مراقبت و سلامت

داروها و مکمل هایی که باعث افزایش فشار خون می شوند

برخی از داروهای تجویزی و بدون نسخه و مکمل ها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند. برخی از آنها نیز می توانند با داروهایی که برای کاهش فشار خون شما در نظر گرفته شده اند تداخل ایجاد کنند.

ما در این مقاله برخی از داروها، مکمل ها و سایر موادی که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند را مورد بررسی قرار داده ایم. اگر از هر یک از این مواد استفاده می کنید و نگران تأثیر آن بر فشار خون خود هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

داروها و مکمل هایی که می توانند فشار خون را افزیش دهند

داروهای ضد درد و ضد التهاب

برخی از داروهای ضد درد و ضد التهاب می توانند باعث احتباس مایعات در بدن، مشکلات کلیوی و افزایش فشار خون شما شوند. مثل:

  • ایندومتاسین (ایندوسین، تیوربکس)
  • داروهای بدون نسخه مانند آسپرین، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن
  • پیروکسیکام (Feldene)

 

در صورت داشتن فشار خون بالا، هنگام مصرف این نوع دارو ها، حتما فشار خون خود را به طور منظم بررسیکنید. با پزشک خود در مورد اینکه کدام داروی مسکن برای شما بهتر است صحبت کنید.

داروهای سرماخوردگی (ضد احتقان)

داروهای ضد احتقان رگ‌های خونی شما را باریک می‌کنند. با تنگ شدن رگ ها جریان خون را در آنها سخت‌تر شده و فشار خون را افزایش می‌دهد. داروهای ضد احتقان ممکن است اثر برخی از داروهای کنترل فشار خون را کم کنند. نمونه هایی از داروهای ضد احتقان عبارتند از:

  • سودوافدرین (سودافد 12 ساعته)
  • فنیل افرین (نئو سینفرین)

اگر دچار نوسانات فشار خون هستید حتما برچسب داروی سرماخوردگی یا آلرژی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا افزایش فشار خون جز عوارض آنها ذکر شده است یا خیر. اگر فشار خون بالا دارید، بهتر است از مصرف داروهای ضد احتقان خودداری کنید. از پزشک یا داروساز خود در مورد محصولات سرماخوردگی مخصوص افراد با فشار خون مشورت بگیرید.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی با تغییر واکنش بدن شما به مواد شیمیایی مغز، از جمله سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین که بر خلق و خوی شما تأثیر می گذارند، عمل می کنند. این مواد شیمیایی همچنین ممکن است باعث بالا رفتن فشار خون شوند. نمونه هایی از داروهای ضد افسردگی که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند عبارتند از:

  • مهارکننده های مونوآمین اکسیدار
  • داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
  • فلوکستین (پروزاک، سارافم)

اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنید. اگر فشار خون شما دچار نوسان شده است، حتما پزشک معالج خود را درمیان بگذارید.

داروهای هورمونی ضد بارداری

قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که ممکن است با تنگ کردن رگ‌های خونی کوچک‌تر، فشار خون شما را افزایش دهند. تقریباً تمام قرص‌های ضدبارداری، چسب‌ها و حلقه‌های واژینال با حاوی هشدارهای عوارض جانبی آنها همچون افزایش فشار خون هستند.

اگر سن شما بالای 35 سال است، اضافه وزن دارید یا سیگار می کشید، خطر ابتلا به فشار خون بالا در شما بیشتر است. اگر نگران این مسئله هستید، فشار خون خود را حداقل هر شش تا 12 ماه یکبار چک کنید.

اگر در حال حاضر فشار خون بالا دارید، از روش دیگری برای کنترل بارداری استفاده کنید. در حالی که تقریباً همه قرص‌های ضدبارداری می‌توانند فشار خون شما را افزایش دهند، اما اگر از قرص‌های ضدبارداری یا دستگاه‌هایی که حاوی دوز کمتر استروژن هستند استفاده کنید، احتمال بالا رفتن فشار خون شما کمتر است.

داروهای حاوی کافئین

"<yoastmark

کافئین می تواند باعث افزایش فشار خون موقتی در افرادی شود که به طور منظم از آن استفاده نمی کنند. کافئین نوعی هورمون که رگ های خونی شما را باز نگه می دارد و به خون اجازه می دهد به راحتی از آن عبور کند را مسدود می کند. این کار ممکن است به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. با این حال، شواهد کافی برای اثبات اینکه کافئین باعث افزایش طولانی مدت فشار خون می شود وجود ندارد. نمونه هایی از داروها و محصولات حاوی کافئین عبارتند از:

  • قرص های کافئین (ویوارین)
  • قهوه
  • نوشیدنی های انرژی زا

محتوای کافئین قهوه ای که مصرف می کنید بسته به نوع کافه و تعداد فنجان قهوه ای که در روز می خورید متفاوت است. بنابراین گفتن اینکه در روز باید چند فنجان قهوه خورد دشوار است.

برای اینکه ببینید آیا کافئین باعث افزایش فشار خون شما می شود یا خیر، حدود 30 دقیقه پس از نوشیدن یک فنجان قهوه یا نوشیدنی کافئین دار، فشار خون خود را بررسی کنید. اگر فشار خون شما بین 5 تا 10 واحد افزایش یابد، ممکن است به اثرات کافئین بر فشار خون حساس باشید. به خاطر داشته باشید که خوردن قهوه زیاد می تواند روی سلامت قلب شما تأثیر بگذار. برای اطلاع از عوارض کافئین زیاد روی سلامت قلب بهتر است پست اثرات خوردن قهوه و کافئین زیاد روی سلامت قلب را بخوانید

مکمل های گیاهی

"اثر

همیشه در مورد مکمل های گیاهی (داروهای گیاهی بدون نسخه) که قصد مصرف کردن آنها را دارید با پزشک معالج خود مشورت کنید تا بفهمید که آیا مصرف این نوع دارو ها باعث بالا رفتن فشار خون و یا تداخلات دارویی می شود یا خیر. نمونه هایی از مکمل های گیاهی که می توانند روی فشار خون یا داروهای فشار خون شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  • آرنیکا (آرنیکا مونتانا)
  • افدرا (ما-هوانگ)
  • جینسینگ (Panax quinquefolius و Panax ginseng)
  • گوارانا (Paullinia cupana)
  • شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra)

مکمل های گیاهی فقط به دلیل طبیعی بودن لزوما بی خطر نیستند. قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد از مکمل هایی که فشار خون شما را افزایش می دهند یا با داروهای فشار خون شما تداخل می کنند اجتناب کنید.

درمان های بیولوژیکی

“درمان بیولوژیک روش درمانی است که در آن از ارگانیسم های زنده یا مشتقات آنان برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شود. برای مثال درمان بیولوژیک سرطان بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و از برخی واکسن ها یا باکتری ها برای درمان سرطان و یا درمان عوارض سرطان مانند شیمی درمانی و غیره استفاده می شود.” داروهای قوی مورد استفاده در درمان های بیولوژیکی می توانند عوارض جانبی از جمله افزایش فشار خون بالا به همراه داشته باشد. برخی از این داروها سلول های خاصی را هدف قرار می دهند و برخی از سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با انواع بیماری های خود ایمنی و سرطان ها استفاده می کنند.

به ویژه مهارکننده های ازدیاد رگ و برخی آنتی بادی های مونوکلونال می توانند باعث پرفشاری خون شوند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

  • بواسیزوماب (آواستین)
  • جفیتینیب (ایرسا)
  • ایماتینیب (Gleevec)
  • پازوپانیب (Votrient)
  • راموسیروماب (سیرامزا)

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن

این داروها تقریباً به همه افرادی که عمل پیوند عضو داشته اند تجویز می شود. برخی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن می توانند موجب افزایش فشار خون شما شود. این فرایند احتمالاً به دلیل اثراتی است که این سرکوب کننده های ایمنی می توانند روی کلیه های شما دارند. (دفع پتاسیم و کلیسیم و …) نمونه هایی از سرکوب کننده های ایمنی که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند عبارتند از:

  • سیکلوسپورین (Neoral، Sandimmune، Gengraf)
  • تاکرولیموس (Astagraf XL، Prograf، Envarsus XR)

در صورت مصرف این نوع دارو ها به طور مرتب فشار خون خود را بررسی کنید. اگر فشار خون شما افزایش می یابد یا به خوبی کنترل نمی شود، از پزشک خود در مورد جایگزین کردن این داروها سوال کنید. پزشک معالجتان ممکن است از شما بخواهد تا سبک زندگیتان را تغییر داده یا داروهای اضافی دیگری را برای کنترل فشار خون بالا مصرف کنید.

داروهای محرک و افزایش فشار خون

داروهای محرک‌ مانند متیل فنیدات (ریتالین، کنسرتا و غیره) می‌توانند باعث شوند که قلب شما سریع‌تر بزند یا تپش نامنظمی داشته باشد. همین امر موجب بالا رفتن فشار خون خواهد شد.

اگر داروی محرک مصرف می کنید، فشار خون خود را به طور مرتب چه با فشار سنج خانگی و چه در درمانگاه چک کنید. اگر فشار خون شما افزایش می یابد یا به خوبی کنترل نمی شود، از پزشک خود در مورد جایگزین کردن این داروها سوال کنید. پزشک معالجتان ممکن است از شما بخواهد تا سبک زندگیتان را تغییر داده یا داروهای اضافی دیگری را برای کنترل فشار خون بالا مصرف کنید.

انواع دستگاه فشار سنج برای تشخیص فشار خون
انواع دستگاه فشار سنج برای کنترل فشار خون بالا

احتیاط در مورد داروهای غیرقانونی

داروهای غیرقانونی می توانند با تنگ کردن رگ هایی که خون را به قلب شما می رسانند، فشار خون و در نتیجه ضربان قلب شما را افزایش دهند.قلب برای رساندن خون به اعضای بدن باید بیشتر کار کرده و به ماهیچه قلب شما آسیب می رسد. نمونه هایی از داروهای غیرقانونی که می توانند روی سلامت قلب شما تأثیر بگذارند عبارتند از:

  •  خانواده داروهای آمفتامین، از جمله مت آمفتامین
  • استروئیدهای آنابولیک
  •  مواد مخدر مثل کوکائین
  • MDMA

اگر از داروهای غیرقانونی استفاده می کنید، مهم است که مصرف آن ها را متوقف کنید.

برخی از داروها و مکملهای دارویی می توانند روی عملکرد رگهای خونی و کنترل فشار خون بالا تأثیر بگذارند. افزایش ضربان قلب، گشاد شدن رگ ها و افزایش فشار خون از عوارض برخی از داروها هستند. در صورتی که دچار نوسانات فشار خون هستید حتما در مصرف این نوع داروها با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

منابع:

www.mayoclinic.org

www.dorvana.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس