مراقبت و سلامت

مؤثرترین داروهای خانگی برای درمان چربی خون بالا

در صورتی که به چربی خون بالا مبتلا هستید، باید از عوارض این بیماری و اثری که بر روی رگ ها و عروق قلبی شما می گذارد آگاه باشید. با این حال، در حالت کلی کلسترول برای شما مضر نیست. بدن شما برای ساختن مواد حیاتی مورد نیاز، به ویژه ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D و هورمون ها، به کلسترول تولید شده از کبد نیاز دارد.

علاوه بر این، کلسترول سلولهای بدن شما را انعطاف پذیر نگه می دارد. کلسترول کل به کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) تقسیم شده است که به ترتیب  با نام های کلسترول خوب و بد شناخته می شود. کبد، کلسترول مورد نیاز بدن شما را که با چربی ای به شکل لیپوپروتئین های بسیار کم چگال (VLDL) همراه است، تولید می کند.

چربی خون بالا لازم نیست دائمی باشد

برخلاف بسیاری از شرایط جسمی، سطح کلسترول بالا می تواند به سطح سالم و نرمال برگردد. اگر پس از انسداد رگ های خونی، چربی خون بالا شما تشخیص داده شود. برای کنترل میزان چربی خون باید دارو مصرف کنید. در غیر این صورت، چندین درمان خانگی بسیار مؤثر وجود دارد  که جزء روش های طبیعی است

HDL  یا کلسترول خوب رسوبات چربی را از دیواره رگ ها دور می کند. از طرف دیگر، LDL برای سلامتی، به ویژه سلامت قلب شما خطرناک تلقی می شود چرا که موجب رسوب چربی بر دیواره رگ های شما و در نتیجه باعث مسدود شدن آنها می شود. همچنین این کار کارکرد کلیه ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

در حالی که بسیاری از توصیه های رژیم غذایی حاکی از این است که برای کاهش وزن تا جایی که ممکن است چربی از دست دهید اما این کار خطرناک است زیرا سطح LDL و HDL  خون پایین می آید.

بدن بیشتر LDL خود را از طریق چربی های اشباع مانند کره، خامه، بستنی، روغن های هیدروژنه مانند دالدا، مرغ با پوست و گوشت گاو بدست می آورد. در واقع فرقی نمی کند گیاهخوار باشید یا غیر گیاهخوار. در هر حالت در معرض خطر قرار دارید، مگر اینکه فقط سبزیجات تازه، غلات سبوس دار، آجیل، شیر بدون چربی، مقدار زیادی میوه تازه و ماهی بخورید.

پخت و پز ​​خود را سالم نگه دارید

نکته اصلی در سلامت قلب شما افزودن چربی های اشباع نشده به رژیم غذایی است. روغن بادام زمینی و کره، روغن کانولا، روغن کنجد ، روغن زیتون و روغن سبوس برنج نمونه های خوبی از روغنهای غیر اشباع هستند که می توانید از آنها در پخت و پز استفاده کنید.

یک متخصص قلب و عروق برجسته در کلکته در دهه 1980 تصور می کرد، یکی از دلایلی که بنگالی ها علی رغم تحریک پذیری زیاد، تمایل به ابتلا به بیماری های قلبی کمتر از برخی گروه های دیگر دارند این است که غذای آنها تقریبا کاملاً با روغن خردل پخته  می شود. در غذای روزانه این گروه  ماهی و سبزی غالب است و منوی روزانه آنها با ترکیبی متعادل از حدود 60٪ اسیدهای چرب اشباع نشده، 42٪ اسید اروسیک، 12٪ اسید اولئیک، حدود 21٪ چربی های اشباع نشده از نوع پلی – 6٪  امگا 3، 15٪ اسید لینولئیک امگا 6 و 12٪ چربی اشباع شده است.

برای سلامتی قلب خود به درمان های خانگی مادربزرگتان گوش دهید

به توصیه های مادر بزرگتان هم گوش فرا دهید. در نتیجه باید از غذاهای پخته شده مانند  انواع پای، پیتزا، کیک  شیرینی و دونات تا حد قابل قبولی پرهیز کنید. می توانید با جایگزین کردن گوشت های قرمز با ماهی مانند ساردین، شاه ماهی و ماهی آزاد كه دارای چربی های امگا 3 هستند، شروع كنید. این به شما کمک می کند چربی های اشباع شده را جایگزین چربی های اشباع نشده پلی کنید.

با این حال، مراقب ماهی هایی مانند ماهی خال مخالی و شمشیر ماهی باشید که ممکن است دارای مقادیر بالای جیوه باشند. توجه داشته باشید که آجیل هایی مانند بادام، گردو، فندق، بادام هندی و دانه هایی مانند کتان منبع خوبی از روغن های امگا 3، استرول و فیبر هستند.

غذای خود را رنگی کنید

با مصرف سبزیجات و میوه های رنگارنگ مانند چغندر، گوجه فرنگی، توت، لیمو و انگور از  عناصر  استرول و استنول بهره مند می شوید. بزرگترین مزیت استرولها و استنول ها جلوگیری از  تنگی و گرفتگی عروق است زیرا ساختار شیمیایی آنها با کلسترول انسانی متفاوت است.

سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، کلم پیچ، شاهی، شنبلیله، همچنین سبزیجات سبز ترد مانند کلم بروکلی، لوبیا و مارچوبه، میوه هایی مانند موز، آووکادو، آلو، پرتقال، زیتون، سیب؛ و سایر سبزیجات مانند سیب زمینی شیرین، فلفل دلمه ای رنگی، نخود فرنگی، هویج کرانچ فیبرهای مورد نیاز بدن شما را برای پاک سازی رسوبات چربی فراهم می کند.

استفاده از میوه ها برای کاهش چربی خون بالا

میوه هایی همچون پاپایا، کیوی، طالبی سرشار از ویتامین C  هستند؛ و مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، جگر مرغ، کره و پنیر که سرشار از ویتامین K2 هستند باید بخشی از رژیم غذایی منظم شما برای تجزیه آترواسکلروز باشد

غلات کامل مانند جو دوسر، عدس و سویا  نیز فیبر را به وعده غذایی شما اضافه می کنند که روده ها و رگ های خونی شما را پاکسازی می کنند.

برای کاهش  چربی خون بالا از ادویه استفاده کنید

غذاهای هندی به طور سنتی شامل ترکیباتی از زردچوبه، دانه های گشنیز، سیر، زنجبیل، دانه های فلفل دلمه ای، دانه شنبلیله و دارچین هستند. کورکومین موجود در زردچوبه با شکستن پلاک پوشاننده دیواره رگ های خونی، سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد.

غلظت بالای آلیسین و دیال سولفید موجود در سیر به طور قابل توجهی کلسترول LDL را کاهش می دهد. دانه های گشنیز هم سرشار از اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن هستند. این دانه ها نه تنها باعث کاهش اشتها شده، بلکه به کاهش سطح کلسترول LDL نیز کمک می کنند. دانه شنبلیله حاوی ساپونین است که به از بین بردن کلسترول اضافی بدن کمک می کند  و  فیبر آن باعث کاهش سنتز کلسترول در کبد می شود.

تغییراتی در سبک زندگی که می توانید برای کاهش کلسترول بد یا LDL ایجاد کنید

کلسترول بیش از حد LDL برای  سلامت قلب و عروق مضرر است زیرا می تواند عروق و رگهای خوبی شما را مسدود کند و به کبد و کلیه ها نیز آسیب می رساند. یک روش سریع و مطمئن برای تجزیه کلسترول LDL – این است که اطمینان حاصل کنید که فیبر محلول کافی می خورید و کلسترول LDL را با کلسترول HDL سالم جایگزین می کنید.

کشیدن سیگار را ترک کنید و برای کاهش بیشتر سطح کلسترول فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. تحقیقات نشان می دهد که خندیدن با صدای بلند باعث لرزش قسمتهای داخلی بدن شما می شود  و  کلسترول بد دیواره رگ های خونی شما را شل کند.

مصرف نوشیدنی های الکلی را به حداقل برسانید:
افرادی که بیشترین میزان مصرف الکل را دارند بیشترین کلسترول HDL را در مقایسه با افرادی که هرگز مشروبات الکلی نمی نوشند دارند.

 

 

منبع:

www.aimsindia.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا