تغییرات فشار خون با ورزش کردن

آخرین بروز رسانی در فوریه 19, 2022

بالا رفتن فشار خون با ورزش کردن یکی از مواردی است که برای بسیاری از افراد حایز اهمیت است. تغییرات فشار خون در حین ورزش کردن و همچنین تغییرات آن پیش و پس از ورزش کردن ممکن است نشانه یک بیماری باشد. با ما همراه باشید تا با تغییرات طبیعی و غیرطبیعی فشارخون حین ورزش کردن، آشنا شوید.

تغییرات فشار خون بعد از ورزش به چه صورت است؟

فشار خون با ورزش کردن ممکن است افزایش یابد، اما اثرات آن معمولا موقتی است. پس از پایان ورزش، فشار خون باید به تدریج به حالت عادی بازگردد. هرچه فشار خون سریع‌تر به سطح استراحت خود بازگردد، نشانه سلامتی بیشتر بدن خواهد بود.

طبق دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، فشار خون «طبیعی» کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است. این مقدار شامل فشار خون سیستولیک زیر 120 میلی متر جیوه (عدد بالایی) و فشار دیاستولیک (عدد پایین) زیر 80 میلی متر جیوه است.

باید دقت داشت که ورزش، فشار خون سیستولیک را افزایش می‌دهد. فشار خون سیستولیک در اصل اندازه‌گیری فشار رگ‌های خونی هنگام ضربان قلب است.

فشار خون دیاستولیک اندازه‌گیری فشار در رگ‌های خونی بین ضربان قلب است. در طول ورزش نباید تغییر قابل توجهی داشته باشد.

سخت است که به طور قطعی بگوییم فشار خون با ورزش سالم و به ویژه پس از آن باید در چه بازه‌ای در نظر گرفته شود، زیرا تغییرات فشار خون در افراد مختلف متفاوت است. سطوح نرمال برای یک فرد ممکن است نشانه‌ای از مشکل برای فرد دیگر باشد.

با این حال، فشار خون بالا پس از یک دوره استراحت تا دو ساعت پس از ورزش، شامل هر مقدار بیشتر از 140/90 میلی‌متر جیوه است. پایین بودن فشار خون بعد از ورزش شامل هر خوانش کمتر از 90/60 میلی متر جیوه است.

بیشتر بخوانید  هولتر فشار خون (پایش ۲۴ ساعته فشار خون)

فشار خون با ورزش کردن چه تغییراتی می‌کند؟

تاثیرات وارده بر فشار خون با ورزش کردن و انواع آن متفاوت است. فعالیت‌های هوازی مانند شنا، دوچرخه‌سواری و دویدن، فشار بیشتری به سیستم قلبی عروقی وارد می‌کند. ماهیچه‌ها نسبت به زمان استراحت، به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، در نتیجه باید سریع‌تر نفس بکشید.

قلب شروع به پمپاژ شدیدتر و سریعتر می‌کند تا خون را به گردش درآورد و اکسیژن را به ماهیچه‌ها برساند. در نتیجه فشار خون سیستولیک افزایش می‌یابد.

افزایش فشار خون سیستولیک بین 160 تا 220 میلی متر جیوه در حین ورزش طبیعی است. اگر فشار خون سیستولیک شما از 200 میلی متر جیوه فراتر رفت، ورزش را متوقف کنید. ارقام بیش از 220 میلی متر جیوه، خطر ابتلا به مشکل قلبی افزایش می‌یابد.

عوامل مختلفی می‌توانند بر نحوه واکنش سیستم قلبی عروقی به ورزش تأثیر بگذارند. برخی از این عوامل عبارتند از رژیم غذایی، شرایط پزشکی و داروها.

به عنوان مثال، فشار خون بالا در ورزش وضعیتی است که باعث افزایش شدید فشار خون در طول فعالیت بدنی می‌شود. افراد مبتلا به پرفشاری خون در حین ورزش می‌توانند افزایش فشار خون سیستولیک تا 250 میلی متر جیوه را تجربه کنند.

به طور کلی، فشار خون باید طی چند ساعت پس از تمرین به حالت عادی بازگردد. حتی در این صورت، ممکن است متوجه شوید که فشار خون شما دقیقاً به چیزی که قبل از ورزش بود برنمی‌گردد. به این دلیل که کاهش اندکی فشار خون در عرض چند ساعت پس از ورزش طبیعی است.

ورزش برای افراد در معرض خطر یا مبتلا به فشار خون بالا

اگر در معرض خطر فشار خون بالا هستید، ورزش کردن بی‌خطر است. در واقع، فشار خون با ورزش منظم می‌تواند کنترل شود.

اگر در معرض خطر ابتلا به فشار خون هستید یا مبتلا به فشار خون هستید، با پزشک خود در مورد ایمن‌ترین ورزش‌ها صحبت کنید. راهکارهای مطرح شده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از دارو برای کاهش فشار خون
  • انتخاب فعالیت های متوسط
  • کار کردن تا ورزش روزانه

به طور کلی بهتر است فشار خون خود را قبل، حین و بعد از تمرین کنترل کنید.

بیشتر بخوانید  داروهای فشار خون بالا | انتخاب بهترین دارو برای درمان

ورزش برای افرادی که فشار خون پایین دارند

اگر فشار خون پایین (هیپوتانسیون) دارید، قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید. ورزش که شامل تغییرات ناگهانی در وضعیت بدنی است می‌تواند علائمی از جمله سرگیجه، تاری دید و حالت تهوع را ایجاد کند.

این بدان معنا نیست که اگر فشار خون پایین دارید نباید ورزش کنید. در واقع، ورزش می‌تواند در درمان افت فشار خون نیز مفید باشد، زیرا به بهبود گردش خون کمک می‌کند.

اگر فشار خون پایینی دارید، فعالیت‌های متوسطی را انتخاب کنید که شامل خم شدن و بلند شدن سریع به حالت عمودی نیست.

عوارض فشار خون

افزایش یا افت فشار خون در حین ورزش می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد.

افزایش فشار خون

افزایش قابل توجه فشار خون در حین یا بعد از ورزش می‌تواند نشانه‌ای از موارد زیر باشد:

  • در خطر ابتلا به فشار خون بالا
  • داشتن فشار خون بالا
  • بالا بودن فشار خون با ورزش کردن

اگر فشار خون شما به سرعت به 180/120 میلی‌متر جیوه یا بیشتر رسید، به دنبال مراقبت‌های فوری پزشکی باشید. فشار خون کنترل نشده در این محدوده می‌تواند نشانه حمله قلبی یا سکته باشد.

فشار خون کاهش می‌یابد

کاهش قابل توجه فشار خون پس از ورزش، یک عامل خطر برای ابتلا به فشار خون بالا و ابتلا به انواع خاصی از بیماری‌های قلبی است.

در حالی که بیشتر افراد پس از ورزش کاهش اندکی فشار خون را تجربه می‌کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش قابل توجهی در فشار خون را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید  فشار خون پایین |مکانیسم بدن برای تنظیم کاهش فشار خون

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • فشار خون بعد از ورزش بالا می‌رود.
  • فشار خون به دنبال ورزش به شدت کاهش می‌یابد.
  • فشار خون با ورزش به ویژه از ابتدا تا انتهای آن تغییر نمی‌کند.
  • فشار سیستولیک شما (عدد بالا) در حین یا بعد از ورزش از 200 میلی متر جیوه فراتر می‌رود.
  • فشار دیاستولیک شما (عدد پایین) به طور قابل توجهی در طول ورزش تغییر می‌کند.
  • فشار خون شما در حین یا بعد از ورزش از 180/120 میلی متر جیوه فراتر می‌رود.

به طور کلی، اگر در مورد فشار خون خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

منابع:

health line

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۵ تا ۱۹