مراقبت و سلامت

سلامت قلب و سلامت روده با هم مرتبط اند

سلامت روده به دلایل مختلفی به خصوص روی سلامت قلب اهمیت دارد. به طور کلی عامل ارتباط بین بیماری های قلبی عروقی و بیماری های روده، التهاب و باکتری هایی است که این التهاب ها را تشدید می کنند. التهاب ممکن است به افزایش خطر ایجاد لخته در رگ کمک کند. همچنین التهاب در سیستم گردش خون به آسیب دیدن رگ‌ها منجر می‌شود.

ویکتوریا تیلور، متخصص تغذیه ارشد با دکتر مریتل نوس در مورد تحقیقی که به بررسی ارتباط بین روده و سلامت قلب می پردازد، گزارشی تهیه کرده است.

دکتر مریتل نوس (Meritxell Nus)  یکی از محققان اصلی در دانشگاه کمبریج انگلیستان می گوید: “ما می توانیم میکروبیوم های روده را به عنوان یکی دیگر از اعضای بدن در نظر بگیریم، اما هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن نداریم.”

ممکن است نام میکروبیوم روده را بارها شنیده باشید. میکروبیوم ها میکروارگانیسم یا همان فلورهای طبیعی (انواع باکتری، قارچ، ویروس ها و انگل) در بدن شما هستند. اغلب میکروبیوم ها را باکتری ها  تشکیل می دهند که برای تجزیه مواد مغذی مختلف با هم کار می کنند.

دکتر نوس در نحوه تأثیر رژیم غذایی روی سلامت قلب و به ویژه تأثیر رژیم غذایی با چربی بالا در رفتار سلول های سیستم ایمنی بدن کار تخصصی خود را انجام می دهد. او معتقد است که می توان میکروبیوم های روده را یکی دیگر از اعضای بدن در نظر گرفت.

تأثیر میکروبیوم روده روی بدن:

غذایی که افراد مصرف می کنند می تواند روی تنوع فلور میکروبی روده تاثیر بگذارد. با رشد و تکثیر میکروبیوم ها، تاثیرگذاری بر بدن به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد، از جمله:

  • هضم شیر مادر در نوزادان و کودکان
  • هضم فیبرها
  • تأثیر روی وزن بدن
  • کمک به عملکرد سیستم ایمنی
  • کمک به سلامت مغز
  • کمک به سلامت روده
  • کمک به سلامت قلب

 ارتباط میان میکروبیوم های روده و سلامت قلب

دکتر نوس برای بررسی این که آیا برخی از انواع باکتری های روده می توانند ما را از ابتلا به تصلب شرایین (سخت شدن رگ ها) که منجر به حملات قلبی و علائم بیماری عروق کرونر قلب شود، محافظت می کند یا خیر، تحقیقاتی را انجام می دهد.

مطالعه او در واقع روی سلول های ایمنی اختصاصی است که در التهاب نقش دارند (یکی از فرآیندهایی که می تواند منجر به بیماری های قلبی و عروقی شود) و همچنین بیماری هایی از جمله تصلب شرایین را توسعه می دهند.

به طور کلی سلول های ایمنی برای زنده ماندن به مواد مغذی نیاز دارند. بنابراین به غذایی که ما می خوریم تکیه می کنند. دکتر نوس روی تأثیر مصرف مواد مغذی  بر سلول های ایمنی و گسترش تصلب شرایین و بهبود سلامت قلب تحقیق و بررسی می کند.

در گذشته، تحقیقات در مورد ارتباط رژیم غذایی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی بر میزان و نوع چربی که افراد مصرف می کردند متمرکز شده بود.  بیشتر این تحقیقات بر اساس اندازه گیری آنچه مردم می خورند و تأثیر آنها روی سلامت افراد است.

چندین مطالعه ارتباط بین میکروبیوم های روده و تصلب شرایین، حملات قلبی، فشار خون بالا و دیابت را نشان داده اند. همچنین تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد میکروبیوم تحت تأثیر رژیم غذایی است و میکروبیوم های متنوع تر می تواند با سلامت بهتر مرتبط باشد. اما مطالعات بیشتری برای اثبات علت و معلول مورد نیاز است.

آینده تحقیقات روی میکروبیوم های روده و  سلامت قلب

دکتر نوس می گویدد: “آینده تحقیقات در این زمینه شناسایی گونه های مفید باکتری است که سلول های ایمنی بدن ما را تنظیم می کنند.ما می توانیم راه هایی را برای ارائه آنها به عنوان درمان ارائه دهیم. البته این کار می تواند 15 تا 20 سال طول بکشد. میکروبیوم ها می توانند یک سلاح امیدوار کننده برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در افراد است.”

تحقیقات نشان داده که میکروبیوم روده روی سلامت قلب نیز می‌تواند تاثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد میکروبیوم روده نقش مهمی در افزایش میزان کلسترول خوب (HDL) و تری گلیسرید ایفا می‌کندو برخی از میکروبیوم های ناسلام می تواند روی سلامت قلب  و بروز بیماری‌های قلبی مثل نارسایی قلبی و تصلب شرایین تاثیرگذار باشند.

منبع:

hearheart.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس