بیماری ها

خطر بیماری های قلبی عروقی و پروتئین واکنشی C

زمانی که التهابی رخ می دهد، بدن شما پروتئین واکنشی C یا CRP تولید می کند. بنابراین اگر با انجام آزمایش خون، پزشک CRP را در  نتایج آزمایش شما پیدا کند، متوجه می شود که التهابی در جایی از بدن شما رخ داد است. بالا بودن این نوع پروتئین می تواند نشان دهنده بیماری های قلبی عروقی باشد.

پروتئین واکنشی C چیست؟

پروتئین واکنشی C،  پروتئینی است که کبد در هنگام مواجهه با عفونت یا بیماری التهابی مانند آرتریت روماتوئید در بدن تولید می کند. زمانی که عفونت دارید، گلبول های سفید خون با تولید تعدادی پروتئین که با برخی از آنها کبد را برای تولید CRP تحریک می کند، با التهاب مبارزه می کنند. از سطح CRP خون برای ارزیابی میزان التهاب یا عفونت استفاده می شود.

ارتباط CRP با بیماری های قلبی عروقی

میزان پروتئین فعال C در خون شما می تواند نشان دهنده میزان خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد. برای مثال گسترش گرفتگی رگها (به علت تجمع کلسترول در داخل دیواره رگ های خونی) با التهاب در دیواره عروق همراه است. در نتیجه سطوح بالاتری از CRP در بیماران مبتلا به تصلب شرایین نسبت به افراد بدون این نوع بیماری در خون دیده می شود.

ارزش سطح CRP بر اساس سه گروه خطر بیماری های قلبی و عروقی ارزیابی می شود.

خطر کم

سطح پایین کلسترول و سابقه کم عوامل خطر  همچون نداشتن دیابت، فشار خون بالا، سیگار نکشیدن و عدم سابقه خانوادگی سکته قلبی در سنین پایین. حتی داشتن سطح بالاتری از CRP احتمالاً شما را در سطحی از خطر بیماری قلبی عروق قرار نمی دهد.

خطر متوسط ​​:

دانستن سطح CRP در این رده مفید است، چرا که می تواند اطلاعات پنهانی را برای پزشک نمایش دهد که در مراحل بعدی درمان به تصمیم گیری او کمک می کند.

خطر بالا:

دانستن سطح CRP در این رده ضروری نیست، زیرا شما باید از قبل، درمانهای تهاجمی را با تغییر شیوه زندگی ترکیب کنید. و فاکتور های خطر را کاهش دهید.

اندازه گیری سطوح پروتئین واکنشی C

بررسی CRP شامل یک آزمایش خون ساده است و نسبتاً  هزینه آن هم ارزان است. و سطوح آن بر اساس جدول زیر طبقه بندی می شود:

نتایج آزمایش CRP خطر ریسک
کمتر از 1.0 mg پایین
بین 1.0-2.9 mg متوسط
بیشتر از 3.0 mg بالا

سطح CRP با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد اما کلا در طول یک ماه یا چند سال ثابت می ماند. این آزمایشی نباید به طور منظم تکرار شود. در هنگام ابتلا به هر نوع عفونت یا التهاب، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، از انجام  این آزمایش خودداری کنید. از آنجا که سطح CRP نشان دهنده التهاب است، سطح آن در خون در این شرایط بسیار بالا خواهد بود.

سطح CRP همراه با عوامل خطر مختلف مانند افزایش سن، سیگار کشیدن و چاقی افزایش می یابد. بنابراین اگر سیگار می کشید یا اضافه وزن دارید و سطح CRP بالایی دارید، CRP می تواند نشان دهنده عوامل خطر زمینه ای باشد.

در بیماری هایی نظیر تصلب شرایین، سطح بالای CRP در خون نشان دهنده که مقدار التهاب در دیواره عروق است. با این حال در حال حاضر، هیچ مدرک معتبری مبنی بر اینکه  وجود CRP یک عامل خطر برای تصلب شرایین است وجود ندارد.

زمان درمان سطوح بالای CRP

به عنوان یک عامل خطر، سطح CRP افرادی را که بیشتر در معرض بیماری های قلبی عروقی هستند، شناسایی می کند. اما این اطلاعات چقدر برای پزشک و بیمار مفید است؟

داروهای کاهش دهنده کلسترول مانند استاتین سطح CRP را کاهش می دهد. به همین دلیل هنگام انجام آزمایش CRP باید به  بیماری های زمینه ای موجود، داروهایی که فرد مصرف می کند و …. توجه کرد. به عنوان مثال، اگر در معرض خطر بیماری های قلبی و عروقی پایین هستید (از جمله سطح کلسترول پایین تا سطح طبیعی) و سطح CRP شما مرزی است، مزیت بلند مدت مصرف استاتین برای پایین نگه داشتن CRP بیشتر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

منابع:

www.hopkinsmedicine.org

www.webmd.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس