بیماری ها

تعویض دریچه آئورت و ترمیم آن

ترمیم و تعویض دریچه آئورت روش هایی هستند که بیماری های مؤثر بر دریچه آئورت را درمان می کنند. دریچه آئورت یکی از چهار دریچه ای است که جریان خون را از طریق قلب تنظیم می کند. این دریچه ها خون را در جهت صحیح از طریق قلب جریان می دهند.

دریچه آئورت محفظه پمپاژ اصلی قلب (بطن چپ) و شریان اصلی که خون غنی از اکسیژن را به بدن شما (آئورت) تأمین می کند ، جدا می کند. با هر انقباض بطن، دریچه آئورت باز می شود و اجازه می دهد خون از بطن چپ به آئورت جریان یابد. هنگامی که بطن شل شود، دریچه آئورت بسته می شود تا از جریان خون به داخل بطن جلوگیری شود. اگر دریچه آئورت به درستی کار نکند، می تواند در جریان خون اختلال ایجاد کند و قلب را مجبور به تلاش بیشتری کند تا بتواند خون لازم را برای بقیه بدن شما فراهم کند.

در بعضی از افراد، بیماری در دریچه آئورت ممکن است در هر حال، علایم و علائمی برای سالهای طولانی ایجاد نکند. برخی دیگر ممکن است تنگی نفس، خستگی، درد قفسه سینه، از دست دادن هوشیاری، ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی قلبی را تجربه کنند. ترمیم دریچه آئورت یا تعویض دریچه آئورت می تواند بیماری دریچه آئورت را درمان کند و به بازگرداندن جریان خون طبیعی، کاهش علائم، طولانی شدن عمر و کمک به حفظ عملکرد عضله قلب شما کمک کند.

چرا از روش های ترمیم و تعویض دریچه آئورت استفاده می کنیم؟

درمان بیماری دریچه آئورت به شدت وضعیت شما بستگی دارد، چه علامت و علائمی را تجربه کرده باشید یا نه و اگر وضعیت شما بدتر شده است.

انواع بیماری دریچه آئورت که ممکن است نیاز به درمان با ترمیم یا تعویض دریچه آئورت داشته باشد عبارتند از:

  • تغییر مجدد دریچه آئورت هنگامی اتفاق می افتد که خون به جای اینکه جهت طبیعی خود را حفظ کند و با شل شدن بطن چب به آئورت برود، از دریچه آئورت به داخل بطن چپ جریان یابد.
  • جریان برگشتی ممکن است ناشی از سوء عملکردی یا دریچه ای باشد. این ممکن است به دلیل خراب شدن دریچه، شکل غیرطبیعی دریچه موجود در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلب) یا عفونت باکتریایی باشد.
  • تنگی دریچه آئورت باعث تنگ یا انسداد دریچه آئورت می شود و همین امر باعث می شود که قلب به سختی بتواند خون را به آئورت پمپ کند. این ممکن است در اثر بیماری مادرزادی قلب، ضخیم شدن فلپ ها که باعث بسته شدن دریچه می شود یا تغییرات پس از التهاب، مانند موارد مرتبط با بیماری روماتیسمی قلب ایجاد شود.
  • بیماری های قلبی مادرزادی ممکن است به تغییر مجدد دریچه آئورت یا تنگی منجر شود و همچنین منجر به مشکلات دیگری شود که مانع از عملکرد درست دریچه آئورت شود. به عنوان مثال، ممکن است فرد با دریچه آئورتی متولد شود که دارای تکه های بافتی کافی نباشد، ممکن است دریچه به اندازه یا شکل نادرست باشد یا ممکن است دریچه ای وجود نداشته باشد تا خون به طور عادی جریان یابد (آترزی).

نکته:

برای برخی از افراد مبتلا به بیماری خفیف دریچه آئورت و بدون علائم، نظارت دقیق تحت نظر پزشک ممکن است تمام موارد لازم برای این بیماری باشد.

اما در بیشتر موارد، بیماری و اختلال عملکرد دریچه آئورت پیشرفت می کند و با وجود معالجه پزشکی بدتر می شود. بیشتر شرایط دریچه آئورت مشکلات مکانیکی است که به تنهایی با دارو قابل درمان نیست و در نهایت نیاز به عمل جراحی برای کاهش علائم و خطر عوارض مانند نارسایی قلبی، سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از ایست قلبی ناگهانی دارد.

دریچه آئورت

درمان بیماری دریچه آئورت

تصمیم برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت آسیب دیده به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • شدت بیماری دریچه آئورت بیمار
  • سن و سلامت بیمار

علاوه بر این دو مورد پزشک شما باید بداند که آیا شما برای اصلاح مشکل قلبی دیگری علاوه بر بیماری دریچه آئورت ، مانند جراحی بای پس قلب برای درمان بیماری عروق کرونر، نیاز به عمل جراحی قلب دارید، بنابراین می توانید هر دو بیماری را به طور همزمان درمان کنید.

به طور کلی، ترمیم دریچه قلب معمولاً انتخاب اول است زیرا با ریسک کمتر عفونت همراه است، قدرت و عملکرد دریچه را حفظ می کند و نیاز به داروهای رقیق کننده خون را تا آخر عمر در صورت لزوم با انواع خاصی از دریچه کاهش می دهد. به عنوان مثال، برخی از بیمارانی که با مشکلات دریچه آئورت روبه رو هستند، بسته به شدت وضعیت شان ممکن است کاندیدای ترمیم دریچه آئورت بجای تعویض باشند.

با این وجود همه دریچه ها قابل تعمیر نیستند و جراحی ترمیم دریچه قلب اغلب نسبت به تعویض دریچه کاری سخت تر است. بهترین گزینه شما به وضعیت فردی و همچنین تخصص و تجربه تیم قلب چند رشته ای شما بستگی دارد.

جراحی دریچه آئورت

ترمیم دریچه آئورت و تعویض دریچه آئورت ممکن است از طریق عمل جراحی سنتی قلب باز انجام شود، که شامل بریدگی (برش) در قفسه سینه یا از طریق روش های حداقل تهاجمی است که شامل برش های کوچکتر در قفسه سینه یا سوند قرار داده شده در پا یا قفسه سینه می شود ( جایگزینی دریچه آئورت transcatheter، یا TAVR).

جراحی قلب تهاجمی ممکن است باعث شود زمان کوتاه تری را در بیمارستان سپری کنید، همچنین این روش بهبودی سریع تر و درد کمتری نسبت به جراحی سنتی قلب باز دارد. جراحی قلب حداقل تهاجمی باید به طور کلی توسط تیم قلب چند رشته ای انجام شود که در این نوع روش ها تجربه کافی داشته باشند.

نکته:

عملی کردن هر روش بستگی به وضعیت فردی شما دارد و پزشک در مورد مزایا و خطرات هر گزینه توضیح می دهد. به عنوان مثال، برخی از مبتلایان به بیماری دریچه آئورت ممکن است کاندید عمل جراحی قلب باز به دلیل سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری ریه یا کلیه نباشند که این روش را بسیار خطرناک می کند.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری دریچه آئورت نیز به بیماری عروق کرونر مبتلا هستند و ممکن است برای بهبود جریان خون به عمل جراحی بای پس قلبی نیاز داشته باشند. جراحی بای پس قلب به طور معمول از طریق جراحی سنتی قلب باز انجام می شود، بنابراین عمل دریچه آئورت شما به همان روش انجام می شود.

خطرات

خطرات جراحی تعویض دریچه آئورت و ترمیم دریچه آئورت بسته به سلامت شما  نوع روش و تخصص تیم مراقبت های بهداشتی شما متفاوت است. برای به حداقل رساندن خطر احتمالی، عمل جراحی دریچه آئورت معمولاً باید در یک مرکز با تیم قلب چند رشته ای که در این روش ها تجربه داشته اند انجام شود.

خطرات مرتبط با ترمیم دریچه آئورت و جراحی تعویض دریچه آئورت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی
  • لخته شدن خون
  • اختلال عملکرد دریچه در دریچه تعویضی
  • مشکلات ریتم قلب
  • عفونت
  • سکته مغزی
  • مرگ

آنچه انتظار دارید!

در طول عمل

در اکثر روشهای ترمیم دریچه آئورت و تعویض دریچه آئورت، بیهوشی دریافت خواهید کرد، بنابراین هیچ دردی نخواهید داشت و در حین عمل بیهوش خواهید بود. شما همچنین به یک دستگاه بای پس قلبی قلب متصل خواهید شد، که باعث می شود خون در طول عمل در بدن شما حرکت کند.

ترمیم دریچه آئورت

ترمیم دریچه آئورت معمولاً از طریق جراحی سنتی قلب باز و باز شدن استخوان قفسه سینه (استرنوتومی) انجام می شود. پزشکان پس از انجام عمل، استخوان را به هم وصل می کنند تا از حرکت و کمک به بهبودی جلوگیری کنند.

مراحل ترمیم دریچه آئورت ممکن است شامل چندین نوع مختلف تعمیر باشد، از جمله:

  • قرار دادن بافت برای از بین بردن سوراخ های دریچه
  • افزودن پشتیبانی در پایه یا ریشه دریچه
  • جدا کردن دریچه آسیب دیده
  • ایجاد مجدد یا از بین بردن بافت برای محکم تر کردن دریچه
  • سفت کردن یا تقویت حلقه در اطراف دریچه (آنولوس) با قرار دادن حلقه مصنوعی (آنولوپلاستی)

دریچه های آئورت که به دلیل تنگی دریچه آئورت کاملاً باز نمی شوند ممکن است با عمل جراحی یا با یک روش کمتر تهاجمی به نام ولوولوپلاستی بالون – که از رویکردی به نام سوند قلبی استفاده می شود ترمیم شود. شما معمولاً در طول کاتتریزاسیون قلبی بیدار هستید و نیاز به اقامت بسیار کوتاهتر در بیمارستان نسبت به جراحی سنتی قلب است.

والونوپلاستی بالون اغلب برای معالجه شیرخواران و کودکانی که تنگی دریچه آئورت دارند استفاده می شود. با این حال، دریچه در بزرگسالانی که این روش را انجام داده اند، مجدداً باریک می شود، بنابراین معمولاً فقط در بزرگسالانی انجام می شود که بیش از حد برای جراحی بیمار هستند و یا منتظر تعویض دریچه هستند. برای درمان دریچه تنگ شده با گذشت زمان ممکن است شما نیاز به روش های اضافی داشته باشید.

پزشکان ممکن است از یک روش سوند برای انجام ترمیم دریچه آئورت با قرار دادن پلاگین یا وسیله ای برای رفع دریچه قلب جایگزین نشت استفاده کنند.

تعویض دریچه آئورت

در این روش، پزشک دریچه آئورت را برداشته و آن را با دریچه مکانیکی یا دریچه ای ساخته شده از گاو، خوک یا بافت قلب انسان جایگزین می کند.

غالباً دریچه های بافت بیولوژیکی در نهایت نیاز به تعویض دارند، زیرا با گذشت زمان تخریب می شوند. اگر دریچه مکانیکی دارید، برای جلوگیری از لخته شدن خون، باید تا آخر عمر داروهای رقیق کننده خون مصرف کنید. پزشکان در مورد خطرات و فواید هر نوع دریچه با شما صحبت و بحث خواهند کرد که کدام دریچه برای شما مناسب است.

جراحی تعویض دریچه آئورت ممکن است از طریق جراحی سنتی قلب باز یا روش های حداقل تهاجمی انجام شود، که شامل برش های کوچکتر از روش های جراحی قلب باز است. اما تعویض دریچه آئورت با حداقل تهاجم کمتر متداول است زیرا با این روش دسترسی به دریچه آسیب دیده، همه موقعیت ها به بهترین وجه مورد استفاده قرار نمی گیرند. با انجام جراحان و مراکز مجرب، نتایج مشابه نتایج با جراحی سنتی قلب باز است.

جراحی دریچه آسیب دیده آئورت

بعد از عمل

شما به طور کلی یک روز یا بیشتر را در بخش مراقبت های ویژه (ICU) می گذرانید. از طریق خطوط داخل وریدی (IV) به شما اکسیژن، مایعات، مواد غذایی و داروها داده می شود. سایر لوله ها ادرار را از مثانه شما تخلیه کرده و مایعات و خون را از سینه شما تخلیه می کنند.

بعد از ICU، شما برای چند روز به یک اتاق معمولی منتقل خواهید شد. مدت زمانی که در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان می گذرد بسته به شرایط و روش شما می تواند متفاوت باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا