مراقبت و سلامت

خوردن این 9 غذا بعد از سکته قلبی ممنوع!

بیشتر افراد بعد از سکته قلبی، می توانند زندگی فعال و زنده ای داشته باشند. تغییرات در رژیم غذایی شما بعد از سکته قلبی تأثیر بسزایی در کنترل آن دارد. یک رژیم غذایی سالم قلبی یکی از بهترین روش ها برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از حمله های قلبی در آینده است.

به طور کلی، کسانی که دچار سکته قلبی شده اند، باید میزان مصرف چربیهای اشباع شده، قند و سدیم را کاهش دهند. پزشک یا متخصص تغذیه شما  می تواند در این زمینه دستورالعمل های خاصی را برای تنظیم رژیم غذایی شما ارائه داده و شما را راهنمایی کند. برای شروع، ما فهرستی از مهمترین غذاهایی که باید برای جلوگیری از حملات قلبی پرهیز کنید، در اختیار شما قرار داده ایم:

1- غذاهای سرخ کردنی

رژیم غذایی برای سکته قلبی- غذاهای سرخ کردنی

کاهش کلسترول خون شما بعد از سکته قلبی یکی از بهترین و مؤثرترین روش ها بری کاهش خطر حمله قلبی یا  وقوع آن در آینده است. چربی های اشباع شده و ترانس می توانند منجر به بالا رفتن کلسترول خون و ایجاد پلاک در عروق شما شوند. بنابراین کار عاقلانه این است که غذاهای سرخ شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بیشتر رستوران ها غذاهای خود را در روغن هایی که حاوی چربی های اشباع اند، سرخ می کنند. به عنوان یک گزینه جایگزین، می توانید غذاهای مورد علاقه خود را در خانه سرخ کنید و از چربی های سالم تری مانند روغن زیتون، روغن های گیاهی و روغن مغز دانه های گیاهی مثل گردو، کنجد و…. استفاده کنید.

 

2- انواع هات داگ، سوسیس و سایر گوشت های فرآوری شده.

رژیم غذایی برای سکته قلبی- فراورده های گوشتی

گوشتهای فرآوری شده مانند هات داگ و سوسیس پر از سدیم و نیترات هستند. این مواد می تواند فشار خون و خطر حمله های قلبی بعدی، بیماری های عروقی قلب  و چربی خون بالا را در شما افزایش دهد. به خصوص فشار خون بالا، چرا که معمولاً علائم بالینی بارزی ندارد. مگر اینکه به طور مستمر فشار خون خود را بررسی کنید تا بدانید که بالاتر از حد طبیعی نیست. به جای ساندویچ یا هات داگ، ساندویچ سینه مرغ یا همبرگر بوقلمون را برای ناهار در رژیم غذایی خود انتخاب کنید.

 

3- غذاهای حاوی مواد قندی

رژیم غذایی برای سکته قلبی-مواد قندی

یک رژیم غذایی سالم قلبی، خوردن مواد قندی را محدود می کند چرا که این غذاها اغلب شامل چربی های اشباع شده اند که کلسترول و سطح قند خون شما را بالا می برد. شیرینی های فرآوری شده نیز ممکن است حاوی سدیم باشند مثل میان وعده های قندی که معمولاً انتظارش را ندارید. اگر میل به خوردن مواد قندی دارید به جای خوردن این نوع شیرینی ها، از میوه تازه استفاده کنید. یا کلوچه و کیک ها را خودتان بپزید تا بتوانید مواد اولیه سالمی مثل قندهای طبیعی( عسل، انواع شهد میوه ها) و غلات کامل (جو دو سر و…) را انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید، افراط های گاه و بیگاه عزم شما را برای صحیح و سالم خوردن خراب نمی کند.

 

4- میان وعده و آجیل شور

رژیم غذایی برای سکته قلبی-آجیل

برای داشتن یک رژیم غذایی هوشمند و سالم قلبی، باید توجه داشته باشید که در کجاهای رژیم غذاییتان از نمک به طور ناخواسته استفاده می کنید. آجیل ها از نظر چربی های خوب بسیار غنی هستند اما، سعی کنید از آجیل های نمکی پرهیز کنید. برخی از کلوچه ها و میان وعده های خوشمزه  هم حاوی نمک هستند. برای اطمینان برچسب های تغذیه آنها را بخوانید و به مقدار نمک موجود در آنها توجه کنید. در صورت امکان از نوع کم نمک و یا بی نمک این مواد خوراکی استفاده کنید.

 

5- شکلات شیری

رژیم غذایی برای سکته قلبی-شکلات

شکلات شیری غذای بدی برای خوردن نیست، اما اگر قصد دارید بعد از سکته قلبی رژیم غذایی خود را بهتر کنید، شکلات تلخ برای شما بهتر است. شکلات شیری حاوی مواد قندی و چربی بیشتری نسبت به شکلات تلخ است. شکلات تلخ مملو از آنتی اکسیدان و فلاونوئید است که می تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد. معمولا شکلات تلخ 60 تا 70 درصد مناسب است.

 

6- چاشنی ها و سس های خامه ای

رژیم غذایی برای سکته قلبی-چاشنی

با مصرف سس ها به صورت پنهانی قند و چربی را به رژیم غذایی خود اضافه می کنید. چاشنی هایی مثل سس سالاد و سس کچاب شاید به نظر شیرین نباشند، اما حاوی مواد قندی ای هستند که می تواند قند خون شما را بالا ببرد. بهترین روش این است که سس های مورد علاقه تان را خودتان تهیه کنید تا بتوانید روی مواد تشکیل دهنده آن کنترل داشته باشید. حتی ممکن است سس های خانگی ای که درست می کنید، مزه بهتری نسبت به نوع صنعتی شان داشته باشند. از خوردن سس های خامه ای نیز پرهیز کنید چرا که این نوع سس ها معمولاَ حاوی چربی های جامدی هستند که شامل چربی های اشباع، ترانس و لبنیات پرچرب اند.

 

7- سودای شیرین

رژیم غذایی برای سکته قلبی- سودای شیرین

سودا های شیرین، می توانند سطح قند خود شما را بالا برده، به دیواره عروق فشار بیشتری وارد کنند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش دهند. بهتر است سدیم را حذف کنید و آب بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می توانید با اضافه کردن توت فرنگی یا کیوی، آب را شیرین کنید. قهوه و چای سرد ( ice coffee- Ice tea ) وقتی که بخواهید یک نوشیدنی طعم دار بخورید، جایگزین های بسیار خوبی هستند. فقط به خاطر داشته باشید که روی نوشیدنی خود خامه و یا شکر اضافه نکنید.

 

8- گوشت قرمز حاوی چربی

رژیم غذایی برای بیماری های قلبی- گوشت قرمز پر چرب

بسیاری از متخصصان قلب و تغذیه گوشت قرمز را غذای سالمی برای قلب نمی دانند. چرا که اغلب گوشتهای قرمز حاوی چربی های اضافی هستند که می تواند کلسترول خون شما  و خر وقوع سکته قلبی را بالا ببرد. خوب، اگر عاشق استیک هستید، هنوز هم می توانید آن را بخورید. برای اینکار کافیست که وعده های کمتری از آن بخورید و قبل از پختن آن، چربی های اضافی گوشت را جدا کنید. همچنین هنگام خرید گوشت، برچسب غذایی آن را بخوانید تا بتوانید گوشتی با چربی کم انتخاب کنید.

 

9- مصرف بیش از حد الکل 

رژیم غذایی برای بیماری های قلبی- مصرف الکل

الکل با بالابردن فشار و قند خون می تواند فشار بیشتری در عروق شما ایجاد کرده  و خطر سکته قلبی را افزایش دهد. نوشیدن الکل می تواند ذهن شما را مختل کرده و شما را به سمت انتخاب غذاهای نامناسب که برای قلبتان ضرر دارد، سوق دهد. سعی کنید که مصرف الکل را در حد استاندارد نگه دارید. معمولاَ مقدار مصرف استاندارد الکل برای خانم ها یک بار در روز و برای آقایان دو بار در روز است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس