بیماری ها

آزمایش کلسترول خون و تشخیص بیماری های قلبی

سطوح مختلف کلسترول و دیگر فاکتور ها در آزمایش خون شما درباره بیماری قبلی شما چه می گویند؟ خون شما نشانه های زیادی درباره سلامت قلب شما ارائه می دهد. به عنوان مثال، سطح بالای کلسترول “بد” در خون می تواند نشان دهد که شما در معرض خطر حملات قلبی هستید. سایر فاکتور های موجود در خون شما می تواند به پزشک شما کمک کند تا تشخیص دهد که آیا شما نارسایی قلبی دارید، یا شریان های شما در خطر ابتلا به رسوبات چربی ( پلاک) قرار دارد.

البته به خاطر داشته باشید که آزمایش خون به تنهایی خطر بیماری های قلبی را تعیین نمی کند. مهمترین فاکتور های خطر بیماری های قلبی عبارتند از: سیگار کشیدن، فشار خون بالا، چربی خون بالا و دیابت. ما  در سلسله پستهایی به بررسی برخی از این فاکتور ها در آزمایش خون برای تشخیص و مدیریت بیماری های قلبی می پردازیم.

 آزمایش کلسترول

آزمایش کلسترول که به آن پنل چربی و یا پروفایل چربی نیز می گویند، چربی های موجود در خون را اندازه گیری می کند. این اندازه گیری ها می توانند خطر ابتلا به حمله قلبی و یا بیماری های قلبی را نشان دهد.

چرا باید آزمایش چربی خون انجام را انجام داد؟

سطح چربی بالا در خون معمولا َ نشانه و یا علامتی ندارد. در نتیجه آزمایش چربی خون می تواند ابزار مهمی برای تشخیص و بررسی چربی خون باشد. سطح بالای چربی خواغلب برای بیماری های قلبی یک فاکتور خطر است. یک آزمایش کامل چربی خون می تواند در تعیین اندازه و سطح چربی خون به شما کمک کند و با اتخاذ سیاست های درمانی و پیشگیرانه، از پیشرفت بیماری قلبی نیز جلوگیری کند.

این آزمایش معمولا شامل چندین فاکتور در خون است:

کلسترول کل:

مقدار این فاکتور، چربی کل خون شما را نشان می دهد و از آنجایی که به طور مستقیم با خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی مرتبط است فاکتور مهمی در آزمایش خون محسوب می شود. سطح بالای این فاکتور می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. در حالت ایده آل، کلسترول کل شما باید زیر 200 میلی گرم در هر  دسی لیتر (mg/dL) و یا 5.2 میلی مول در هر لیتر(mmol/L) باشد.

 

کلسترول لیپو پروتئین با چگالی کم ( LDL ):

این نوع کلسترول گاهی اوقات کلسترول “بد” نیز نامیده می شود.

چرا این فاکتور در آزمایش خون مهم است:

  • کلسترول LDL بیش از حد در خون شما باعث ایجاد پلاک در عروق شما شده و جریان خون را کاهش می دهد.
  • رسوبات پلاک گاهی ممکن است عروق خونی را پاره کرده و منجر به مشکلات عمده قلبی و عروقی در بدن شوند.
  • برای تعیین داروهای کاهش دهنده چربی  خون در بیماران با چربی خون بالا، به کار می رود.

میزان کلسترول LDL شما باید کمتر از 130 میلی گرم در هر دسی لیتر ( یا 3.4 میلی مول در هر لیتر ) باشد. اگر مبتلا به دیابت هستید یا سابقه حملات قلبی، استنت قلبی، جراحی بای پس قلبی یا سایر بیماریهای قلبی – عروقی دارید، سطح مطلوب چربی LDL شما بهتر است زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. با این وجود در افرادی که بیشترین خطر حمله قلبی را دارند، میزان LDL توصیه شده برای آنها زیر 70 میلی گرم در هر دسی لیتر(1.8 میلی مول در لیتر) است.

 

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL):

این نوع کلسترول گاهی اوقات کلسترول “خوب” نیز نامیده می شود.

چرا این فاکتور در آزمایش خون مهم است:

  • میزان کلسترول “خوب “در خون را اندازه گیری می کند.
  • به شما کمک می کند تا کلسترول بد ( LDL) را از بین ببرید و شریان های خونی را باز نگه دارید تا خون شما آزادتر در عروق جریان داشته باشد.

اگر مرد هستید، میزان کلسترول HDL شما باید بیش از 40 میلی گرم در دسی لیتر ( 1 میلی مول در هر لیتر). زنان باید HDL ای بالای 50 میلی گرم در هر دسی لیتر ( 1.3 میلی مول در هر لیتر ) داشته باشند.

 

تری گلیسیرید ها:

تری گلیسیرید ها نوع دیگری از چربی های خونی هستند. مقادیر بالای این فاکتور معمولا به این معنی است که به طور مرتب، کالری بیشتری را نسبت به کالری مصرفی بدنتان می خورید. مقادیر بالای تریگلیسیرید می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را در شما بالا ببرد. خوردن قندها / کربو هیدرات های ساده، داشتن رژیم غذایی پر چرب و نوشیدن الکل می تواند سطح تری گلیسیرید خون شما را بالا ببرد. با ورزش کردن می توانید سطح این نوع چربی را در خونتان کاهش دهید.

چرا این فاکتور در آزمایش خون مهم است:

  • ارتباط مستقیم به بیماریها قلبی و عروقی دارد.
  • مقدار بسیار زیاد این نوع چربی در خون، خطر ابتلا به پانکراس را افزایش می دهد.
  • اگر چاق هستید و یا دیابت دارید، سطح تریگلیسرید در خون شما بیشتر است.

 

میزان تری گلیسیرید نرمال خون شما باید کمتر از 150 میلی گرم در هر دسی لیتر (1.7 میلی مول در لیتر) باشد.

 

 کلسترول غیر HDL:

کلسترول غیر لیپوپروتئین با چگالی بالا (غیر HDL-C) اختلاف بین کلسترول کل و کلسترول HDL است. HDL-C شامل کلسترول موجود در ذرات لیپوپروتئین است که در سخت شدن شریان ها نقش دارند. نسبت کلسترول غیر HDL-C ممکن است نشانه ریسک بهتری از کلسترول کل یا کلسترول LDL باشد.

 

لیپو پروتئین نوع a   (Lp a)

Lp (a)، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL ) است که به پروتئنی به نام آپو (a) متصل شده است.

لیپو پروتئین نوع a (Lp (a) )
لیپو پروتئین نوع a (Lp (a) )

چرا این فاکتور در آزمایش خون مهم است:

  • مقادیر بالای این نوع چربی ، خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی، لخته شدن خون، ایجاد چربی در رگها بعد از عمل بای پس عروق کرونر و باریک شدن عروق کرونر بعد از آنژیو پلاستی را افزایش می دهد
  • اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی در سنین پایین وجود داشته باشد، پزشک ممکن است این آزمایش را درخواست کند.
  • اگر سطح این فاکتور در آزمایش خون شما بالا باشد، پزشک به احتمال زیاد، با اتخاذ تصمیماتی سطح LDL خون شما را مدیریت خواهد کرد

 

آپولیپروتئین B (ApoB):

چرا آزمایش آپولیپروتئین B (ApoB) مهم است؟

  • پروتئین اصلی موجود در کلسترول است.
  • تحقیقات نشان می دهد که ApoB ممکن است، به تنهایی نشانه ریسک بهتری از LDL باشد.
  • سطح بالای ApoB نشانه ای از LDL های کم و متراکم است.

سطح ایده آل این فاکتور در خون کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا