بیماری ها

ضربان قلب | علل افزایش ضربان قلب و راههای کاهش آن

ضربان قلب بالا به این معنی است که در حالت استراحت ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربان در دقیقه بوده و به عبارتی قلب شما برای پمپاژ خون در بدن فوق العاده کار می کند. این تلاش اضافی می تواند منجر به طیف گسترده ای از اثرات منفی بر سلامت کلی شما شود، از جمله احساس سرگیجه، خستگی، لخته شدن خون، نارسایی قلبی و در موارد نادر مرگ ناگهانی.

ضربان قلب در حالت استراحت طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است، برای اندازه گیری ضربان قلب باید ابتدا نبض اندازه گیری شود که در قسمت های بعدی به این موضوع می پردازیم. برخی از جنبه های ضربان قلب در حالت استراحت شخص به طور مستقیم با عوامل غیر قابل کنترل مانند سن و ژنتیک مرتبط است، اما اقدامات خاصی وجود دارد که می تواند به کاهش ضربان قلب و بهبود آن کمک کند.

روش های زیادی برای کاهش ضربان قلب شما وجود دارد. ضربان قلب بالا برای سلامتی بدن ضرر دارد، پس با این وجود دلایل خوبی برای کاهش ضربان بالا قلب وجود دارد. همانطور که گفته شد برای بزرگسالان، ضربان قلب در حال استراحت باید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد، اگرچه آنچه در نظر گرفته می شود ضربان طبیعی قلب است و از فردی به فرد دیگر و در طول روز متفاوت است.

 

مشکلات ضربان قلب بالا

ضربان قلب بالاتر از حد طبیعی می تواند باعث بروز مشکلات زیادی شود، از جمله:

 

 

روش های ضربان قلب بالا

چگونه ضربان قلب را بررسی کنیم؟

زمان مناسب برای بررسی ضربان قلب شما درست بعد از بیدار شدن از خواب است، منظور از زمان خواب زمانی است که هنوز در رختخواب هستید. برای اندازه گیری و بررسی ضربان قلب، ظهر هم زمان مناسبی است، به شرطی که قبل از اندازه گیری چند دقیقه کوتاه استراحت کرده باشید.

برای اندازه گیری ضربان قلب، شما می توانید نبض تان را اندازه گیری کنید، انگشت اشاره و وسطی خود را روی مچ یا سمت گردن خود قرار دهید تا نبض خود را پیدا کنید.

تعداد ضربان ها را در یک دقیقه بشمارید. توجه کنید که شما نباید برای اندازه گیری نبض قلب از انگشت شست خود استفاده کنید، زیرا این انگشت خودش دارای نبض است و شما را به اشتباه می اندازد. همچنین می توانید از مانیتور ضربان قلب استفاده کنید که تپش قلب شما را به طور خودکار تعیین می کند.

 

 

چگونه ضربان قلب خود را به مرور زمان کاهش دهیم؟

بهترین راه برای کاهش ضربان قلب در مدت زمان طولانی، پیروی از برنامه ای است که شامل ورزش، رژیم غذایی سالم، عدم مصرف الکل، کافئین محدود و خواب خوب است. طبق این برنامه مؤلفه ورزش می تواند شامل جلسات طولانی با شدت کم یا تمرین با فاصله باشد که قسمت های پر تلاش و کم را با هم مخلوط کند.

ناراحتی، استرس و هیجان می تواند ضربان قلب شما را بالا ببرد. تنفس آهسته می تواند به پایین آوردن آن کمک کند. اگر در جایی نشسته اید و قصد دارید بلند شوید، خیلی آهسته این کار را انجام دهید. ایستادن خیلی سریع می تواند سرگیجه ایجاد کند و باعث افزایش ضربان قلب شما شود. اگر با یوگا آشنا باشید، تمرین چند حالت ممکن است به کاهش ضربان قلب شما نیز کمک کند.

اندازه گیری نبض

روش های کاهش تپش قلب

در اینجا شش روش اثبات شده برای کاهش ضربان قلب در حال استراحت وجود دارد:

از گرما دور بمانید:

اطمینان حاصل کنید که محیط اطراف شما خنک و راحت است. درجه حرارت بالا و رطوبت می تواند جریان خون و ضربان قلب را افزایش دهد. هر چه درجه حرارت گرمتر باشد، ضربان قلب شما سریعتر ضرب می شود. این امر به این دلیل است که قلب شما به سرعت کار می کند تا خون را به سطح پوست شما منتقل کند، عرق تولید کند و بدن را خنک کند.

برای رفتن به ساحل، یک چتر مناسب همراهتان ببرید، یک میز سرپوشیده در رستورانی که در آن غذا میخورید را انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که در جاهای گرم و پر آفتاب نایستید.

 

ورزش مکرر:

ورزش به دلایل زیادی از نظر سلامتی برای شما عالی است، یکی از مزیت های ورزش تضمین ضربان قلب در حالت استراحت است. مهم است که تپش قلب خود را در حین ورزش بالا ببرید، این قلب شما را تقویت می کند.

زمانی که شما قلب قوی داشته باشید کمتر به بیماری های قلبی مبتلا می شوید و خون رسانی به اندام های بدنتان نیز بهتر انجام می شود. اگر قلب شما به طور مؤثر در حال پمپاژ است، در هنگام استراحت نیازی به ضرب و شتم ندارد.

 

ماهی بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

به طور مشابه با ورزش، حفظ رژیم غذایی سالم به دلایل مختلف برای هریک از ما مفید است. براساس یک مطالعه، ترکیب بیشتر ماهی در رژیم غذایی باعث می شود قلب در حالت استراحت ضربان بالایی نداشته باشد. از خوردن ماهی لذت نمی برید، با پزشک در مورد مصرف مکمل های روغن ماهی صحبت کنید، که ممکن است تأثیرات مثبتی بر ضربان قلب داشته باشد.

 

استرس را کاهش دهید:

هرچه سطح استرس ما بیشتر باشد، ضربان قلب ما بیشتر می شود. برای بسیاری از افراد، استرس می تواند احساس اجتناب ناپذیری کند. شاید شما سعی در متعادل کردن کار و زندگی در خانه دارید، اما هرگز به نظر نمی رسد که زمان کافی برای تحقق این کار پیدا کنید.

یک راه سریع و ساده برای شروع این کار این است که هر روز برای استفاده از تلفن همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی، یک زمان خاصی را تعیین کنید تا با استفاده مداوم از این نوع وسایل دچار استرس نشوید. تمرین ذهن آگاهی می تواند در لحظه به ضربان قلب شما کمک کند و همچنین ضربان کلی در حال استراحت را کاهش دهد.

 

مراقب تنفس خود باشید:

یکی دیگر از راه های سریع و آسان برای کاهش ضربان تمرین نفس کشیدن است. به مدت ۵ ثانیه به آرامی استنشاق کنید و سپس به مدت ۱۵ ثانیه به آرامی بازدم کنید. سعی کنید هر روز پنج دقیقه این کار را انجام دهید.

 

سیگار:

شاید جای تعجب نباشد که استعمال سیگار تأثیرات منفی بی شماری بر سلامت فرد دارد. عوارض مصرف سیگار شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و ریه و سایر سرطان ها است. علاوه بر این، محصولات دخانیات ضربان قلب در حال استراحت را افزایش می دهد. هنگامی که بدن شما نیکوتین مصرف می کند، رگ ها و شریان های شما منقبض می شوند و قلب شما مجبور است برای پمپ کردن خون کار اضافی انجام دهد.

 

چه عواملی باعث افزایش ضربان قلب می شود؟

بیشتر موارد ضربان ناگهانی قلب ناشی از از ضربان های سریعتر از حد طبیعی گره سینوس، ضربان ساز طبیعی قلب است، به این وضعیت تاکی کاردی سینوس گفته می شود. در این حالت ضربان قلب سریع اما طبیعی است.

تاکی کاردی سینوسی می تواند از چندین شرایط مختلف ایجاد شود، از جمله:

  • تب
  • اضطراب
  • برخی از داروهای پزشکی
  • پریشانی عاطفی شدید
  • ترس
  • ورزش سنگین

 

تاکی کاردی سینوسی می تواند به ندرت ناشی از موارد زیر باشد:

  • کم خونی
  • افزایش فعالیت تیروئید
  • آسیب عضله قلب از نارسایی قلبی یا حمله قلبی
  • خونریزی شدید

 

پزشکان با دنبال کردن علت، تاکی کاردی سینوسی را برطرف می کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است مراقبت های روانشناختی را برای اضطراب و انواع دیگر پریشانی عاطفی تجویز کنند. شرایط فیزیولوژیکی مانند کم خونی یا مشکلات تیروئید به درمان پزشکی نیاز دارد.

در بعضی موارد، پیوند تاکی کاردی سینوسی غیرممکن است. این نوع تاکی کاردی سینوسی به اصطلاح “نامناسب” یک وضعیت دشوار برای درمان است. در طولانی مدت، می تواند مشکلات پزشکی قابل توجهی ایجاد کند. در سایر موارد ضربان قلب بالا، ضربان سریع و نامنظم است. این شرایط از نظر بالقوه جدی است و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

 

 

آیا بالا رفتن ضربان می تواند منجر به عوارض شود؟

اگر تاکی کاردی درمان نشود، خطر عارضه شما بیشتر می شود. عوارض با توجه به ضربان و مدت زمان افزایش تپش قلب شما و همچنین وجود سایر شرایط پزشکی متفاوت است.

عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

 

  • غش کردن مکرر
  • لخته شدن خون، که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود
  • نارسایی قلبی
  • در موارد نادر، مرگ ناگهانی امکان پذیر است. این معمولاً فقط با تاکی کاردی بطنی همراه است.

تاکی کاردی بطنی هنگامی است که بطن ها (قسمت پایین) قلب شما سریعتر از حد نرمال ضرب می شوند. این می تواند منجر به آریتمی شدید شود، و مانع از آن شود که قلب شما به طور موثر خون را به بدن و مغز پمپاژ کند.

 

سخن آخر

افزایش ضربان قلب می تواند یک وضعیت پزشکی جدی را نشان دهد یا به خودی خود یک نگرانی باشد. اگر پزشک شما شرایط اساسی ضربان قلب بالا را رد کرد، ورزش، یوگا و بسیاری از راهکارهای دیگر می توانند در لحظه و در طولانی مدت ضربان قلب شما را کاهش دهند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس