مراقبت و سلامت

رابطه جنسی بعد از بهبود در بیماری های قلبی

شما به دلیل بیماری قلبی که دارید، تحت درمان قرار گرفته اید و طبق دستور پزشک خود دارو هایتان را مصرف کرده و به توصیه های او نیز عمل کرده اید. اکنون پزشک به شما می گوید که آماده بازگشت به زندگی عادی خود هستید. اما آیا این شامل انجام رابطه جنسی نیز می شود؟

شما قبل از ابتلا به بیماری قلبی، رابطه جنسی منظم و خوبی داشته اید، اما با ابتلا به بیماری قلبی و یا سکته قلبی ، در طول دوره درمان از آن دور بوده اید. دکتر ریچارد آستین، حقیقتی را می گوید: ” شما احتمالا در هنگام مشاجره با همسرتان دچار سکته قلبی خواهید شد تا در رختخواب و هنگام رابطه جنسی با او”. هر چند رسانه ها نیز به نداشتن رابطه جنسی پس از ابتلا به بیماری قلبی دامن می زنند اما دکتر آستین معتقد است که “این داستان به مدتهای قبل باز می گردد، گذشتگان معتقد بودند که در زمان رابطه جنسی و زمان ارگاسم، قلب و عروق شما فعالیت زیادی دارند و در نتیجه شما در معرض سکته قلبی ناگهانی قرار می گیرید”

اما واقعیت این است که داشتن رابطه جنسی از بالا رفتن از یک تپه یا پله ها و پریدن و راه رفتن میان چند بلوک سیمانی، سخت تر نیست. در حقیقت بسیاری از افراد بعد از درمان بیماری قلبی خود، بعد از یک هفته می توانند اجازه رابطه جنسی را از پزشک خود دریافت کنند. بیمارانی که مبتلا به بیماری های قلبی پایدار هستند، در معرض خطر بسیار کمی در رابطه های جنسی قرار دارند.

با همه تحقیقات، هنوز هم این موضوع باعث ترس و ایجاد اضطراب در افراد می شود. اما اگر ترستان را با رعایت و انجام نکات زیر برطرف کنید، می توانید دوباره و سریعتر از آنچه که فکرش را می کنید به زندگی جنسی عادی خود باز گردید:

  • تست ورزش ( تست استرس)

تست ورزش معمولاً شامل پیاده روی بر روی تردمیل یا سوارشدن برروی دوچرخه ثابت است. در حین تست ورزش بر ضربان قلب، فشار خون و تنفس نظارت می شود. گاهی اوقات با تزریق دارو، اثرات ورزش را تقلید می کنند و وضعیت قلب را بررسی می کنند.

در صورت وجود علائم بیماری عروق کرونر یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) وجود دارد، پزشک ممکن است تست ورزش را توصیه کند. همچنین این آزمایش ممکن است راهنمای تصمیمات درمانی باشد، میزان اثربخشی درمان را اندازه گیری کند یا در صورتی که از قبل دچار بیماری قلبی شده اید، شدت آن را تعیین کند. انجام این تست مزاییی زیر را به همراه دارد:

– می توانید بفهمید چه کارهای دست اولی را می توانید انجام دهید و اعتماد به نفستان بالا می رود.

– اگر همسر یا شریک عاطفیتان را در جریان بگذارید، آنها پیشرفت شما را می بینند و نسبت به سلامتی و قدرت جسمی شما احساس راحتی بیشتری می کنند.

– اغلب پزشکان بعد از درمانهای دارویی، چندین روش توانبخشی قلبی را نیز برای بیماران تجویز می کنند. تست ورزش به عنوان یک تست تناسب اندام برای توانبخشی و انجام رابطه جنسی تلقی  می شود.

  • با پزشک معالج خود راحت باشید

اکثر بیماران از پزشک خود به طور صریح نمی پرسند که چه زمانی می توانند رابطه جنسی را شروع کنند و بسیاری از پزشکان آزادانه این اطلاعات را ارائه نمی دهند. این امر باعث می شود که فضای شک و تردید در درمان ایجاد شود که هیچ کمکی نخواهد کرد.

اگر پزشک معالج شما حرفی از رابطه جنس به میان نمی آورد، بدان معنی نیست که پرونده آن برای شما بسته شده است. پزشکان ممکن است به صورت ذهنی دلایل خود را برای باز نکردن این مسائل داشته باشند. برای مثال پزشک جوانی که مشاور یک زوج با سن بالاست، ممکن است، زوج را با والدین خود مقایسه کند. بنابراین بهتر است با پزشک خود راحت باشید و این مسایل را باز گو کنید.

امروزه، کارگروه های مختلفی به پزشکان در بهبود مهارتهای گفتگو با بیماران درباره مشاوره روابط جنسی کمک می کنند. دستورالعمل های آنها نه تنها شامل پیگیری های بدنی بلکه مشاوره رفتاری خاص برای بیماران می شود. این مشاوره ها می تواند شامل راهکار ها و ایده هایی برای پوزیشن های مختلف جنسی باشد که ممکن است برای زوج ها بهترین کارکرد را داشته باشد و یا شامل روش های داشتن لذت جنسی به جز رابطه جنسی کامل باشد.

  • روابط جنسی را در خانه نگه دارید

در این دوران بهتر است خیلی به دنبال فانتزی های خاص یا عجیب و غریب نباشید. در ابتدا بهتر است رابطه جنسی را در مکانی به جز خانه و مکانی که همیشه در آن رابطه جنسی داشته اید، انجام ندهید. همچنین رابطه جنسی را فقط با همسر و یا شریک عاطفی خود داشته باشید. دلیل این کار ساده است، قرار گرفتن در مکانهای تازه و عجیب و غریب  یا فرد جدید، موجب افزایش استرس خواهد شد.

بهتر است از خوردن وعده های غذایی سنگین و یا مصرف نوشیدنهای الکلی قبل از رابطه جنسی خودداری کنید. این کار می تواند روی جریان خون شما اثر بگذارد. خوردن چندین نوشیدنی و یا داشتن اضطراب در رابطه جنسی به ضرر شما خواهد بود.

اگر فکر می کنید که برای درمان اختلال نعوظ به دارو و یا مشاوره نیاز دارید، آن را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. دقت داشته باشید که خوردن این دارو ها با داروهای نیترات دار که برای درمان درد قلب خود مصرف می کنید، تداخل نداشته باشد. این امر می تواند برای شما کشنده باشد.

  • آرام باشید

شانس شما برای سکته قلبی در طول رابطه جنسی بسیار کم است. برخی از افراد نسبت به این امر حساس هستند و فکر می کنند که احتمال دارد در حین رابطه جنسی دچار سکته شوند، اما واقعیت این است که ریسک شما برای سکته قلبی بعد از دعوا با رئیس تان و یا هنگام تماشای یک بازی پر سر و صدا خیلی بیشتر است.

با این وجود؛ اگر درد قفسه سینه دارید و یا متوجه شدید که قلب شما به صورت نامنظمی می تپد، سریعاَ با پزشک معالجتان تماس بگیرید و معاینه شوید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا