دسته‌بندی نشده

درمان آریتمی با روش های روز

آریتمی یا مشکل ضربان نامنظم قلب، یکی از بیماری های قلبی شایع در جهان است. این مشکل اگرچه چندان جدی محسوب نمی شود و حتی ممکن است تا سال ها بدون علامت باشد، اما در وجود سایر عوامل خطر میتواند منجر به عوارض شدید و حتی مرگ شود.

ممکن است آریتمی مشکل خاصی ایجاد نکند و هیچ اقدام درمانی خاصی لازم نباشد. اما در مواردی که علائم قابل توجهی ایجاد کند یا خطر جدی تر سایر مشکلات قلبی مطرح باشد، لازم است اقدامات درمانی انجام شود.

درمان ضربان قلب کند (برادی کاردی)

اگر علت بروزبرادی کاردی را نتوان برطرف کرد، پزشکان اغلب از ضربان ساز استفاده می کنند، زیرا هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند با اطمینان ضربان قلب را تسریع کند. ضربان ساز دستگاه کوچکی است که معمولاً در نزدیکی ترقوه کاشته می شود و چند سیم دارای نوک الکترودی از طریق رگ های خونی از دستگاه به قلب داخلی شما وصل می شوند. اگر ضربان قلب خیلی آهسته است یا متوقف می شود، ضربان ساز ضربان های الکتریکی ارسال می کند که قلب را با ضربان ثابت تحریک می کند.

 

درمان  آریتمی ضربان قلب سریع (تاکی کاردی)

برای تاکی کاردی، درمان ممکن است شامل یک یا چند مورد زیر باشد:

  • مانورهای واگال. با استفاده از مانورهای خاصی که شامل نگه داشتن نفس و زور زدن، فرو بردن صورت در آب یخ یا سرفه است، ممکن است بتوان آریتمی تاکی کاردی فوق بطنی را متوقف کرد. این مانورها بر سیستم عصبی کنترل کننده ضربان قلب شما (اعصاب واگوس) تأثیر می گذارد و اغلب باعث کند شدن ضربان قلب می شود. با این حال، مانور واگال برای انواع آریتمی ها موثر نیست.
  • دارو. برای انواع مختلف تاکی کاردی، کنترل ضربان قلب یا بازگرداندن ریتم طبیعی قلب ممکن است دارو تجویز شود. برای حداقل رساندن عوارض، مصرف داروی ضد آریتمی دقیقاً مطابق دستور پزشک بسیار مهم است. برای فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است پزشک داروهای رقیق کننده خون را برای جلوگیری از تشکیل لخته های خون خطرناک تجویز کند.
  • کاردیوورژن (شوک قلبی). برای انواع خاصی از آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی، پزشک ممکن است از کاردیورژن استفاده کند که می تواند به صورت رویه یا با کمک داروها انجام شود.
  • در این روش ، یک شوک از طریق برچسب های روی سینه به قلب منتقل می شود. جریان بر تکانه های الکتریکی قلب تأثیر می گذارد و می تواند ریتم طبیعی را بازیابی کند.
  • فرسایش کاتتر. در این روش، پزشک یک یا چند کاتتر را از طریق رگ های خونی به قلب منتقل می کند. الکترودهای نوک کاتتر می توانند از انرژی گرما، سرمای شدید یا فرکانس رادیویی برای آسیب رساندن (فرسایش) بخش کوچکی از بافت قلب و ایجاد یک انسداد الکتریکی در مسیری که باعث آریتمی می شود، استفاده کنند.

نوبت دهی آنلاین

درمان آریتمی با ابزار کاشتنی 

درمان آریتمی قلبی همچنین ممکن است شامل استفاده از ابزار کاشتنی باشد:

  • ضربان ساز. ضربان ساز دستگاهی قابل کاشت است و به کنترل ریتم غیر طبیعی قلب کمک می کند. این وسیله کوچک در یک عمل جراحی جزئی زیر پوست نزدیک ترقوه قرار می گیرد. یک سیم عایق از طریق عروق خونی از دستگاه به درون قلب هدایت می شود و به طور دائم آنجا می ماند. اگر ضربان ساز ضربان قلب را غیر طبیعی تشخیص دهد، تکانه های الکتریکی ارسال می کند که قلب را با ضربان طبیعی تحریک می کند.
  • دفیبریلاتور قابل کاشت قلب و عروق (ICD). در صورت وجود خطر ضربان قلب سریع و نامنظم در نیمه پایینی قلب (تاکی کاردیای بطنی یا فیبریلاسیون بطنی)، ممکن است پزشک این دستگاه را توصیه کند. در صورت سابقه ایست قلبی ناگهانی یا بیماری قلبی خاص که خطر ایست قلبی ناگهانی را افزایش می دهد نیز ممکن است پزشک ICD را نیز توصیه کند.

نصب ضربان ساز برای درمان انسداد قلبی

این دستگاه که با باتری کار می کند، مانند ضربان ساز قلب زیر پوست نزدیک ترقوه قرار می گیرد، و یک یا چند سیم دارای نوک الکترود از ICD از طریق رگها به قلب منتقل می شوند. ICD به طور مداوم ریتم قلب را کنترل می کند؛ اگر ریتم غیرطبیعی قلب را تشخیص دهد، شوک هایی با انرژی کم یا زیاد ارسال می کند تا قلب را به ریتم طبیعی برگرداند. ICD مانع از بروز ریتم غیرطبیعی قلب نمی شود، اما در صورت بروز آن را درمان می کند.

جراحی یا سایر رویکردها در درمان آریتمی

گاهی جراحی می تواند درمان پیشنهادی برای آریتمی قلبی باشد:

  • روش هزارتو. در این روش، جراح یک سری برش جراحی در بافت نیمه بالایی قلب (دهلیزها) ایجاد می کند تا الگو یا هزارتویی از بافت های زخمی ایجاد کند. از آنجا که بافت اسکار الکتریسیته را هدایت نمی کند، در تکانه های الکتریکی سرگردان که باعث ایجاد برخی از انواع آریتمی می شوند تداخل ایجاد می کند.

این روش موثر است، اما از آنجا که به جراحی نیاز دارد، معمولاً برای افرادی به کار می رود که به سایر روشهای درمانی پاسخ نمی دهند یا به دلایل دیگری تحت عمل جراحی قلب قرار می گیرند.

  • جراحی قلب باز. اگر بیمار علاوه بر آریتمی درگیر بیماری تصلب شریان کرونر شدید نیز باشد، ممکن است پزشک جراحی بای پس کرونر را انجام دهد؛ روشی که میتواند جریان خون به قلب را بهبود بخشد.

سبک زندگی و درمان های خانگی

ممکن است پزشک علاوه بر درمان پیشنهاد تغییر سبک زندگی را بدهد تا قلب شما سالم تر بماند.

تغییرات سبک زندگی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از غذاهای سالم برای قلب
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • ماندن در وزن مناسب
  • کنترل فشار خون و سطح کلسترول
  • پرهیز از نوشیدن الکل
  • حفظ مراقبت های پیگیری، مصرف داروها طبق دستور و قرار ملاقات و پیگیری منظم با پزشک.

 

اگر فکر می کنید که دچار آریتمی قلبی شده اید، از پزشک عمومی یا پزشک خانواده خود وقت بگیرید. تشخیص زودهنگام ممکن است درمان آریتمی را آسان تر و موثرتر سازد. در صورت حاد بودن بیماری تان می توانید از نوبت دهی اورژانسی نیز استفاده کنید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا