مراقبت و سلامت

فشار خون بالا با منشا کلیوی

فشار خون بالا همواره وابسته به یک عامل نیست و دلایل متعدی برای وقوع آن وجود دارد. موضوعی که شاید چندان با آن آشنا نباشید. اختلالات کلیوی و به طور کلی کلیه به عنوان یکی از اندام‌های مهم بدن در بروز فشار خون بالا می‌تواند نقش داشته باشد. در این مطلب با دلایل تاثیرگذاری کلیه بر فشار خون آشنا می‌شوید و فشارخون با منشا کلیوی را بهتر می‌شناسید.پس اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد فشارخون غیرعادی با منشا کلیوی بدست آورید این مطلب را از دست ندهید.

چرا اختلالات کلیوی برای تغییرات فشارخون خطرناک‌اند؟

وقتی مردم به دلایل بروز فشار خون بالا فکر می‌کنند، احتمالا چاقی، ورزش نکردن، رژیم غذایی و ژنتیک اولین فرضیات برای بررسی دلایل است. این در حالی است که معمولاً به کلیه‌ها به عنوان یک منشا فشار خون بالا فکر نمی‌کنند. با این حال، اختلالات کلیوی اگر درمان نشوند، می‌توانند باعث افزایش چشمگیر فشارخون شوند. همین موضوع نشان از خطر بالای اختلالات کلیوی مرتبط با فشار خون دارد.

چگونه بیماری کلیوی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

بیماری کلیوی به دلیل آسیبی که به کلیه‌ها وارد می‌کند تأثیر مستقیمی بر فشارخون دارد. بیماری کلیوی، زمانی که برای مدت طولانی درمان نشود، به آرامی شروع به آسیب رساندن به شریان‌هایی می‌کند که کلیه‌ها را احاطه کرده‌اند. آسیب به رگ‌ها باعث باریک شدن رگ‌ها می‌شود. هنگامی که رگ‌ها باریک می‌شوند، کلیه‌ها قادر به دریافت خون کافی نیستند.

در تلاش برای مقابله با کمبود جریان خون، کلیه ها واکنش نشان می‌دهند که این واکنش به روشی اشتباه است. کلیه‌ها در این زمان دچار اشتباه می‌شوند و کمبود خون را  ناشی از کم آبی بدن می‌دانند. برای رفع مشکل و بازگرداندن جریان خون مناسب، کلیه‌ها نوعی هورمون ترشح می‌کنند که بدن را تشویق به حفظ آب و سدیم می‌کند.

اگر کلیه‌ها کم آب باشند، حفظ آب و سدیم مفید خواهد بود، اما اینطور نیست. آب و سدیم باقی مانده در واقع باعث افزایش فشار خون می‌شود که ممکن است مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

فشار خون بالای کلیوی
فشار خون بالای کلیوی

آیا علائمی از افزایش فشار خون در اثر بیماری کلیوی وجود دارد؟

افزایش فشار خون به راحتی پیدا نمی‌شود چرا که اساساً هیچ علامتی ندارد. تنها راه برای تشخیص فشار خون بالا، استفاده از تجهیزات مانیتورینگ مثل هولتر فشار خون برای ارائه اعداد دقیق فشارخون است.

حتی اگر فشار خون بالا عملاً هیچ علامتی نداشته باشد، چند علامت رایج وجود دارد که ممکن است با آن مرتبط باشد. علائم مذکور عبارتند از:

  • خونریزی بینی
  • وجود خون در ادرار
  • تاری یا دوبینی
  • گیجی
  • سردرد

فشار خون بالای ایجاد شده توسط کلیه‌ها چگونه درمان می‌شود؟

درمان پرفشاری خون کلیوی با درمان فشار خون بالای ناشی از موارد دیگر، تفاوتی ندارد. اولین خط درمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دارو است. داروهایی که ممکن است تجویز شوند، مهارکننده‌های ACE و ARB هستند.

گاهی اوقات ممکن است برای درمان فشار خون بالا نیاز به مصرف بیش از یک دارو داشته باشید. پزشکان اغلب با شما همکاری می‌کنند تا ترکیبی از داروهایی را بیابند که به طور ایمن می‌توانند فشار خون شما را کاهش دهند.

در برخی شرایط، استفاده از دارو ممکن است کمکی نکند. زمانی که دارو در کاهش فشار خون موثر نباشد، پزشک انجام آنژیوپلاستی، روش استنت یا جراحی برای دور زدن کلیه‌های آسیب‌دیده را توصیه می‌کند. جراحی بهترین نتایج را دارد. این در حالی است که استنت‌گذاری و آنژیوپلاستی هرچند نتیجه بخش هستند، اما این نتایج ممکن است دوام نداشته باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فکر می‌کنید فشار خون شما در حدود معمول و نرمال آن نیست و بیش از حد معمول است، تعداد دفعات بیشتری آن را بررسی کنید. اگر همان نتایج تکرار شد در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که افزایش ناگهانی فشارخون می‌تواند مرتبط با عوامل مختلف باشد. همچنین نوسانات بیش از اندازه فشارخون ممکن است تاییدکننده یک علامت غیرمعمول باشد.

 

 منابع:

Southern Massachusetts Dialysis Group

https://associatesinnephrologypc.com/can-kidney-disease-cause-hypertension/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا