انجام دهد تا مطمئن شود که از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار دارید. ممکن است شما به آزمایش خون یا آزمایشات تشخیصی دیگر نیاز داشته باشید.

از شما خواسته می شود ۸ ساعت قبل از عمل، به طور کلی بعد از نیمه شب، روزه بگیرید، چیزی نخورید یا ننوشید. اگر باردار هستید یا فکر می کنید ممکن است باشید، به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بگویید. اگر به سایر داروها، ید، لاتکس، نوار یا داروهای بیهوشی (محلی و عمومی) حساسیت دارید به پزشک معالج خود بگویید.

مطمئن باشید که ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما درباره تمام داروها، ویتامین ها، گیاهان و مکمل هایی که مصرف می کنید اطلاع دارد.

در صورت سابقه اختلالات خونریزی به پزشک معالج خود بگویید یا در صورت استفاده از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق شدن خون)، آسپرین یا سایر داروهای موثر در لخته شدن خون استفاده می کنید. ممکن است به شما گفته شود که قبل از عمل برخی از این داروها را متوقف کنید.

ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است قبل از عمل دریچه های قلب آزمایش خون را انجام دهد تا ببیند چه مدت خون شما را لخته می کند. در صورت داشتن ضربان ساز یا هر وسیله قلبی دیگر، به پزشک معالج خود بگویید.

اگر سیگار می کشید، هر چه سریعتر سیگار کشیدن را متوقف کنید. این شانس شما را برای بهبودی بعد از عمل جراحی افزایش می دهد و از وضعیت سلامتی کلی شما سود می برد. بر اساس شرایط پزشکی شما، ارائه دهنده خدمات درمانی شما ممکن است درخواست خاص دیگری را داشته باشد.

در هنگام ترمیم یا تعویض دریچه های قلب چه اتفاقی می افتد؟

ترمیم یا تعویض دریچه نیاز به اقامت در بیمارستان دارد. روش ممکن است بسته به شرایط شما و عملکرد ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی متفاوت باشد.

به طور کلی، ترمیم یا تعویض دریچه قلب باز این روند را دنبال می کند:

  • از شما خواسته می شود هرگونه جواهرات یا اشیاء دیگری را که ممکن است در این روش اختلال ایجاد کند را از بدنتان جدا کنید.
  • شما لباس های بیمارستان را می پوشید و مثانه خود را خالی می کنید. تیم جراحی شما را روی میز عمل قرار می دهند. یک متخصص بهداشت و درمان برای تزریق دارو و تزریق مایعات IV، یک خط داخل وریدی (IV) در بازو یا دست شما می آید. کاتترهای بیشتری برای رصد وضعیت قلب و فشار خون، در رگ های مچ دست و گردنتان قرار می گیرد تا نمونه خون گرفته شود.
  • متخصص بیهوشی در طول عمل دریچه های قلب به طور مداوم ضربان قلب، فشار خون، تنفس و میزان اکسیژن خون را تحت نظر دارد.
  • پزشک شما لوله تنفسی را از طریق دهان به درون ریه های شما می گذارد و شما را به یک دستگاه تهویه هوا متصل می کند، دستگاهی که در حین عمل برای شما تنفس می کند.
  • پزشک شما یک اکوکاردیوگرام (TEE) را در مری شما (لوله بلع) قرار می دهد تا او بتواند عملکرد دریچه ها را کنترل کند.
  • یک لوله نرم و انعطاف پذیر (به نام کاتتر فولی) برای تخلیه ادرار در مثانه شما قرار می گیرد. لوله ای از طریق دهان یا بینی شما در معده شما قرار می گیرد تا مایعات معده تخلیه شود.
  • شخصی که در تیم جراحی قرار دارد با محلول ضد عفونی کننده پوست سینه شما را تمیز می کند. اگر موهای زیادی در محل جراحی وجود داشته باشد، ممکن است موهای آن ناحیه تراشیده شود.
  • اگر شما تحت عمل جراحی قلب باز قرار دارید، ارائه دهنده خدمات درمانی شما برش را از مرکز سینه تا دقیقاً بالای ناف انجام می دهد. اگر روشی کم تهاجمی داشته باشید، ممکن است نیاز به برش های کوچکتر باشد.
  • استرنوم (استخوان سینه) به صورت نیمه طول بریده می شود. ارائه دهنده خدمات بهداشتی، نیمی از استخوان سینه را جدا می کند تا قلب شما را در معرض دید قرار دهد.
  • برای انجام ترمیم یا تعویض دریچه های قلب، پزشک باید قلب شما را متوقف کند. او لوله هایی را به قلب می گذارد تا خون شما متوقف شود و از طریق دستگاه بای پس قلبی قلب توسط بدن شما پمپ شود.

هنگامی که خون برای پمپاژ کردن به طور کامل به دستگاه بای پس بای هدایت شد، پزشک با تزریق محلول سرد قلب شما را متوقف می کند. هنگامی که قلب متوقف شده است، در صورت تعویض دریچه، پزشک شما دریچه بیمار را برداشته و دریچه مصنوعی را قرار می دهد. برای ترمیم دریچه، روش انجام شده بستگی به نوع مشکل دریچه شما دارد.

پس از انجام عمل جراحی، پزشک به قلب شما شوک وارد می کند تا ضربان قلب شما دوباره شروع شود. در مرحله بعد، او اجازه می دهد تا خون در دستگاه بای پس گردش کند تا دوباره به قلب شما وارد شود و لوله های دستگاه را خارج کند. هنگامی که قلب شما دوباره می تپد، پزشک شما آن را تماشا می کند تا ببیند که قلب و دریچه ها چقدر خوب کار می کنند و مطمئن شود که هیچ نشتی از عمل جراحی وجود ندارد.

پزشک شما ممکن است سیم ها را برای تپش قلب شما قرار دهد. او می تواند برای مدت زمان کوتاهی این سیم ها را به ضربان ساز خارج از بدن شما وصل کند. پزشک لوله هایی را در قفسه سینه شما قرار می دهد تا خون و مایعات دیگر از قلب خارج شود. پزشک شما پوست را دوخته و برش را با بخیه یا منافذ جراحی بسته خواهد کرد.

بعد از ترمیم یا تعویض دریچه های قلب چه اتفاقی می افتد؟

در بیمارستان

بعد از عمل، یکی از اعضای تیم جراحی شما را به اتاق بهبود و بعداً بخش مراقبت های ویژه (ICU) می رساند تا برای چند روز از نزدیک تحت نظر گرفته شوید. یک پرستار شما را به دستگاه هایی متصل خواهد کرد که به طور مداوم فشار خون، میزان تنفس و میزان اکسیژن شما را نشان می دهند. ترمیم یا تعویض دریچه قلب عموماً نیاز به بستری چند روز یا بیشتر در بیمارستان دارد.

شما به احتمال زیاد یک لوله در گلو خود دارید که به یک دستگاه تهویه متصل شده است تا تنفس شما را کنترل کند. هنگامی که به اندازه کافی هوشیار هستید که به تنهایی قادر به تنفس باشید، پزشک شما لوله تنفس را برمیدارد. او ممکن است در این زمان نیز لوله معده را خارج کند.

بعد از خاموش شدن دستگاه تنفس، یک پرستار به شما کمک می کند تا سرفه کنید و هر دو ساعت نفس عمیق بکشید. این امر به دلیل درد، ناراحت کننده خواهد بود، اما بسیار مهم است که این کار را انجام دهید تا از جمع شدن مخاط در ریه ها و احتمال ایجاد پنومونی جلوگیری کنید. پرستار به شما نشان می دهد که چگونه در هنگام سرفه کردن یک بالش را محکم در مقابل سینه خود بغل کنید، تا به شما کمک کند ناراحتی را کاهش دهید. اگر صدمه دیدید، داروی درد دریافت خواهید کرد.

ممکن است شما از داروهای IV (داخل وریدی) استفاده کنید تا به فشار خون و قلب خود کمک کنید و هرگونه مشکل خونریزی را کنترل کنید. با تثبیت وضعیت شما، پزشک سیم ها را قطع می کند و شما از دستگاه جدا می شوید و به خانه بر می گردید.

در خانه

هنگامی که در خانه هستید، تمیز و خشک بودن ناحیه جراحی بسیار مهم است. به شما دستورالعمل مخصوص حمام کردن داده می شود. اگر قبل از خارج شدن از بیمارستان بخیه ها را باز نکردید، پزشک در هنگام مراجعه به مطب، بخیه ها یا موارد اصلی جراحی را برطرف می کند. تا زمانی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی به شما چیزی نگفته رانندگی نکنید. محدودیت های فعالیت دیگر ممکن است اعمال شود.

در صورت داشتن هر یک از این موارد، فوراً به ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود بگویید:

  • تب و لرز
  • قرمزی، تورم، خونریزی در محل برش
  • افزایش درد در اطراف محل برش
  • افزایش تورم در پاها یا شکم
  • حالت تهوع یا استفراغ مداوم
  • نبض سریع یا نامنظم
  • ضعف در بازوها و پاها
  • کبودی آسان
  • مشکل تنفسی

بسته به وضعیت شما، ارائه دهنده خدمات درمانی ممکن است دستورالعمل های دیگری را پس از انجام عمل به شما ارائه دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس