مراقبت و سلامت

تفاوت قلب درد با درد شکم

قلب درد و درد شکم می‌تواند با هم رخ دهند، در این صورت زمان علائم ممکن است تصادفی و مربوط به مشکلات جداگانه‌ای باشد. اما گاهی اوقات، درد شکم و درد قلبی ترکیبی از علائم یک بیماری هستند. ما در این مقاله به بررسی شباهت و تفاوت قلب درد با درد شکم پردازیم.

تفاوت درد شکمی با قلب درد در چیست؟

دو نوع مختلف درد یا ناراحتی وجود دارد که می‌توانید در شکم یا قفسه سینه خود داشته باشید. اولین نوع درد، درد عمومی است که ممکن است در بسیاری از بیماری‌ها رخ دهد. این نوع درد بدون هیچ گونه درمان دارویی از بین می‌رود. نوع دوم درد شکم درد موضعی است. این درد زمانی اتفاق می‌افتد که فقط در یک قسمت شکم، درد دارید. این دردها معمولاً به طور ناگهانی اتفاق می‌افتند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند

ویژگی قلب درد درد معده
محل درد معمولاً در وسط قفسه سینه احساس می‌شود معمولاً در قسمت بالای شکم، درست زیر جناغ احساس می‌شود
نوع درد ممکن است تیز، مبهم، فشاری یا ضربانی باشد ممکن است تیز، مبهم، سوزشی یا گرفتگی باشد
انتشار درد ممکن است به فک، بازو یا پشت انتشار یابد معمولاً انتشار ندارد
علائم همراه ممکن است شامل تنگی نفس، تعریق، سرگیجه یا حالت تهوع باشد ممکن است شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست باشد
علت ممکن است ناشی از حمله قلبی، آنژین صدری یا سایر مشکلات قلبی باشد ممکن است ناشی از گاز معده، رفلاکس اسید، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه یا سایر مشکلات گوارشی باشد
زمان مراجعه به پزشک اگر درد شدید است یا با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شدید است یا با علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علت درد های شکمی که با قلب درد اشتباه می گیریم

صرف نظر از علت، درد قلبی و شکم چیزی نیست که نادیده گرفته شود. اگرچه درد یا ناراحتی در این نواحی معمولاً با حمله قلبی همراه است، اما بدانید که دلایل احتمالی زیادی برای وقوع آن وجود دارد. وقتی درد شکم یا قفسه سینه دارید، پیدا کردن علت آن اغلب دشوار است. بسیاری از عوامل مختلف از جمله شدت درد، محل آن و سایر علائم می‌توانند پزشک شما را راهنمایی کنند تا علل ایجاد درد را بهتر متوجه شود.

1. گاز معده

گاز معده می‌تواند به خودی خود باعث درد قفسه سینه و ناحیه مری شود و این امکان وجود دارد که به صورت درد در قسمت پایین سمت چپ شکم احساس شود. این علائم پس از مصرف بیش از حد غذا یا پس از مصرف غذاهای محرک مانند بروکلی، تخم مرغ، لوبیا یا غذاهای چرب بوجود می‌آید.

برای حل این مشکل، نوشیدنی‌های گازدار یا سرکه سیب رقیق شده، پیاده روی یا ماساژ شکم خود را امتحان کنید.

درد قفسه سینه و درد های شکمی

2. فتق های شکمی

فتق شکمی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از بافت یا اندام از طریق یک نقطه ضعیف یا پارگی در دیواره شکم بیرون می‌زند. فتق‌های شکمی می‌توانند در هر نقطه از دیواره شکم ایجاد شوند، اما شایع‌ترین آنها در ناحیه ناف، کشاله ران و فتق هیاتال هستند.

فتق‌های شکمی می‌توانند باعث درد شکم شوند که ممکن است با درد قلب اشتباه گرفته شود. این به این دلیل است که فتق‌ها اغلب در قسمت فوقانی شکم، درست زیر جناغ احساس می‌شوند. درد فتق می‌تواند به صورت فشار، سفتی یا سوزش باشد و ممکن است با علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ یا یبوست همراه باشد.

درد ناشی از فتق شکمی معمولاً با فعالیت بدنی یا سرفه بدتر می‌شود. اگر درد شکم دارید که با فعالیت بدنی یا سرفه بدتر می‌شود، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد.

در اینجا چند تفاوت بین درد فتق شکمی و درد قلب وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا این دو را از یکدیگر تشخیص دهید:

  • درد فتق شکمی معمولاً در قسمت فوقانی شکم، درست زیر جناغ احساس می‌شود. درد قلب معمولاً در وسط قفسه سینه احساس می‌شود.
  • درد فتق شکمی معمولاً با فعالیت بدنی یا سرفه بدتر می‌شود. درد قلب معمولاً با فعالیت بدنی بدتر نمی‌شود.
  • درد فتق شکمی ممکن است با علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ یا یبوست همراه باشد. درد قلب معمولاً با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه همراه نیست.

3. رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید، زمانی اتفاق می‌افتد که اسفنکتر (فلپ) بین معده و مری شل می‌شود و به اسید معده اجازه می‌دهد تا به سمت حلق برگردد. این مشکل که به عنوان بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) نیز شناخته می‌شود، دارای علائم مشخصی است. شناخته‌ترین علائم رفلاکس اسید شامل احساس سوزش در گلو، سرفه مزمن یا حالت تهوع است. این در حالی است که رفلاکس معده باعث ایجاد درد قفسه سینه می‌شود.

راه کار درمانی: درمان‌های بدون نسخه مانند آنتی‌اسیدها معمولاً علائم را به اندازه کافی از بین می‌برند، اما شما باید برای یافتن علت اصلی، با پزشک خود در تماس باشید.

4. آپاندیسیت

آپاندیسیت در واقع همان التهاب آپاندیس است. درد آپاندیس می‌تواند شدید باشد که معمولاً در سمت راست شکم احساس می‌شود و حتی می‌تواند به پشت یا قفسه سینه گسترش یابد. اگرچه علل حاد آپاندیسیت خود به خود یا با آنتی بیوتیک درمان قابل درمان است، اما اکثر پزشکان ترجیح می‌دهند آپاندیس ملتهب شما را با جراحی خارج کنند.

5. سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا اندام کوچکی است که در زیر کبد و در سمت راست معده قرار دارد و صفرا را در روده کوچک شما آزاد می‌کند. هنگامی که این صفرا سفت می‌شود، می‌تواند به یک سنگ کیسه صفرا تبدیل شود که علائمی مانند درد معده یا درد قفسه سینه را به دنبال دارد.

راه کاردرمانی: اگر فکر می‌کنید سنگ کیسه صفرا دارید، بسیار مهم است که علائم را توسط پزشک بررسی کنید. در صورتی که سنگ‌های صفراوی درمان نشوند، ممکن است منجر به شرایط بالقوه تهدید کننده زندگی مانند کوله سیستیت، سپسیس یا سرطان کیسه صفرا شوند.

6. سنگ کلیه

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی از مواد معدنی و نمک هستند که برای فرد بیمار گاهی آزاردهنده هستند. این سنگ‌ها یا باید از طریق سیستم ادراری دفع شوند یا در موارد جدی‌تر، توسط پزشک شکسته یا خارج شوند. علائم سنگ کلیه شامل درد در کنار معده، ادرار دردناک، ادرار کدر، خونی یا بدبو و تب است.

درد سنگ کلیه می‌تواند شدید باشد، به ویژه زمانی که در حال دفع آن هستید. این مشکل نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

تفاوت قلب درد با درد معده
تفاوت قلب درد با درد معده

تفاوت درد معده و قلب درد چیست؟

درد معده و درد قلب دو نوع درد شایع هستند که می‌توانند علائم مختلفی داشته باشند و ناشی از مشکلات مختلفی باشند. در اینجا چند تفاوت کلیدی بین درد معده و درد قلب وجود دارد:

محل درد قسمت بالای شکم، درست زیر جناغ وسط قفسه سینه
نوع درد تیز، مبهم، سوزشی یا گرفتگی تیز، مبهم، فشاری یا ضربانی
انتشار درد معمولاً انتشار ندارد ممکن است به فک، بازو یا پشت انتشار یابد
علائم همراه حالت تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست تنگی نفس، تعریق، سرگیجه یا حالت تهوع
علت گاز معده، رفلاکس اسید، آپاندیسیت، سنگ کیسه صفرا، سنگ کلیه یا سایر مشکلات گوارشی حمله قلبی، آنژین صدری یا سایر مشکلات قلبی
زمان مراجعه به پزشک اگر درد شدید است یا با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شدید است یا با علائم دیگری مانند تنگی نفس، تعریق یا سرگیجه همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی برای درد شکم باید به اورژانس مراجعه کرد؟

  • دردی که به فک، بازوی چپ یا پشت شما منتشر شود.
  • زمانی که فشار ناگهانی در زیر قفسه سینه احساس می‌کنید.
  • حالت تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع یا تنفس سریع، گیجی، رنگ پریدگی یا تعریق بیش از حد
  • فشار خون بسیار پایین یا ضربان قلب بسیار پایین
  • درد قفسه سینه به طور ناگهانی اتفاق بیفتد و همراه با تنگی نفس باشد. (به ویژه پس از یک دوره طولانی عدم تحرک)

 

منابع:

www.healthline.com

www.visitcompletecare.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس