بیماری هاقلب و عروق

علائم گرفتگی عروق و علت های آن

انسداد و تنگی عروق کرونر یا گرفتگی عروق قلب به دلیل تجمع پلاک و التهاب در دیواره این عروق ایجاد می شود. این پلاک ها می توانند باعث ایجاد گرفتگی عروق قلب شوند. این امر باعث کاهش جریان خون به عضله قلب و بروز علائم بالینی می شود. ما در این مقاله به بررسی علائم گرفتگی عروق  و روش های رفع آنها می پردازیم

گرفتگی عروق چه بلایی سر بدن ما می آورد؟

تصور کنید که هر روز از میان یک تونل رانندگی می کنید. روز دوشنبه با انبوهی از آوار روبرو می شوید. یک راه باریک وجود دارد و به اندازه کافی برای عبور شما بزرگ است.

روز سه شنبه، شما در حال عبور از داخل تونل هستید و یک تخته سنگ غول پیکر را پیدا می کنید که کل تونل را مسدود کرده است. هیچ شکاف یا راه باریکی وجود ندارد.

این مثال را برای بدن خود نیز عینیت بخشید. تونل ها همان رگ ها و شریان هایی هستند که خون را به قلب شما می رسانند. آوار و تخته سنگ ها انسدادهایی هستند که می توانند مشکل ایجاد کنند. علائم  گرفتگی عروق می توانند از طریق علائم بالینی نشان داده شوند.

در اصطلاحات قلبی عروقی، به تخته سنگ ها گرفتگی مزمن کل (CTO) و به آواری که باعث تنگی می شوند تنگی عروق کرونر (CAD) گفته می شود. انسداد مزمن به این معنی است که شریان کاملاً مسدود شده است. این عارضه در 15 تا 20 درصد بیمارانی که بیماری قلبی عروقی دارند رخ می دهد.

چه عواملی باعث بروز علائم گرفتگی عروق می شود؟

همان طور که ریختن آوار و تخته سنگ در تونل علل فراوانی مثل زلزله، عملیات ساختمانی و… دارد. عوامل مختلفی هم باعث بروز انسداد و تنگی عروق کرونر قلب می شوند که عبارتند از چربی خون بالا، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و…

همانطور که تونل های مسدود شده برای عبور و مرور ماشین ها مناسب نیستند، انسداد قلبی نیز برای شما مفید نیستند.

گاهی اوقات برای چندین ماه یا حتی سالها انسداد کامل در رگ ها وجود دارد. با این حال، فقط حدود 3 تا 5 درصد این بیماران تحت درمان استنت گذاری یا عمل بای پس قلب قرار می گیرند. همچنین تنگی عروق خودبه خودی نیز می تواند در برخی افراد ایجاد شود.

عدم تشخیص و درمان انسداد و تنگی عروق می تواند منجر به بروز علائم بالینی شود و کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بیماری آترواسکلروتیک یا گرفتگی عروق
بیماری آترواسکلروتیک یا گرفتگی عروق

علائم تنگی عروق زیاد

انسداد رگ ها به طور مساوی ایجاد نمی شود. درمان شریانی که 97 درصد مسدود شده بسیار آسانتر از درمان شریانی است که مدت زمان طولانی 100٪ مسدود شده است. از علایم گرفتگی عروق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد قفسه سینه در گرفتگی عروق

گاهی اوقات،زمانی  که عروق به طور کامل مسدود می شوند، خونرسانی جدیدی در اطراف رگ مسدود ایجاد می شود. با این وجود این رگ فرعی جدید نمی تواند  خون را به خوبی و در حد کافی به قلب شما برساند. این امر می تواند به  بروز علائم درد قفسه سینه و تنگی نفس منجر شود.

تنگی نفس از علائم تنگی عروق است

تنگی نفس ناشی از تنگی عروق معمولاً با فعالیت بدنی شدیدتر می شود. همچنین ممکن است در هنگام خواب یا در حالت استراحت رخ دهد.

اگر دچار تنگی نفس هستید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد. تنگی نفس می تواند ناشی از سایر بیماری ها نیز باشد، بنابراین مهم است که پزشک شما بتواند علت اصلی را شناسایی کند.

سرفه مداوم یا خس خس کردن با خلط سفید و صورتی رنگ

گرفتگی عروق جریان خون به ریه ها را کاهش می دهد  و  باعث شود که ریه ها برای تأمین اکسیژن کافی برای بدن تلاش بیشتری بکنند. این امر می تواند منجر به علائم تنگیعروق از جمله سرفه مداوم یا خس خس کردن شود.

این سرفه یا خس خس کردت معمولاً در هنگام فعالیت بدنی یا دراز کشیدن بدتر می شود. این علائم همچنین ممکن است با درد قفسه سینه، تنگی نفس و سرفه با خلط همراه باشند.

خلط سفید یا صورتی رنگ معمولاً حاوی مایعات اضافی، سلول های مرده و باکتری ها است. ریه این مایعات اضافی را برای پاکسازی مخاط و سایر مواد خارجی تولید می کند.

احساس ضعف و خستگی  در گرفتگی عروق

انسداد عروق بدن می تواند منجر به کاهش جریان خون به اندام ها و بافت های بدن شود. این کاهش جریان خوناعث می شود تا اندام ها و بافت ها برای دریافت اکسیژن و مواد مغذی کافی تلاش بیشتری بکنند.

به همین خاطر است که افرادی که دچار تنگی عروق هستند اغلب احساس ضعف و خستگی می کنند.

تپس قلب شدید

گرفتگی عروق منجر به افزایش نیاز قلب به اکسیژن شود. این کار موجب می شود تا قلب برای پمپاژ خون با سرعت بیشتری کار کند و  فرد را دچار تپش قلب شدید کند.

تپش قلب ناشی از تنگی عروق معمولاً ناگهانی و شدید است. همچنین ممکن است با درد قفسه سینه، تنگی نفس و تعریق همراه باشد.

اضطراب شدید

گرفتگی عروق می تواند باعث افزایش سطح هورمون های استرس در بدن شود.

اضطراب شدید ناشی از تنگی عروق معمولاً با علائم دیگری مانند تپش قلب، تعریق، تنفس سریع و احساس لرزش همراه است.

از کجا بفهمم این علائم ناشی از گرفتگی عروق است؟

اگر این علائم را دارید، انجام اکوکاردیوگرافی مثل اکوی استرس یا تست ورزش می تواند به شما در تشخیص انسداد یا تنگی عروق و ایجاد رگهای فرعی اطراف ناحیه انسداد کمک کند. بنابراین اولین قدم مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق است.

امروزه، در علم پزشکی و جراحی گزینه های درمانی بیشتری نسبت به قبل وجود دارد. با استفاده از روش های دارو درمانی،  انواع استنت گذاری و جراحی بای پس قلب، درمان انسداد و تنگی عروق تا  90 تا 95 درصد موفقیت آمیز است.

اگر پزشک معالجتان به شما گفته است که شریانی دارید که 100٪ مسدود شده، مهم است بدانید که قابل درمان است.

تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی در کنار درمان می تواند از پیشرفت انسداد و تنگی عروق شما کمک کند.

خلاصه

در صورت نیاز به تشخیص انسداد مزمن و یا گرفتگی عروق، اکثر پزشکان شما را به یک کلینیک قلب و عروق ارجاع می دهند تا آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص از شما گرفته شود. سپس پزشک معالج با توجه به نتایج اکوی قلب، انواع تست ورزش و یا آنژیوگرافی، مقدار انسداد و تنگی عروق را مشخص کرده و روش های درمانی را به شما تجویز خواهد کرد. بیماران باید درک کنند که درمان موفقیت آمیز علائم گرفتگی عروق آنها را تسکین می دهد و منجر به کیفیت زندگی بهتر می شود. مطالعات بالینی هنوز در حال ردیابی نتایج طولانی مدت این نوع درمان است، اما تاکنون مزایای بسیار مطلوبی در درمان این بیماری ها گزارش شده است

منبع:

utswmed.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا