بیماری ها

دریچه های قلبی مصنوعی | انواع دریچه های مصنوعی

قلب انسان دارای چهار حفره است که هر یک مجهز به دریچه ای هستند تا جریان خون را به یک سو هدایت کنند و از برگشت آن به بخش قلبی، جلوگیری کنند. اگر هر یک از دریچه های قلب تنگ، پاره و یا در حال نشت باشد، خون به داخل دهلیز یا بطن ها باز می گردد و تمام قلب را تحت فشار شدیدی قرار می دهد. در بدترین حالت، این می تواند منجر به آریتمی یا حتی نارسایی قلبی شود. بسته به شدت نقص، می توان دریچه های قلبی مصنوعی را جایگزین کرد. طی چند دهه آینده به دلیل پیری شدن جمعیت، عدم تحرک و ورزش بدنی و رژیم غذایی ضعیف، تقاضا برای این نوع جراحی احتمالاً در بسیاری از نقاط جهان بالا می رود. تخمین زده می شود حدود ۸۵۰،۰۰۰ نفر در سال ۲۰۵۰ به دریچه های قلبی مصنوعی نیاز داشته باشند.

 

منظور از دریچه های قلبی مصنوعی چیست؟

دریچه های قلب مصنوعی وسیله ای هستند که برای تعویض دریچه قلب که به خوبی کار نمی کند، استفاده می شود. دریچه های قلب با هر ضربان قلب کار می کنند تا جریان خون در بدن نماند. بعضی اوقات بیماری ممکن است به دریچه قلب آسیب برساند به طوری که باعث نشت یا قطع کار می شود. هنگامی که دریچه های آسیب دیده درمان نشوند، ممکن است از دریچه های قلبی مصنوعی برای تعویض آنها استفاده شود. این کار در طی عمل جراحی قلب باز به نام تعویض دریچه قلب انجام می شود.

اگر نیاز به تعویض دریچه قلب دارید، هنگام بحث درباره گزینه های دریچه قلبی مصنوعی خود با متخصص پزشکی گزینه های مختلفی را باید در نظر بگیرید. نوع دریچه و روش جراحی در بهبودی کوتاه مدت شما و کیفیت زندگی طولانی مدت تأثیر دارد.

توصیه برای مطالعه بیشتر حمله قلبی خاموش چیست؟ | چگونه از وجود سکته مطلع شویم؟

 

دوام و عملکرد دریچه های قلبی مصنوعی

دریچه جایگزینی متناسب با قلب شما، عملکرد بسیار عالی را ارائه می دهد و با هماهنگی با کل سیستم گردش خون کار می کند تا هر قسمت را از آسیب محافظت کند. ممکن است متخصص پزشکی شما از این امر به عنوان “عملکرد عالی همودینامیک” یاد کند.

 

خطرات و نیازهای دارویی دریچه های قلبی مصنوعی

دریچه جایگزینی ایده آل همچنین، دوام طولانی مدت را بدون افزایش چشمگیر خطر لخته شدن خون یا خونریزی ارائه می دهد. داروهای قلبی رقیق کننده خون می توانند خطرات ناشی از سکته مغزی یا آمبولی مربوط به لخته را کاهش دهند. خطرات لخته برای افراد با دریچه های مکانیکی بیشتر است. از طرف دیگر، رقیق کننده های خون باید با دقت کنترل شوند، زیرا خون بسیار رقیق باعث افزایش خطر خونریزی می شود که ممکن است به یک مشکل تبدیل شود.

 

انواع دریچه های قلبی مصنوعی

بیماران و متخصصان پزشکی باید آنچه را که نزدیک گزینه متناسب برای بیمار است، انتخاب کنند. گزینه های انتخابی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

دریچه مکانیکی تولیدی

این دریچه ها از مواد با دوام و قوی ساخته شده اند. آن ها ماندگارترین نوع دریچه قلبی مصنوعی هستند و بیشتر این دریچه های تولیدی در تمام طول عمر بیماران باقی می مانند. بیمارانی که دریچه تولیدی دریافت می کنند تقریباً همیشه نیاز به یک داروی رقیق کننده خون در طول زندگی احتیاج دارند. رقیق کننده خون باعث لخته شدن خون نمی شود و این برای شخص دارای دریچه مکانیکی بسیار مهم است، زیرا لخته ها می توانند در دریچه قرار گیرند و باعث نقص آن شوند.

دریچه های مکانیکی کاملاً از مواد دست ساز ساخته می شوند. دریچه مکانیکی مورد استفاده در بیشتر مواقع دریچه صفراوی است. دریچه صفراوی از ۲ فلپ لولایی تشکیل شده است که به آن ها جزوات گفته می شود. آنها از مواد بسیار سبک و ماندگار (کربن پیرولیتیک) ساخته شده اند.

لخته ها همچنین می توانند به صورت آمبولی نیز برای بیمار، باعث ایجاد مشکل شود که ممکن است از طریق جریان خون حرکت کرده و درون رگ مستقر شوند که در نهایت ممکن است منجر به مشکلاتی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. مزیت اصلی دریچه های مکانیکی این است که مدت زمان بسیار طولانی باقی می مانند (در بیشتر موارد ۲۰ سال یا بیشتر).

پیوند دریچه قلبی مصنوعی

در این پیوند، دریچه اهدا کننده متعلق به انسان است و بیشتر برای افرادی که از بیماری ناشی از دریچه مانند اندوکاردیت عفونی رنج می برند، مورد استفاده قرار می گیرد. انتظار می رود دریچه اهدا کننده ۱۰-۲۰ سال دوام داشته باشد.

دریچه بافت (دریچه های بیولوژیکی)

دریچه های بافت از دریچه های اهدا کننده حیوانات یا سایر بافت های حیوانات که قوی و انعطاف پذیر هستند ایجاد می شود. دریچه های بافتی می توانند ۱۰-۲۰ سال طول بکشند و معمولاً نیازی به استفاده طولانی مدت از دارو ندارند. برای یک فرد جوان که دارای تعویض دریچه بافت است، نیاز به جراحی اضافی یا تعویض دریچه دیگری که بعدا در زندگی وجود دارد، بسیار محتمل است.

دریچه مناسب

دریچه های قلبی مصنوعی جنسی متناسب با بافت های بدن انسان دارند تا بعد پیوند توسط سول های بدن پس زده نشوند. بیشتر دریچه های بیولوژیکی از بافت حیوانات همچون گاو و خوک ساخته می شوند. دریچه های بیولوژیکی اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که دریچه های ساخته شده از بافت انسانی دوام مناسبی نداشته باشند. این بدان معنی است که در صورت جوان بودن، یک دریچه مکانیکی ممکن است برای شما بهتر باشد. دریچه های مکانیکی می توانند تعداد جراحی های مکرر دریچه ای را که در طول زندگی شما به آن نیاز دارید را کاهش دهند. اگر مسن تر هستید، دریچه بیولوژیکی ممکن است برای شما بهتر باشد.

همچنین، هنگامی که مسن تر هستید خطر بیشتری شما را برای خونریزی تهدید می کند، به همین دلیل ممکن است در صورت داشتن دریچه بیولوژیکی، از مصرف داروهای رقیق کننده خون تا آخر عمر خودداری کنید. (رقیق کننده خون خطر خونریزی شما را افزایش می دهد.) هیچ دریچه مصنوعی کامل نیست. با این وجود می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد. در بسیاری موارد، این به شما کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشید.

برای هر جراحی که دریچه باید تعویض شود باید در مورد دوام و گزینه های دارویی و خطرات آن دقت کافی شود. خبر خوب این است که یک عمل خوب انجام شده از موفقیت بالایی در دراز مدت برخوردار است. در صورت امکان، به یک مرکز درمانی دارای متخصص قلب و عروق خوب مراجعه کنید.

دریچه های قلبی مصنوعی سیلیکونی

دریچه های قلبی مصنوعی ساخته شده از سیلیکون چیست؟

محققان بدنبال جایگزینی برای دریچه های قلب آسیب دیده هستند که در حال حاضر از این روش برای درمان استفاده می کنند. آن ها توانستند به موفقیت دست یابند و یک دریچه قلب مصنوعی ساخته شده از سیلیکون ایجاد کرده اند که در چند مرحله با استفاده از چاپگرهای سه بعدی ایجاد می شود.

مدل جدید دریچه قلبی مصنوعی ساخته شده نسبت به دریچه های قلب معمولی دارای چندین مزیت است. دریچه قلب سیلیکون می تواند دقیقاً برای بیمار تنظیم شود، زیرا محققان ابتدا با استفاده از توموگرافی رایانه ای یا تصویربرداری از رزونانس مغناطیسی، شکل و اندازه دریچه نشتی قلب را مشخص می کنند. این امر باعث می شود تا دریچه قلبی ساخته شود که کاملاً متناسب با حفره قلب باشد. محققان از این تصاویر برای ایجاد یک مدل دیجیتالی و شبیه سازی رایانه استفاده می کنند تا از قبل نیروهایی که روی کاشت و تغییر شکل احتمالی آن عمل می کنند، استفاده کنند. ماده مورد استفاده همچنین با بدن انسان سازگار است، در این حالت جریان خون از طریق دریچه های قلبی مصنوعی، به اندازه دریچه های معمولی، مناسب است.

 

دریچه های قلبی مصنوعی، چگونه ساخته می شوند؟

جراحان قلب بطور سنتی از کاشت ایمپلنت استفاده کرده اند که از پلیمرهای سخت یا بافت حیوانات (از گاوها یا خوک ها) ترکیب شده است. برای جلوگیری از رد بدن این ایمپلنت ها، بیماران مجبورند از سرکوب کننده های ایمنی در طول عمر یا ضد انعقادها استفاده کنند که عوارض جانبی نامطلوب قابل توجهی دارند.

علاوه بر این، دریچه های جایگزین معمولی از یک شکل هندسی بسیار سفت و سخت برخوردار هستند و باعث می شود که جراحان بتوانند از مهر و موم محکم بین دریچه های جدید و بافت قلبی اطمینان حاصل کنند. دریچه های جایگزینی که در حال حاضر استفاده می شوند، دایره ای هستند، اما دقیقاً با شکل آئورت مطابقت ندارند و برای هر بیمار متفاوت است.

نوع جدید دریچه های قلب سیلیکون به مشکل پر هزینه بودن می رسد. محققان تنها حدود یک ساعت و نیم طول می کشد تا چنین دریچه ای را با پرینتر سه بعدی تولید کنند. در مقابل، ساختن یک دریچه قلب مصنوعی به وسیله دسته ای از مواد گاو چندین روز کاری طول می کشد.

 

مراقبت های بعد پیوند

داشتن تغذیه سالم

بعد از جراحی باز قلب، که یکی از جراحی های سخت محسوب می شود، باید مراقبت های لازم را اجرا کنید. بعد عمل حتما رژیم غذایی قلب سالم را رعایت کنید. در این رژیم باید از سبزیجات و میوه ها بیشتر استفاده کنید. مصرف نمک و شکر را محدود کنید. چربی های گیاهی را جایگزین چربی های اشباع کنید.

ورزش سبک

با مشورت با پزشک متخصص خود ورزش مناسب خود را پیدا کنید و در کنار آن از ورزش های هوازی مانند پیاده روی غافل نشوید. روزانه نیم ساعت پیاده روی در هوای آزاد داشته باشید. البته تا چند روز که دکتر به شما خواهد گفت شما حتما باید استراحت مطلق داشته باشید و حتی وسایل سنگین مانند خریدها را جابه جا نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس