آزمایش های تشخیصی

آمادگی برای انجام استرس اکو

آزمایس استرس اکوکاردیوگرافی یا استرس اکو یک روش تشخیصی در پزشکی قلبی است که با استفاده از دستگاه اکوکاردیوگرافی عملکرد قلب و عروق را در شرایط استراحت و تحت تنش (استرس) ارزیابی ممی کنند. در این آژمایش، بیمار به صورت فیزیکی ورزش می‌کند یا مواد تحریک‌کننده مصرف می‌کند تا ضربان قلب و عملکرد قلبی افزایش یابد. ما در این مقاله دستورالعمل آمادگی قبل از انجام استرس اکو را بیان می کنیم.

استرس اکو که تست استرس ورزشی نیز نامیده می شود، نشان می دهد که قلب شما در حین انجام فعالیت بدنی چگونه کار می کند. از آنجا که ورزش پمپاژ قلب شما را سخت تر و سریع تر می کند، یک تست استرس ورزشی می تواند مشکلات جریان خون را در قلب شما نشان دهد. آزمایش اکوکاردیوگرافی استرس معمولاً شامل پیاده روی روی تردمیل یا سوارشدن روی دوچرخه ثابت است که بر ضربان قلب شما، فشار خون و تنفس نظارت می شود. گاهی اوقات این کار توسط یک دارو برای قلب انجام می شود. 

آیا می توانم در روز انجام استرس اکو چیزی بخورم یا بنوشم؟

  • بله، می توانید، با این وجود چهار ساعت قبل از انجام آزمایش استرس اکو، از خوردن و یا آشامیدن پرهیز کنید.
  • از خوردن تمام محصولاتی که حاوی کافئین هستند 24 ساعت قبل از انجام آزمایش استرس اکو، اجتناب کنید. به طور کلی، کافئین در قهوه، چای، نوشیدنی های گاز دار و محصولاتی که حاوی کاکائو هستند مثل انواع شکلاتها یافت می شود. وجود کافئین در بدن روی نتایج تست ورزش تأثیر می گذارد. همچنین قبل از آزمایش استرس اکو از خوردن محصولات بدون کافئین هم خودداری کنید، چرا که این محصولات هم حاوی مقدار کمی کافئین هستند.
  • در روز آزمایش، از مصرف سیگار پرهیز کنید، زیرا وجود نیکوتین در بدن روی نتایج آزمایش تست ورزش شما تأثیر می گذارد.

مصرف داروهای روزانه در روز انجام استرس اکو

از آنجا که بسیاری از داروهای بدون نسخه پزشک، حاوی کافئین هستند ( همانند قرصهای رژیمی، NoDoz، Excedrin و Anacin)، هیچ داروی بدون نسخه ای که حاوی کافئین است را به مدت 24 ساعت تا انجام آزمایش استرس اکو، مصرف نکنید. در مورد سایر داروهای حاوی کافئین، از پزشک، داروساز یا پرستار خود، سؤال کنید.

در روز انجام استرس اکو، داروی های زیر را مصرف نکنید، مگر با تجویز پزشکتان و یا وجود درد و ناراحتی در قفسه سینه:

  • مسدود کننده های بتا ( آتنولول، کارودیلول، متاپرولال، پروپرانولول ( ایندرال))
  • ایزو سورباید دینیترات ( همانند Sorbitrate، Isordil،Dilatrate و..)
  • ایزوسورباید مونونیترات ( همانند Monoket،Imdur، Ismo و…)
  • نیتروگلیسیرین ( Nitrostat، Nitropatches، Minitran و…)
  • پزشک مععالجتان ممکن است از شما بخواهد تا در روز آزمایش مصرف سایر داروهای قلبی خود را نیز متوقف کنید. در صورت داشتن هر گونه سؤالی، آن را با پزشکتان مطرح کنید.
  • اگر برای مشکلات تنفسی خود، از داروهای استنشاقی مثل انواع اسپری استفاده می کنید، آنها را همراه خود بیاورید.

هرگز بدون مشورت با پزشک خود، قبل از انجام استرس اکو مصرف دارویی را قطع نکنید. اگر دیابت دارید:

  • در صورت مصرف انسولین، از پزشک معالجتان بپرسید که چه مقدار انسولین باید در روز آزمایش مصرف کنید. معمولا پزشکان توصیه می کنند، که فقط نصف دوز داروی صبحتان را مصرف و چهار ساعت قبل از انجام آزمایش یک وعده غذایی سبک میل کنید.
  • اگر قرصی را برای کنترل قند خود مصرف می کنید، پس از انجام آزمایش، داروی های خود را استفاده نکنید.
  • قبل از آزمایش از مصرف قرص های کنترل دیابت خودداری کرده و قبل از آزمایش یک وعده غذایی سبک بخورید.
  • اگر دستگاه کنترل قند خون دارید، آن را همراه خود بیاورید تا میزان قندتان را قبل و پس از انجام آزمایش استرس اکو اندازه گیری و بررسی کنید. اگر فکر می کنید که قند خونتان پایین است، سریعاَ آن را با پرسنل آزمایشگاه در میان بگذارید. به طور کلی درباره خوردن و مصرف قرص های خود قبل و بعد از آزمایش استرس اکو، برنامه ریزی کنید.

در روز انجام استرس اکو چه چیزی باید بپوشم؟

در روز انجام استرس اکو، توصیه می کنیم که یک لباس و کفش راحت که معمولا برای پیاده روی استفاده می کنید، همراه خود داشته باشید.

همچنین از آوردن اشیاء با ارزش خود خودداری کنید. البته معمولا یک کمد کوچک به همراه کلید، برای قرار دادن وسایلتان در حین انجام آزمایش در اختیار شما  قرار می دهند.

در حین انجام استرس اکو چه حسی دارم؟

تا زمانی که احساس خستگی نکنید، انجام آزمایش استرس اکو ادامه پیدا می کند. در حین انجام آزمایش استرس اکو، میزان ضربان قلب، فشار خون، تنفس و تعرقتان به طور طبیعی بالا می رود.

به محض توقف ورزش و پیاده شدن از روی تردمیل و یا میز آزمایش اکوکاردیوگرام، احساس عدم تعادل خواهید کرد که بعد از لحظاتی رفع می شود.

اکو استرس

انجام استرس اکو در افراد چاق

واقعیت این است که انجام همه آزمایش ها در افراد چاق چالش بر انگیز است. برای مثال اسکن هسته ای، اکوی قلب، حتی آنژیوگرافی تهاجمی به دلیل اندازه رگ ها و مشکلات دسترسی به عروقی دشوار است.

اینکه آیا استرس اکو می تواند به طور قابل اعتمادی بیماری شریان کرونر را در افراد چاق تشخیص بدهد یا خیر، نیاز مند بررسی بیشتری است. ارزیابی درد قفسه سینه در بیماران چاق به دلیل اندازه بدن و چاقی و تنگی نفس ناشی از بیماری عروق کرونر، به آپنه خواب، فشار خون بالای ریوی و شرایط عمومی نیز مرتبط است.

اما به طور کلی بیماران چاق دارای فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی متعدد هستند و به طور قابل توجهی بیشتر در معرض دیابت، فشار خون بالا و درد های قفسه سینه در ارزیابی اولیه قرار دارند.

<yoastmark class=

آزمایش اکوکاردیوگرافی استرس چه قدر طول می کشد؟

معمولا کل روند انجام آزمایش استرس اکو یک ساعت به طول می انجامد. زمان انجام ورزش روی تردمیل و یا میز آزمایش بین 7 تا 12 دقیقه طول می کشد.

نحوه گرفتن جواب اکو استرس

بعد از بررسی آزمایش استرس اکو شما توسط یک متخصص قلب و عروق، نتایج به صورتهای مختلف از قبیل داده های دیجیتال، به پزشک معالج شما ارائه می شود. پزشک شما بر اساس نتایج آزمایش استرس اکو، وضعیت شما را بررسی و اقدامات لازم را اخذ خواهد کرد.

منابع:

health.clevelandclinic.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا