سبک زندگی سالم برای بیماران دارای چربی خون بالا

سبک زندگی سالم برای بیماران دارای چربی خون بالا

با گذشت زمان زندگی، انسان‌ها دچار تغییرات گسترده‌ای شده است. میزان تحرک انسان‌ها به طرز قابل توجهی کاهش یافته و حجم غذای ناسالم در رژیم غذایی روزمره افزایش یافته است. چربی خون بالا یکی از نشانه‌های این سبک زندگی جدید است که می‌تواند خطرات زیادی به دنبال داشته باشد. در این مطلب با نحوه زندگی سالم بیماران دارای چربی خون بالا آشنا خواهید شد و اطلاعات مهمی درباره این موضوع بدست خواهید آورد. پیش از هرچیز بهتر است با کلسترول و چربی خون آشنا شویم.

کلسترول چیست و چه تاثیری بر سلامتی شما دارد؟

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در بدن وجود دارد. بدن از کلسترول برای محافظت از اعصاب، ساخت بافت‌های سلولی و تولید هورمون‌های خاص استفاده می‌کند. به طور کلی تمام کلسترول مورد نیاز بدن توسط کبد ساخته می‌شود. اما کلسترول مستقیماً از طریق غذاها قابل دریافت است.

منابع رایج حاوی کلسترول شامل تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی است. این مواد غذایی کلسترول زیادی را به بدن اضافه می‌کنند. همین مسئله به نوبه خود در بالا رفتن کلسترول نقش داشته باشد و که نتیجه آن چربی خون بالا خواهد بود. نتیجه‌ای که چندان مطلوب نخواهد بود. خوشبختانه، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌توان برای بهبود کلسترول، اقدامات مفیدی انجام داد.

مدیریت کلسترول خون
مدیریت کلسترول خون

به طور کلی، کلسترول به 2 نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  • لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) که کلسترول را به بدن می‌رساند. از آن جایی که اثر این نوع بر سلامتی منفی است، این کلسترول مضر نامیده می‌شود. این یعنی شما به سطح پایینی از این نوع کلسترول نیاز دارید.
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که کلسترول را از جریان خون حذف می‌کند. این کلسترول مفید خوانده می‌شود چرا که اثر خوبی بر بدن دارد. در اصل بدن شما به سطح بالایی از این نوع کلسترول احتیاج خواهد داشت.

سطح بالای LDL برای بدن مضر است. به همین ترتیب، سطح پایین HDL هم برای شما مضر خواهد بود. اگر پزشکتان بگوید که باید وضعیت کلسترول خود را بهبود ببخشید، باید LDL خود را کاهش داده و HDL خود را افزایش دهید. داروها می‌توانند به این امر کمک کنند. اما ساده‌ترین راه برای بهبود کلسترول و تغییر وضعیت چربی خون بالا، تغییر سبک زندگی است.

 

چه تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به کنترل چربی خون بالا کمک کند؟

ورزش مداوم

ورزش و کنترل چربی خون بالا
ورزش و کنترل چربی خون بالا

ورزش می‌تواند سطح کلسترول HDL را افزایش دهد. همچنین موجب کاهش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید (نوعی چربی در خون شما) خواهد شد. انجام 30 دقیقه ورزش روزانه و آن هم 4 تا 6 بار در هفته، بسیار موثر خواهد بود. تمرین ورزشی شما باید متوسط تا شدید باشد و با تمرین سبک تفاوت زیادی را احساس نخواهید کرد. بهتر است آغاز برنامه ورزشی خود حتما با یک پزشک معتمد مشورت کنید.

اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید

اضافه وزن می‌تواند سطح کلسترول شما را افزایش دهد. کاهش وزن، حتی در حد 5 یا 10 پوند، میزان کل کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسیرید شما را کاهش داده و چربی خون بالا به خوبی کنترل می‌کند.

اگر سیگار می‌کشید و چربی خون بالا دارید، آن را ترک کنید.

سیگار باعث کاهش کلسترول HDL می شود. حتی قرار گرفتن در معرض دود قرار گرفتن، می تواند بر سطح HDL شما تأثیر بگذارد. با پزشک خود در مورد تهیه برنامه ای برای کمک به ترک سیگار صحبت کنید.

از یک رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید

مصرف مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه تاثیر ملموسی خواهد داشت. میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی چربی کمی دارند. آن‌ها طعم و تنوع را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کنند. این دو نوع ماده غذایی بهترین منبع فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن شما هستند. به طور روزانه میوه و سبزیجات را در 5 وعده قرار دهید. تا حد امکان مواردی از جمله سیب زمینی، ذرت یا برنج را در وعده‌های غذایی خود کاهش دهید باشند. این مواد جز کربوهیدرات‌ها محسوب می‌شوند.

برای کنترل چربی خون بالا چربی‌های مفید را به چربی‌های مضر ترجیح دهید. چربی بخشی از یک رژیم غذایی سالم است، اما چربی‌های مضر و چربی‌های مفید وجود دارد. چربی‌های مضر شامل چربی‌های اشباع و ترانس هستند. این نوع چربی‌ها در غذاهایی مانند موارد زیر وجود دارند:

  • کره
  • روغن نارگیل و نخل
  • چربی های گیاهی اشباع شده یا نیمه هیدروژنه مانند مارگارین
  • چربی‌های حیوانی در گوشت‌ها
  • چربی‌های موجود در لبنیات شیر کامل

در رژیم غذایی خود از مکمل استفاده کنید.

اگر تغییر رژیم غذایی کافی نیست، برخی مکمل‌ها ممکن است به بهبود سطح کلسترول شما کمک کنند. برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

  • استرول‌ها و استانول‌های گیاهی. استرول‌ها و استانول‌های گیاهی به جلوگیری از جذب کلسترول در بدن کمک می‌کنند. استرول‌ها به برخی غذاها از جمله مارگارین و اسپرید، آب پرتقال و ماست اضافه شده است. همچنین می‌توانید استرول‌ها و استانول‌ها را در برخی از مکمل‌های غذایی پیدا کنید.
  • اسیدهای چرب امگا 3. اگر بیماری قلبی یا تری گلیسیرید بالا دارید، مصرف مکمل امگا 3 یا روغن ماهی را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که مکمل حداقل 1000 میلی گرم EPA و DHA داشته باشد. این‌ موارد اسیدهای چرب امگا 3 خاصی هستند که در ماهی یافت می‌شوند و برای کنترل چربی خون بالا موثر خواهند بود.
  • مخمر برنج قرمز. یک چاشنی رایج در کشورهای آسیایی، مخمر برنج قرمز ممکن است به کاهش میزان کلسترول بدن شما کمک کند. این مخمرها می‌توانند به عنوان یک مکمل غذایی نیز استفاده شوند. قبل از مصرف مخمر برنج قرمز با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر از داروهای کاهش دهنده کلسترول به نام استاتین استفاده می‌کنید.

مکمل های غذای برای چربی خون بالا مکمل های غذای برای چربی خون بالا

نکاتی که باید  در کنترل چربی خون بالا به آن دقت کنید:

اغلب، هیچ علامتی وجود ندارد که به شما بگوید ممکن است کلسترول بالا داشته باشید. اگر کلسترول بالا دارید، بدن شما ممکن است کلسترول اضافی را در شریان‌های شما ذخیره کند. این تجمع پلاک نامیده می‌شود. با گذشت زمان پلاک‌ها ممکن است سفت شوند و شریان‌های شما را باریک کنند. رسوبات بزرگ پلاک می‌تواند به طور کامل یک شریان را مسدود کند. همچنین در صورت باز شدن پلاک‌ها منجر به تشکیل لخته خون می‌شود. نتیجه آن مسدود شدن جریان خون خواهد بود.

[irp posts=”7658″ name=”بیماری تنگی عروق کرونر قابل پیشگیری است”]

اگر سرخرگی که به قلب منتهی می‌شود مسدود شود، ممکن است دچار حمله قلبی شوید. حتی در صورت مسدود شدن سرخرگی که به مغز منتهی می‌شود، خطر سکته مغزی وجود دارد. بسیاری از اوقات، افراد تا زمانی که یکی از این حوادث تهدید کننده زندگی را نداشته باشند، متوجه نمی‌شوند که کلسترول بالایی دارند.

اگر کلسترول و چربی خون بالا دارید، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی  عروقی هستید. به همین دلیل مهم است که سطح کلسترول خود را بررسی کنید، به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید.

 

منبع:

Family doctor

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹