مراقبت و سلامت

مکمل های غذایی و بیماری های قلبی عروقی

اگر خوردن یک رژیم غذایی مناسب برای تقویت شما مفید است، ممکن است از خود بپرسید که آیا مصرف ویتامین ها و سایر مکمل های غذایی می تواند شما را در برابر بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند یا خیر؟

دکتر ادگار ریموند میلر یکی از محققان مؤسسه جانز هاپکینز می گوید: “نکته اصلی این است که ما مکمل هایی را برای درمان یا پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی توصیه نمی کنیم. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید هیچ هزینه ای برای مکمل های غذایی صرف کنید.”  بررسي تحقيقاتي این دکتر در اين زمينه در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

ویتامین ها و مکمل ها شما را در برابر بیماری های قلبی محافظت نمی کنند.

محققان مؤسسه جان هاپکینز (از جمله دکتر میلر) کارآزمایی های بالینی تصادفی را که شامل صدها هزار نفر بود انجام دادند. در این کارآزایی به برخی از افراد ویتامین و به برخی دیگر دارونما داده شد. میلر می گوید: “ما هیچ شواهدی از مزایای مکمل های غذایی برای بیماری های قلبی عروقی پیدا نکردیم. مکمل ها بی اثر و غیرضروری بودند.”

یک استثنا در این زمینه کپسول های روغن امگا 3 یا روغن ماهی است. این نوع اسید چرب که در ماهی و جلبک های دریایی یافت می شود، به عملکرد قلب کمک می کند. دو وعده مصرف ماهی چرب در هفته برای اکثر افراد این مقدار را تأمین می کند. دکتر میلر اذعان کرد که برای کسانی که مقدار کافی روغن امگا 3 در رژیم غذایی خود ندارند، مصرف مکمل می توانند مفید باشند.

 مکمل های غذایی امگا3 برای سلامت قلب
امگا3 برای سلامت قلب

ویتامین ها و مکمل های غذایی می توانند خطرناک باشند.

در حالی که تحقیقات مؤثری مفید بودن مکمل های غذایی برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی نشان نداده است، مصرف زیاد ویتامین های خاص می تواند مضر باشد.  دکتر میلر می گوید: “مصرف بیش از حد کلسیم و ویتامین D با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی همراه است. اگرچه مطالعات در حال انجام است ، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد مقدار های مختلفی از مکمل ویتامین D از بروز بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

خطر دیگر این است که آنچه در برچسب های دارویی این مکلمل ها مشاهده می کنید همیشه آن چیزی نیست که بدن شما از آن استفاده می کند. تحقیقات نشان داده است که اغلب قرص هایی که گفته می شود حاوی گیاهان دارویی هستند، در واقع پر از مواد پر کننده مانند پودر برنج یا حتی مواد خطرناک است.

دکتر میلر می گوید: “تولید مکمل توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شود و این صنعت نیازی به اثبات فواید سلامتی ندارد. بنابراین شرکت های سازنده این نوع مکمل ها می توانند از اصطلاحات مبهمی مانند” مفید برای سلامت قلب” استفاده کنند و نمی توانند به طور مستقیم اثرشان را روی بیماری های شناخته شده مثل بیماری های قلبی عروقی بیان کنند.

غذا بهترین منبع مواد مغذی مورد نیاز قلب شما است.

بدن شما برای عملکرد مناسب به طیف گسترده ای از ویتامین ها و املاح نیاز دارد، اما این ویتامین ها باید از طریق غذا تامین شوند. هنوز بطور صد در صد ارزش  مکمل ها اثبات نشده است، آنها اغلب حاوی دوزهای غیرطبیعی از انواع ترکیبات مغذی هستند. به عنوان مثال بیش از 600 نوع مختلف کاروتنوئید (نوعی آنتی اکسیدان) وجود دارد که نمی توان همه این موارد را در مکمل های غذایی گنجاند. شما این آنتی اکسیدان ها را از یک رژیم غذایی متنوع دریافت می کنید تا یک قرص مکمل غذایی

به خاطر داشته باشید که غذا مکمل کاملی از آنتی اکسیدان های مورد نیاز شماست، نه فقط آنهایی که در دوزهای بالا در مکمل های غذایی وجود دارد. رژیم غذای مناسب بهتر می تواند شما را دربرابر بیماری های قلبی عروقی محافظت کند.

 

منبع:

www.hopkinsmedicine.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا