مراقبت و سلامت

فعالیت بدنی بعد از جراحی دریچه قلب

بدون شک، تعویض دریچه قلب یا ترمیم آن در بیماری های دریچه ای قلب ترسناک است. اگر فرد پر تحرک  با فعالیت بدنی باشد، ممکن است با شوک بیشتری مواجه شوید. ممکن است از خودتان بارها این سوال را بپرسید که ” چطور ممکن است این اتفاق برای من افتاده باشد؟”. شما تمام تلاشتان را می کنید که کابوس عمل را پشت سر گذاشته و زندگی خود را به حالت عادی برگردانید. معمولا بیماران قلبی که عمل جراحی تعویض دریچه قلب برای آنها انجام می شود، سوالات زیر را از پزشک معالج خود می پرسند:

  • آیا می توانم بعد از تعویض دریچه قلبم ورزش کنم؟
  • چه قدر می توانم ورزش کنم؟
  • چه مدت بعد از عمل جراحی و ترمیم دریچه می توانم دوباره به کار خود بازگردم؟
  • آیا می توانم بعد از تعویض دریچه، وزنه یا چیز سنگین بلند کنم؟

پاسخ کوتاه به همه این سؤال ها “بله” است.

در حقیقت، ورزش بعد از جراحی دریچه قلب، برای بیماران بسیار توصیه می شود، اما لازم است که برخی از اقدامات احتیاطی و دستورالعمل های ایمنی را در نظر داشته باشید تا خطر ابتلا به عوارض پس از عمل کاهش یابد.

 

 دستور العمل های فعالیت بعد از عمل جراحی دریچه قلب

این دستور العمل ها برای از سر گرفتن فعلیت های بدنی است و ما آن را از انجام فعالیتهای ” ورزشی ” تفکیک کرده ایم. این فعالیت ها شامل فقط بلند شدن و ایستادن روی پاها، حرکت به اطراف و قرار دادن مقداری بار گرانشی روی بدن است ( نه کار با وزنه در باشگاه ورزشی)

به خاطر داشته باشید که تأثیر جراحی دریچه قلب روی بدن شما چیزی شبیه خرابی کنترل شده ماشین است. این نوعی ترما در بدن شماست و برای بهبود آن باید استراحت کافی داشته باشید.

پس از عمل جراحی بیمار در فاز بستری قرار می گیرد که بین 4 تا هفت روز است.  بهبود کامل بعد از جراحی معمولا بین 6 تا هشت هفته به طول می انجامد.

در این زمان، تیم پزشکی به طور مرتب، ضربان و ریتم قلب، فشار خون، میزان اشباع اکسیژن، دما، فاکتور های خونی و غیره را بررسی و رصد می کنند. پس از خروج از بخش مراقبتهای ویژه، شما در بخش عمومی بستری می شوید.

گذشته از استراحت، یکی مهمترین کارهایی که می توانید در این مرحله انجام دهید، موبیلیزشن ( فیزیو تراپی) اولیه است.

این کار به شما کمک می کند تا اثرات عمل جراحی و ماندن در رختخواب را برطرف کنید و احساس طبیعی تری داشته باشید.

در صورتی که بیمارستان و بخش شما دارای فیزیولوژیست و یا فیزیوتراپ در محل است، به آنها اجازه دهید تا شما را با امنیت حرکت بدهند، حتی اگر احساس ناراحتی کنید.

 

 محل برش خارجی در بدن

برش جراحی قفسه سینه شما در این مرحله بسیار حساس است. پس از پانسمان محل برش جراحی توسط پزشک، باید شروع به انجام حرکات کششی و موبیلیزشن کمربند شانه ای کنید. این کار به ارتقاء دامنه حرکتی و به حداقل رساندن سفتی در اطراف گردن، شانه ها، قفسه سینه و پشت شما کمک می کند.

به خاطر داشته باشید که محل برش را بسیار تمیز نگه دارید. و درباره روشهای نگهداری زخم با تیم پزشکی خود صحبت کنید. عدم توجه به تمیز نگه داشتن محل برش و رعایت بهداشت در این ناحیه، می تواند منجر به عفونت و طولانی تر شدن مدت بستری در بیمارستان می شود.

موبیلیزشن شانه ای می تواند تا 10 روز پس از عمل جراحی از سر گرفته شود.

 

 برنامه فعالیت بدنی اولیه پس از ترخیص از بیمارستان

معمولا پس از 4 تا هفته روز از عمل جراحی از بیمارستان مرخص خواهید شد. در این هنگام، شما بین مرحله بهبود بیماری و فعالیت منظم ورزشی ( مثل ورزش در سالن های ورزشی، دویدن و.. ) قرار دارید. پس از ترخیص از بیمارستان، به خاطر داشته باشید که حتی اگر احساس بهبودی هم می کنید، هنوز در مرحله بهبودی در فضای داخل به سر می برید.

در جدول زیر یک برنامه فعالیت بدنی روزانه گنجانده شده است که به شما در انتقال به فاز بعدی بهبود کمک می کند.

هفته دقیقه تعداد در روز
1 3-5 6-8
2 5-10 4-5
3 10-15 3-4
4 15-20 3
5 25-30 2
6 30-45 1
7 60 1

 

موضوع مهم درباره این تمرینها این است که این تمرین ها باید هر روز به صورت منظم و مکرر اما در فواصل کوتاه انجام شود.

هر هفته با افزودن حدودا پنج تا ده دقیقه به هر دوره فعالیت، می توانید خود را به چالش بکشید اما تعداد دفعات انجام آنها را در روز کاهش دهید.

در حقیقت هدف شما باید انجام دوره های فعالیت بدنی مداوم و طولانی تر اما با دفعات کمتری در روز ( مثلا 1 تا دو بار در روز ) باشد.

انجام دستور العمل های لازم و فعالیتهای بدنی متناسب پس از عمل جراحی می تواند طول دوره نقاهت شما را کمتر کرده و به بهبود بدنی تان کمک کند تا زودتر به زندگی عادی خود باز گردید. توجه به این نکته الزامیست که پس از دوره نقاهت می توانید فعالیت های ورزشی خود را با رعایت برخی اصول از سر بگیرید. ما در سلسله پستهای آینده، شما را با این اصول و دستور العمل ها آشنا خواهیم کرد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا