بیماری ها

انجام استرس اکو در افراد چاق

مطالعات گذشته نشان داد که انجام استرس اکو خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در سال های آینده در بیماران چاق و دارای وزن طبیعی که درد قفسه سینه دارند، به خوبی پیش بینی می کند.

به گفته دکتر شلدون لیتوین (Sheldon Litwin)، از دانشگاه علوم بهداشتی جورجیا در آگوستا، از 366 بیمار چاق و 142 بیمار با وزن طبیعی که برای بررسی درد قفسه سینه شان، اکوی استرس منفی داشتند، هیچ کدام عارضه قلبی عمده نداشته اند.

دقت اکوی استرس  | اکوکاردیوگرافی استرس

دکتر شلدون لیتوین در جلسه انجمن اکوکاردیوگرافی آمریکا گفت: در مورد دقت استرس اکو در افراد چاق عدم اطمینان هایی نیز وجود دارد.

او همچنین گفت این یافته ها نشان می دهد اگر نتایج استرس اکو کاملاً طبیعی باشد، این بسیار اطمینان بخش است و به ما کمک کند تا متوجه شویم که لزوماً نیازی به ادامه آزمایش های اضافی برای بیمار نیست. به خصوص برای هزینه های مراقبت های بهداشتی و  بیماران خاص.

 

وی گفت: ارزیابی درد قفسه سینه در بیماران چاق به دلیل اندازه بدن و چاقی و تنگی نفس ناشی از بیماری عروق کرونر، به آپنه خواب، فشار خون بالای ریوی و شرایط عمومی نیز مرتبط است.

داده های محدودی در مورد انجام بهترین آزمایش برای بررسی علت ناراحتی قفسه سینه در این جمعیت آماری وجود دارد.

 

چرا استرس اکو در افراد چاق دشوار است

دکتر لیتوین گفت:

“واقعیت این است که همه آزمایشات ما در افراد به شدت چاق دچار چالش می شود. برای مثال اسکن هسته ای، اکوی قلب، حتی آنژیوگرافی تهاجمی به دلیل اندازه رگ ها و مشکلات دسترسی به عروقی چالش برانگیز است.”

این مشکلات در مورد ارزیابی بیماران چاق در آینده با افزایش نرخ چاقی در آمریکا بیش از پیش موجب نگرانی خواهد شد.

لیتوین و همکارانش برای بررسی اینکه آیا استرس اکو می تواند به طور قابل اعتمادی بیماری شریان کرونر را در افراد چاق حذف کند یا خیر، یک بررسی از 1444 بیمار را انجام دادند که پس درد قفسه سینه، تحت اکوکاردیوگرافی استرس قرار گرفتند.

پس از حذف بیماران با اضافه وزن اما چاق (شاخص توده بدنی 25 تا 29)، افرادی که اکوکاردیوگرام غیرطبیعی دارند و افرادی که دیگر پیگیر بیماری خود نشدند، محققان با 366 بیمار چاق و 142 بیمار با BMI طبیعی روبرو شدند ( 18.5 تا 24.9).

میانگین BMI در گروه چاق 3/37 و در گروه با وزن طبیعی 6/22 بود. بیماران چاق دارای فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی متعدد بودند و به طور قابل توجهی بیشتر در معرض دیابت، فشار خون بالا و درد های قفسه سینه در ارزیابی اولیه بودند (P <0.05 برای همه).

در این تحقیق بیماران چاق به طور متوسط ​​مسن تر بودند.

انجام اکوی استرس و تشخیص فاکتور های خطر قلبی عروقی

محققان پرونده ها را بررسی کرده و با بیماران تماس تلفنی برقرار کردند تا میزان وقوع عوارض جانبی عمده قلبی عروقی، همچون مرگ و میر قلبی عروقی، سکته قلبی و جراحی قلبی و همچنین آنژیوپلاستی را یک سال پس از استرس اکوی طبیعی تعیین کنند.

در طی پیگیری هیچ یک از بیماران عوارض قلبی عروقی نداشته اند.

دکتر لیتوین می گوید: “مطمئناً کارهای بیشتری در این زمینه باید انجام شود. چگونگی ارزیابی بیماران چاق و انجام انواع تصویربرداری و نحوه بررسی نتایج آزمایش ها بسیار گسترده است.”

لیتوین گفت: ” در دوره ای که ما سعی در تأمین هزینه ها داریم و انجام آزمایش های تصویربرداری چند لایه خیلی مقدور نیست، انتخاب نخستین و بهترین آزمایش های اولیه همچون استرس اکو در بیماران چاق واقعاً بسیار مهم است.

 

منبع:

www.medpagetoday.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا