مراقبت و سلامت

 برای سلامت قلب کمتر از یک ساعت در هفته بدوید

اگر شما فردی هستید که همیشه درباره دویدن در تردید بوده اید، تحقیقات جدید شما را مجبور می کند که بالاخره بند کفش هایتان را ببندید و دویدن را آغاز کنید. فقط 50 دقیقه دویدن در طول هفته خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را %30 کاهش می دهد. هنوز هم فکر می کنید دویدن یک کار بزرگ است؟ خوب دویدن می تواند در اطراف ساختمان محل زندگیتان اجرا یا به دو یا سه بازه زمانی کوچکتر تقسیم شود. این کار باعث می شود سلامت قلب بهتری داشته باشید.

مزیت های دویدن برای قلب

مطالعه ای در طی 18 ماه توسط دانشگاه ویکتوریا انجام و در نوامبر سال 2019 در مجله پزشکی ورزشی انگلیس منتشر شد. در این تحقیق 14 بازبینی علمی جهانی را که به رابطه بین دونده ها و خطر مرگ و میر ناشی از فاکتور های  خطر بیماری های قلبی عروقی و سرطان پرداخته است، مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق سلامت بیش از 230،000 نفر بین بازه سنی 5 تا 35 سال مورد بررسی قرار گرفته است. 10٪ از این افراد دونده بودند.

 

دانشیار زلجکو پدیسیچ در روزنامه دیلی تلگراف می گوید: “این تحقیق خبر خوبی برای کسانی است که وقت زیادی برای ورزش ندارند. اهمیت تحقیق ما این است که نتایج گسترده ای در بهداشت عمومی دارد.”

 

بن لوکاس، مربی شخصی و دونده فوق ماراتن، می گوید:

“دویدن مزیت های زیادی برای سلامت قلب است.”

 

وی می گوید: “تحقیقات نشان داده است كه تناسب قلبی- تنفسی اندك، شاخص مهمی در بیماری های قلبی عروقی است.”

 

تناسب قلبی – تنفسی  با دویدن

“تناسب قلبی – تنفسی مربوط به سیستم گردش خون و تنفس است، که در ان اندامهای مربوطه به طور هماهنگ برای تأمین اکسیژن کافی برای عضلات در حین ورزش کار می کنند. تحقیقات نشان داده شده است که دونده ها عملکرد قلبی – تنفسی بالایی دارند که نتایج مطلوبی برای سلامت قلب دارد. ”

 

با اینکه فقط 50 دقیقه دویدن کافی است تا میزان مرگ و میر شما در اثر بیماری های قلبی عروقی بهبود یابد، اما آقای لوکاس بر این باور است که دویدن کمی بیشتر از این مقدار می تواند حتی مؤثر تر هم باشد.

 

دوره های دویدن طولانی، برای افزایش توده بدن، ضربان قلب در حالت استراحت و سطح کلسترول مفید است. دویدن منظم متابولیسم لیپیدها را افزایش می دهد که منجر به کاهش چربی های اضافی بدن می شود. همچنین دویدن طولانی تری گلیسیریدها و کلسترول HDL را بهبود می بخشد. بنابراین حامی سلامت قلب و عروق است.

 

همچنین تحقیقات نشان داده است که در مقایسه با افراد غیر دونده، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افراد دونده 75-45 درصد کاهش می یابد.”

 

اگر می خواهید دوندگی را شروع کنید و یک دونده شوید، آقای لوکاس در این باره به شما توصیه هایی کرده است:

 

آهسته شروع کنید

در آغاز دویدن می تواند ناراحت کننده و تحریک پذیر باشد بنابراین با یک دوی آهسته 3 کیلومتری شروع کنید. سپس به آرامی این مقدار را تا 5 کیلومتر افزایش دهید. در طول دو هفته این مسافت را با دویدن راحت انجام دهید تا اینکه 2 کیلومتر دیگر به مقدار آن اضافه کنید.

 

به علامت های بدن خود در حین دویدن توجه کنید.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی بدن خورا همواره بررسی کنید. حرکات کششی فعال، یعنی اسکات، لرزش عضلات پا و کشش بازوها قبل از دویدن به شما کمک می کند مفاصلی را که در حین دویدن باید منقبض یا کشیده شوند را فعال کنید. اگر در هنگام دویدن در زانو، مچ پا یا پایین کمر احساس درد می کنید، دویدن را متوقف کرده و برای بررسی وضعیت بدن و روش دویدن خود با یک فیزیوتراپی مشورت کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس