مراقبت و سلامت

فشار خون بالا، آنچه زنان باید بدانند

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، حدود 11 میلیون آمریکایی وجود دارند که از ابتلا به فشار خون بالای خود  باخبر نیستند.فشار خون بالا یا “قاتل خاموش” احتمال حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی را درصورت عدم کنترل و درمان کافی، افزایش می دهد. این خطر ممکن است برای زنان بیشتر باشد.

هر چند تا کنون تفاوت های مهمی در فشار خون در زنان و مردان بررسی نشده است اما تحقیقات جدید موسسه قلب اسمیدت در Cedars-Sinai نشان می دهد که ممکن است تفاوت های اساسی در این مقوله وجود داشته باشد.

“فشار خون بالا به خوبی شناخته نشده است، به دلیل تحت درمان قرار نگرفتن و یا برخی سوگیری های ضمنی، بیشتر افراد تصور کنند که همه زنان جوان سالم هستند.”

دکتر نوئل بایری مرز، مدیر مرکز قلب زنان Cedars-Sinai Barbra Streisand و متخصص تفاوت های جنسیتی در بیماری های قلبی عروقی، می گوید:

 “ما باید كار های بسیار بهتری را در زمینه تشخیص زودهنگام و درمان فشار خون بالا در زنان جوان انجام دهیم.”

مواردی که زنان باید در مورد فشار خون بالا بدانند:

زنان بیشتر در معرض عوارض سلامتی مرتبط با فشار خون هستند

بر اساس یافته های این مطالعه، فشار خون بالا می تواند در زنان جوان حتی بیشتر از مردان جوان باشد.

این مطالعه نشان داد که رگهای خونی زنان سریعتر از مردان پیر می شوند، به این معنی که یک خانم 30 ساله مبتلا به فشار خون بالا احتمالاً بیش از همسر مرد خود دچار مشکلات قلبی عروقی می شود.

دکتر سوزان چنگ، ​​نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر تحقیقات بهداشت عمومی در انستیتوی قلب اسمیدت می گوید: “تحقیقات ما نه تنها تأیید می کند که زنان از نظر زیست شناسی و فیزیولوژی متفاوت از مردان خود هستند، بلکه نشان می دهد که چرا زنان ممکن است مستعد ابتلا به انواع خاصی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط با فشار خون در مقاطع مختلف زندگی باشند.

بررسی منظم فشار خون مهم در زنان

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند میزان فشار خون باید سالانه بررسی شود. دکتر باری مرز معتقد است بسیاری از زنان جوان میزان فشار خون خود را به دفعاتی که بایدبررسی نمی کنند.

البته لازم نیست حتما فشار خون شما را نزد پزشک اندازه بگیرید. دکتر مرز زنان را تشویق می کند که افراد یک دستگاه فشار سنج برای خود خریداری کنند. دستگاه های فشار سنج خانگی وسایل مؤثری برای خوانش و بررسی فشار خون بالا محسوب می شوند. گزینه های مقرون به صرفه زیادی از این دستگاه ها در بازار برای دسترس عموم وجود دارد.

به خود اهمیت بدهید

اگرچه ممکن است یک قرائت بالای فشار خون لزوماً به معنای مشکل باشد، اما وقتی زنان از میزان فشار خون خود آگاهی داشته باشند، می توانند اقدامات بعدی مراقبتی را انجام داده و مراقب سلامتی خود باشند.

از سباقه پزشکی خود باخبر باشید و در صورت لزوم و با مشاهده موارد غیر طبیعی به پزشک معالج خود مراجعه و با او مشورت کنید
دکتر بایری می گوید:

فشار خون بالا به اندازه کافی شناخته نمی شود، تحت درمان قرار نگرفته و احتمالاً به دلیل برخی سوگیری های ضمنی باعث می شود تا  بیشتر افراد تصور کنند همه زنان جوان سالم هستند.

با خود مراقبتی از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کنید

مداخلات و تغییر شیوه زندگی می تواند تفاوت زیادی در حفظ فشار خون در محدوده سالم ایجاد کند. چاقی خطر فشار خون را افزایش می دهد. تحقیقات نشان می دهد احتمال چاقی در زنان بیشتر از مردان است.

دکتر بایری میزان ورزش منظم و کاهش مصرف نمک را برای افراد توصیه می کند. وی رژیم مدیترانه ای را که شامل خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، گوشت قرمز کمتر، وعده های غذایی روزانه از آجیل و حبوبات و پرهیز از غذاهای فرآوری شده است را پیشنهاد می کند.

وی همچنین پیشنهاد می کند تا الکل را محدود کنید، چرا که اختلال در عملکرد کبد می تواند مشکلات بیشتری را نسبت به مردان در زنان ایجاد کند.

استرس و خطر آن برای زنان

استرس زیاد هم همچنین می تواند عامل فشار خون بالا باشد.

درک بهتر تفاوتهای بهداشتی بین جنسیت آسانترین راه برای تهیه دارو های شخصی و افزایش میزان اثر بخشی داروهای کنترل فشار خون بالا است.

 

منبع:

www.cedars-sinai.org

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس