سلامت قلب را با حمام رفتن افزایش دهید

 سلامت قلب را با حمام رفتن افزایش دهید

آخرین بروز رسانی در آگوست 17, 2021

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حمام رفتن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته را نیز کاهش و سلامت قلب را افزایش می دهد. تحقیقات قبلی نشان می داد که حمام رفتن و دوش گرفتن روی کیفیت خواب و میزان سالم بودن فرد تأثیر مثبتی دارد چرا که واکنش شما به استرس ممکن است بر فشار خون شما تأثیر بگذارد.

مطالعه جدیدی در مجله Heart نشان داد که حمام آب گرم روزانه خطر ابتلا به بیماری های قلبی 28 درصد و خطر سکته مغزی را 26 درصد کاهش می دهد. محققان می گویند حمام کردن با کاهش میزان فشار خون همراه است.

در این تحقیق عادت های حمام کردن و خطر بیماری های قلبی عروقی بیش از 61000 بزرگسال ژاپنی به مدت 20 سال مورد ارزیابی قرار گرفت.

این محققان دریافتند که حمام مکرر در وان با کاهش خطر فشار خون بالا ارتباط داردو به همین دلیل سلامت قلب را تحت شعاع قرار داده و تأثیر مثبتی روی آن دارد.

حمام کردن با بیماری های قلبی عروقی ارتباط دارد؟

در این تحقیق شرکت کنندگان در سنین 40 تا 59 سال بدون سابقه بیماری قلبی از سال 1990 تا 2009 مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد به طور متوسط ​کمتر از یک بار در هفته، یک تا دو بار در هفته، تقریباً روزانه یا هر روز حمام می کردند.

در این تحقیق وزن ، وضعیت سیگار کشیدن، تعداد دفعات ورزش، مصرف الکل، وضعیت شغلی، تحصیلات، مدت زمان خواب، استرس روانی و لذت از زندگی شرکت کنندگان را نیز ثبت کردند.

بیشتر بخوانید  استرس و فشار خون و بیماری هایی که ایجاد می کنند

در پایان این گزارش در سال 2009، از بین 30،000 داوطلب نهایی، محققان 2097 مورد بیماری قلبی عروقی، از جمله 275 حمله قلبی، 53 مرگ ناگهانی و 1769 سکته را ثبت کردند. آنها دریافتند که هرچه شرکت کنندگان بیشترحمام کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها کمتر می شود.

دمای آب، بر اساس توصیف شرکت کنندگان نیز در این تحقیق اهمیت داشت. خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی با آب گرم 26 درصد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برای آب سرد 35 درصد کمتر بود.

چرا حمام کردن می تواند به سلامت قلب کمک کند؟

این تحقیق نشان می دهد که حمام کردن با پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و با بهبود عملکرد همودینامیک مرتبط است. دکتر اریک برانت (Dr. Eric Brandt)، متخصص قلب و لیپیدولوژی در بیمارستان ییل بیان می کند که این روش در پمپاژ موثر خون در بدن ارتباط دارد.

عملکرد خوب همودینامیک به این معنی است که قلب قادر است خون را بدون نیاز به مواجهه با شرایطی مانند فشار خون بالا پمپاژ کند. حمام آب گرم سبب ترشح مواد شیمیایی ویژه‌ای در بدن می‌ شود که به نرم شدن رگ‌ های خونی کمک می‌کند و از شدت فشار خون می‌ کاهد.

عملکرد خوب همودینامیک به معنی فشار خون پایین یا میزان طبیعی فشار خون است. در این حالت قلب قادر است عمل پمپاژرا به خوبی انجام و خون را به تمام اندام ها برساند.

حمام آب گرم و سلامت قلب
حمام آب گرم و سلامت قلب

به نظر می رسد که حمام کردن با وان شبیه ورزش است چرا که باعث شل کردن رگ های خونی و پمپاژ مناسب خون به سایر نقاط بدن انجام می دهد.

با این حال حمام آب گرم معایبی را هم به همراه دارد. برای مثال می تواند در افراد مسن موجب سکته و مرگ ناگهانی به جهت تغییر دمای بدن شود. محققان دریافتند کسانی که کمتر حمام می کنند، رفتار های سالم کمتری هم دارند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در آنها کاهش می دهد.

به گفته دکتر برانت، به احتمال زیاد حمام آب گرم می تواند تغییرات فیزیولوژیکی موقت مشابه ورزش را در افراد ایجاد کرده و روی سایر عوامل سبک زندگی سالم نیز نقش داشته باشد. تحقیقات نشان می دهد که حمام آب گرم می‌تواند با کاهش التهاب و کمک به ماهیچه‌ها برای بهبودی، مکمل‌ یک رژیم ورزشی سالم باشد.

حمام کردن علاوه بر کاهش استرس و بهبود در گردش خون موجب کاهش فشار خون می شود. همچنین این کار نه تنها یک نوع ورزش محسوب شده بلکه با تأثیری که روی ماهیچه ها و گشاد شدن رگ های خونی می گذارد، خطر بیماری های قلبی عروقی همچون سکته مغزی را نیز کاهش داده و سلامت قلب را بالا می برد.

منبع:

herheart.org

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹