مراقبت و سلامت

بهترین زمان مصرف داروهای کنترل فشار خون

برچسب ها و بروشور های داروها معمولاً به شما مقدار دوز مصرفی را بیان می کنند، بدون اینکه زمان مناسب مصرف روز مشخص شود. البته در بعضی موارد زمان مصرف دارو ها چندان اهمیتی ندارد. با این وجود زمان مصرف داروهای کنترل فشار خون ممکن است مهم باشد. بهترین زمان مصرف داروهای فشار خون بسته به نوع داروها و همچنین دلیل مصرف آنها و سایر مشکلات مربوط به سلامتی شما متفاوت است.

داروهای کنترل فشار خون چگونه کار می کنند؟

میزان فشار خون در طول روز متغیر است. فشار خون هنگام بیدار شدن از خواب و معمولا در صبح بیشتر و در شب و هنگام خواب پایین می آید. با این حال، افرادی هستند که فشار خون آنها در شب کاهش نمی یابد.

بیشتر داروهای کنترل فشار خون به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که مصرف آنها آسان باشد، به این معنی که داروها باید یک بار در روز مصرف شوند. حتی در این صورت، این داروها در کل دوره 24 ساعته فعالیت خود به یک اندازه مؤثر نیستند.

عملکرد داروهای کنترل فشار خون، چهار تا 15 ساعت بعد از مصرف به اوج خود می رسد. در حالت ایده آل، این دارو ها به گونه ای تجویز می شوند که اوج عملکرد آنها با زمانی از روز که فشار خون فرد در بالاترین حد است، همزمان شود.

انواع مختلفی از داروهای کنترل فشار خون وجود دارد که ساز و کارهای متفاوتی دارند و بهتر است در ساعات مشخصی از روز مصرف شوند.

 

داروهای کنترل فشار خون بالا که بهتر است صبح مصرف شوند:

دیورتیک یا “قرص های ادرار آور”: این داروها شامل دیوریل (کلروتیازید) و لوزول (اینداپامید) هستند و با کمک به کلیه ها برای خارج کردن آب اضافی در بدن کار می کنند.

ادرار آورها می توانند باعث ادرار بیشتر شما شوند در نتیجه بهتر است آنها را صبح بخورید. اگر به دوز دوم نیاز دارید، آن را تا اواسط بعد از ظهر مصرف کنید.

 

داروهای فشار خون که بهتر است شب و هنگام خواب مصرف شوند:

مصرف داروی کنترل فشار خون در شب
مصرف داروی کنترل فشار خون در شب

مهار کننده های ACE (مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین): از جمله لوتنسین (هیدروکلراید بنازپریل) و وازوتک (مالات انالاپریل)
ARB یا مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II: مانند Avapro (ایربزارتان)
مسدود کننده های بتا: مانند Lopressor (متوپرولول)
مسدود کننده های کانال کلسیم: مانند Norvasc یا (amlodipine besylate)

این داروها معمولاً هنگام خواب مصرف می شوند چرا که می توانند باعث خواب آلودگی شوند.این دارو ها گونه ای طراحی شده اند که مواد دارویی را به آرامی آزاد کنند تا در ساعات صبح که فشار خون به بالاترین میزان خود می رسد بیشترین اثر را داشته باشند. با افزایش سن، فشار خون شما دیگر در طول خواب کاهش نمی یابد و خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را در صبح افزایش می دهد.

بیشتر مطالعات از اهمیت مصرف داروها در هنگام شب پشتیبانی می کنند. یک مطالعه در سال 2013 در اسپانیا نشان داد که افرادی که فشار خون آنها در طول شب افزایش می یابد، ممکن است بیشتر از مزایای دوز قبل از خواب بهره ببرند. انجام این کار کنترل بهتری را فراهم کرده و خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهند.

همچنین مطالعات دیگری نشان می دهد که مصرف این داروها در شب خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می دهد.

زمان مصرف داروهای فشار خون را پزشک تعیین می کند.

برای افرادی که چرخه خواب طبیعی دارند، حفظ برنامه زمانی داروهای کنترل فشار خون به راحتی انجام پذیر است، زیرا افزایش و کاهش فشار خون ثابت خواهد بود.

اگر در مورد زمان مصرف داروهای کنترل فشار خون مطمئن نیستید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. برخی از داروها هستند که اگر چه می توان هر زمانی آن ها را مصرف کرد اما بدون نظارت و تجویز پزشک نمی توان زمان مصرف آنها را سر خود تغییر داد . برای مثال تداخل با سایر داروها، غذا ها و نوشیدنی ها باید مورد توجه قرار گیرد.

هنگامی که داروهای کنترل فشار خون را به طور مداوم و منظم مصرف می کنید، دارو بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد. بنابراین هرگونه تغییر در زمان مصرف، باید با دقت و زیر نظر پزشک متخصص بررسی شود. برای تصمیم گیری در مورد برنامه مصرف دارو و مطابق با نیازهای سبک زندگی با پزشکان متخصص ما مشورت کنید.

 

منبع:

www.verywellhealth.com

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس