عمومی

اکوکاردیوگرافی قبل از جراحی

اگر پزشک برای شما عمل جراحی را تجویز کرده است، ممکن است با خودتان فکر کنید که آیا قبل از عمل به اکوکاردیوگرافی یا همان اکوی قلب نیاز دارید یا خیر نیاز. برخی از افراد این آزمایش را انجام می دهند تا مطمئن شوند انجام عمل جراحی برای آنها بی خطر است.

در اکوکاردیوگرافی از امواج صوتی (سونوگرافی) برای ایجاد تصاویر متحرک از قلب استفاده می شود تا عملکرد و پمپاژ خون مورد بررسی قرار بگیرد. این امر به شما کمک می کند تا تشخیص دهید در معرض حمله قلبی یا بیماری های قلبی عروقی هستید یا خیر

در صورتی که پزشک جراح و متخصص تصور کند که ممکن است به بیماری قلبی مبتلا باشید، انجام اکوی قلب مفید خواهد بود اما اگر علائم بالینی خاصی ندارید، انجام آن معمولاً لازم نیست.

تفاوت اکوکارديوگرافى ترانس ازوفاژيال با اکو ساده

افراد بدون علائم به ندرت دارای مشکلات قلبی هستند. اگر بیماری قلبی عروقی نداشته باشید، معمولاً نیازی به اکوی قلب نیست. اگر پزشک با گوشی پزشکی قلب شما را بررسی کرده و صدای ناهنجاری نشود، معمولا مشکلی در روند جراحی شما بروز نخواهد کرد.

چه زمانی باید قبل از عمل جراحی اکوکاردیوگرافی انجام دهید؟

در موارد زیر ممکن است به اکوکاردیوگرافی نیاز داشته باشید:

  • وجود بیماری قلبی جدی مانند نارسایی کنترل نشده قلب، آریتمی یا بیماری های مهم دریچه قلب.
  • داشتن علائم بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • احساس خستگی و تنگی نفس

در این موارد، پزشک معالج شما می تواند از اکوکاردیوگرافی برای بررسی میزان خطرات بیماری های قلبی استفاده کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا مراقبت های بهداشتی قبل از جراحی شما باید تغییر یابد یا عمل جراحی به تعویق بیفتد.

چگونه توسط مشاوره قلبی برای عمل جراحی آماده شوید؟

شما پیش از جراحی مورد معاینه قرار می گیرید و سابقه پزشکی شما را بررسی می شود. مشاوره قلبی می تواند به صورت گرفتن آزمایش خون، گرفتن عکس از قفسه سینه و موارد دیگر همراه باشد.

  • تیم پزشکی معالج سوابق آزمایش شما را در طی چهار تا شش ماه گذشته بررسی می کند. اگر شرایط شما تغییر نکرده باشد معمولاً نیازی به تکرار برخی از آزمایش ها نیست.
  • فهرستی از نام ها و دوزهای تمام داروها، ویتامین ها و مکمل های مصرفی خود را به همراه داشته باشید و به پزشک ارائه دهید.
  • علائم جدیدی را که می تواند علائم هشدار دهنده بیماری قلبی عروقی باشد – حتی بعد از معاینه – گزارش دهید.

نکات مربوط به به ایمن تر شدن عمل جراحی و سلامت قلب

  • سیگار را ترک کنید. این کار را حداقل برای انجام جراحی تان انجام دهید. ترک سیگار خطر ابتلا به عوارض جراحی را کاهش می دهد. سیگار نکشیدن در روز جراحی بسیار مهم است. اگر برای ترک آن به کمک نیاز دارید، از ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت بگیرید.

 

  • از پزشک خود در مورد شمارش گلبول های خونی سؤال کنید. اگر تعداد گلبول های قرمز خون کم باشد، درباره استفاده از روش های درمانی ساده مانند خوردن قرص آهن برای تقویت گلبول های قرمز خون برای جراحی سوال کنید. با اینکار می توانید خطر نیاز به تزریق خون را کاهش دهید.

 

  • درباره مصرف انواع داروهای ضد درد و همچنین توقف مصرف آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون از پزشک معالج خود سؤال کنید. اگر به تسکین درد نیاز دارید، ممکن است بخواهید از انواع استامینوفن استفاده کنید.

 

  • از مصرف ایبوپروفن (Advil ،Motrin IB و ژنریک) یا داروهای ضد التهاب مشابه خودداری کنید. این عوامل ممکن است باعث خونریزی شوند.

 

  • از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که شما را قبل و بعد از عمل جراحی  همراهی کنند. در مورد مراقبت های پرستاری یا توانبخشی نیز سؤال کنید.

 

  • کیف و ساکی را به همراه داشته باشید که شامل کارت سلامت، کارت ملی، ظرف دندان مصنوعی و لنزهای چشمی و  قاب عینک باشد.

 

  • چند مورد  از وسایل سرگرم کننده را همراه خود داشته باشید مثل مانند پخش کننده موسیقی و هدفون، عکس، روپوش ساده و…

 

  • جواهرات و سایر اشیا با ارزش را همراه نداشته باشید.

 

  • اگر تنها آمده اید، نام و شماره تلفنی اعضای خانواده یا دوستان خود را بیاورید که در صورت لزوم پرسنل  یا پزشک بتوانند  با آنها صحبت کند.

 

معمولاَ قبل از عمل های جراحی مهم، تیم جراحی وضعیت سلامت جسمانی شما به خصوص عملکرد قلب را مورد بررسی قرار می دهند.  این مشاوره قلبی می تواند شامل انجام برخی از آزمایش ها همانند اکوکاردیوگرافی و آزمایش خون باشد.

منبع:

choosingwiselycanada.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس