چگونه “سن قلبی” خود را کاهش دهیم | سلامت قلب

 چگونه “سن قلبی” خود را کاهش دهیم | سلامت قلب

آخرین بروز رسانی در سپتامبر 7, 2020

امروزه بیماری های قلبی عروقی، اولین علت منجر به مرگ در سطح جهان است. در ایران ۴۶ درصد کل مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی عروقی است که در راس آنها سکته قلبی با ۱۹.۷ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می دهد توجه به سن قلبی و سلامت آن مهمترین عامل پیشگیرانه از این نوع مرگ و میرها است.

نتایج تحقیقات Public Health England (PHE)  نشان می دهد از هر 10 مرد 50 ساله، یک نفر سن قلبی 60 سال  دارد.

ماهانه 7400 نفر بر اثر بیماری های قلبی یا سکته  در انگلستان می میرند و افراد زیر 75 سال یک چهارم از مرگ و میر را تشکیل می دهند.  مرگ و میری که می توان از بیشتر آنها جلوگیری کرد.

این مسئله قطعاً فقط مردان را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بیش از 900000 زن در انگلستان با بیماری قلبی زندگی می كنند. این آمار بیش از سه برابر مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در زنان است.

خوب، با این آمار، برای بهبود سلامت قلب و پایین آمدن سن قلبی چه کاری می توان انجام داد؟ توجه به شش نکته زیر شما را در این مسیر راهنمایی خواهد کرد:

روش های کاهش سن قلبی
روش های کاهش سن قلبی

 

سیگار کشیدن را ترک کنید (این شامل سیگار کشیدن دسته جمعی هم می شود)

افراد سیگاری تقریباً دو برابر کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند دچار حمله قلبی می شوند. یک دلیل این است که استعمال دخانیات به دیواره رگ ها آسیب می رساند و منجر به تجمع مواد چربی می شود. این امر رگ های خونی شما را باریک می کند.

“ترک  سیگار بهترین کاری است که می توانید برای سلامت قلب و پایین آوردن سن قلبی خود انجام دهید.”

فقط یک سال پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی شما به نصف کاهش می یابد.

 

برای کاهش سن قلبی  چربی های اشباع و “کلسترول بد” را کاهش دهید

چربی اشباع  می تواند میزان کلسترول در خون  را افزایش دهد. چربی خون بالا یکی از مهمترین فاکتورهای خطر برای سلامت قلب است. کلسترول بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد. چربی های اشباع شده در غذاهای سرخ کردنی، شیرینی، فرآورده های گوشتی فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، خامه و پنیر یافت می شود.

به جای غذاهایی که حاوی مواد نگهدارنده هستند، از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید تا سن قلبی به سوی جوانی برود.

برای اطلاعات بیشتر درباره” کلسترول بد” و “کلسترول خوب”  این مطلب در مورد کلسترول را بخوانید.

 

فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون طبیعی (BP) حدود 120 روی 70 میلی متر جیوه است. هر چند حداکثر 140 روی 90 میلی متر جیوه  هم در محدوده طبیعی در نظر گرفته می شود. فشار خون بالا یک تهدید کننده جدی برای سلامت قلب است.

“پرفشاری خون مهم‌ترین عامل خطر مرگ و میر و بیماری‌زایی ایرانیان در 10 سال اخیر است “

 فشار خون بالا اغلب بدون علامت است. در ایران حداقل 40 درصد و در برخی مناطق تا 60 درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.

اگر میزان فشار خون خود را نمی دانید، به پزشک عمومی یا مراکز بهداشت محل زندگی خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  فشار خون بالا و عادت ماهیانه

فشار خون بالا را می توان با تغییر در سبک زندگی مانند حفظ وزن سالم، کاهش مصرف نمک و الکل و مدیریت استرس پایین آورد یا کنترل کرد و سن قلبی را پایین بیاورد.

 

برای سلامت قلب وزن خود را کنترل کنید

اگر اضافه وزن دارید، قلب شما باید بیشتر کار کند. حفظ وزن سالم می تواند فشار قلب شما را کاهش داده و شما را از ابتلا به فشار خون  و کلسترول  بالا  محافظت و به سلامت قلب کمک کند.

اندازه دور کمر خود را اندازه بگیرید تا بفهمید اضافه وزن دارید یا خیر. دور کمر زنان باید زیر 80 سانتی متر و برای مردان باید کمتر از 94 سانتی متر باشد. این ارقام برای نژاد جنوب آسیا که در معرض خطر بیشتری هستند، برای زنان 80 سانتی متر و برای مردان 90 سانتی متر است.

 

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید

فعالیت و ورزش به شما در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب کمک می کند.

شاید فکر کنید که متناسب کردن ورزش با زندگی روزمره  کار دشواری باشد. اما با اضافه کردن چند فعالیت ساده و  مفید  مانند پیاده روی به جای رانندگی و  استفاده از پله به جای آسانسور می توانید فعالیت بدنی را در زندگی روزانه خود بگنجانید.

فعالیت بدنی مداوم سن قلبی را  به شدت کاهش داده و عضلات آن را برای پمپاژ کردن تقویت می کند. در نتیجه قلب تنها با یک انقباص و انبساط خون بیشتری را در سراسر بدن شما به گردش در می آورد.

مراقب سلامتی خود باشید

طبق تحقیقات چک آپ های سالانه، در 5 سال اول از 2500 حمله قلبی یا مغزی جلوگیری  می کند.  بررسی سالانه قلب و عروق خونی ( نوار قلب و ..)، تعیین میزان کلسترول خون، غربالگری سرطان روده  و آزمایش خون از جمله CBC و تست قند خون از مهمترین فاکتور های چک آپ محسوب می شود.

چک آپ های سالانه موجب می شود که فاکتور های خطر بیماری های قلبی قبل از رساندن آسیب های جدی به قلب، شناسایی  شوند.  سلامت قلب را در سال های بعد  تضمین کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹