بیماری ها

قلب و درست و غلط هایی درباره آن

ما در این پست به بررسی چند تفکر درباره قلب می پردازیم. ابتدا به شما می گوییم که این تفکر ها درست هستند یا خیر، سپس به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم. با ما همراه باشید.

تفکر شماره یک: ساعات اوج مرگ ناشی از سکته قلبی بین 10 تا 6 صبح است؟

  • بله! درست است.

اخیراَ در رسانه ها داستانهایی مبنی بر شیوع سکته قلبی در صبح مطرح شده است. سکته قلبی در صبح، قبلتر با میزان سطح کورتیزول در گردش خون مرتبط بود که میزان آن قبل از بیدار شدن افزایش می یابد. اما مطالعات جدیدتر نشان می دهد که یک پروتئین جایگزین با نام KLF15 ممکن است عامل آن باشد. زمانی که از خواب بیدار می شوید، سطح KLF15 در خون بیشتر است و خطر حمله قلبی را افزایش  می یابد. افراد مبتلا به بیماری قلبی، سطح این پروتئین در آنها کمتر است.

با این وجود، در این زمینه، مطالعه گسترده و دقیق تری مورد نیاز است. در این  مورد، پیوندهای بیوشیمیایی احتمالاَ وجود دارد، اما نوع این پیوند ها و راه پیشگیری ایجاد آنها در حال بررسی و مطالعه است. محققان معتقدند که مسدود کننده های بتا می توانند درمان دارویی مفیدی باشند. در صورت بروز بیماری قلبی، داشتن سابقه خانوادگی و بیماری های زمینه ای مثل فشار خون بالا و دیابت،  خط سکته قلبی در صبح در شما بیشتر است. همچنین مصرف دخانیات و سیگار نیز یک عامل خطر زا در این زمینه محسوب می شود.

توجه داشته باشید که برای اندازه گیری این عوامل نیاز به یک دستگاه دفیبریلاتور داریم. اگر با صدای تپش قلب و یا تنگی نفس و احساس فشار در قفسه سینه  از خواب بیدار می شوید، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

تفکر شماره دو: من در پاهایم احساس درد می کنم، این نشانه پیری است و هیچ ارتباطی با قلب من ندارد.

  • خیر، نادرست است.

بیماری ای  با نام شریان محیطی (PAD )  وجود دارد که به دلیل ایجاد پلاک و ایجاد کلسترول در شریان های بدن رخ می دهد. و این تنها مربوط به شریانهای کرونری شما نمی شود. این بیماری می تواند به تدریج جریان خون به پاها، بازوها و اندام های حیاتی بدن شما را محدود و مختل کند. زمانی که شریانهای منتهی به پاهای شما باریک شود، ممکن است در پاهایتان احساس درد، گرفتگی و ضعف کنید. به خصوص وقتی که در حال ورزش کردن باشید، این درد را در عضلات ساق پا بیشتر احساس خواهید کرد.

بیماریPAD، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب (CAD)  را افزایش می دهد. به طور کلی شریانهای باریک می توانند باعث ایجاد  PAD وCAD شوند. پزشکان برای کنترل و درمان این دو بیماری از داروهای  تقریبا یکسانی استفاده می کنند.

تفکر شماره سه: نوشیدن آب در زمان معینی از روز، اثر بخشی بیشتری روی بدن دارد و می تواند از سکته قلبی جلوگیری کند.

  • خیر، نادرست است.

برخی ادعا می کنند که نوشیدن آب در صبح درست بعد از بیدار شدن از خواب به فعال شدن اندام های داخلی به خصوص قلب کمک می کند. برخی دیگر اذعان می کنند که خوردن یک لیوان آب قبل از خواب از سکته قلبی و مغزی جلوگیری می کند. عوامل متعددی وجود دارد که هر کدام از ما می توانیم برای سلامت جسمی خود انجام دهیم. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های کالری دار، یک روش عالی برای کاهش وزن است. اما اطلاعات علمی وجود ندارد که زمان نوشیدن آن را بیان کند. توصیه متخصصان این است که همواره آب را جایگزین دیگر نوشیدنی ها کنید اما زمان نوشیدن آن را بر اساس ادعاهای ساختگی برنامه ریزی نکنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا