مراقبت و سلامت

آیا از تاثیر آجیل بر فشار خون بالا باخبرید؟

فشار خون بالا یک عامل خطر اصلی برای بیماری قلبی و سکته است. رژیم غذایی سالم بخش مهمی در پیشگیری و مدیریت این مشکل بزرگ است که تاثیر آجیل بر فشار خون و همچنین دیگرمواد غذایی نشان از اهمیت آن در رژیم غذایی دارد. آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، آجیل و دانه‌ها و کاهش مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده و نمک می‌تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

آجیل یکی از مهم‌ترین مواد در رژیم‌های غذایی سالم برای قلب، در سراسر جهان است. به نظر می رسد پسته که در میان سایر آجیل ها محبوب‌تر است، قوی‌ترین اثر را در کاهش فشار خون در بزرگسالان دارد. با این حال تحقیقات نتایج جالبی را نشان می‌دهند.

گردو

گردو و کنترل فشار خون بالا

محققان نوع خاصی از آجیل‌ها یعنی گردو را مورد بررسی قرار داه‌اند تا ببینند آیا مصرف بیشتر این آجیل می‌تواند به بهبود فشار خون بالا کمک کند یا خیر. این مطالعه نشان‌دهنده تاثیر آجیل بر فشار خون نیست و تنها در مورد گردو صدق می‌کند.

گردو منبعی غنی از اسید چرب امگا 3 غیراشباع به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) همراه با طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید است. این ماده در گردو بیشتر از سایر انواع آجیل وجود دارد.

تحقیقات انجام شده در مجله کالج تغذیه آمریکا نشان می‌دهد که گردو، که مدت‌ها به عنوان سالم شناخته می‌شد، ممکن است فشار خون را کاهش دهد. در جریان این مطالعه وقتی بزرگسالان به مدت چهار ماه روزانه حدود 1/2 فنجان گردو می‌خوردند، جریان خون بهتر، فشار خون پایین‌تر و دور کمر کوچک‌تر داشتند.

به علاوه، با وجود اینکه روزانه بیش از 350 کالری گردو اضافه می‌کردند، وزن اضافه نمی‌کردند. گردو چربی‌های سالم، منیزیم و فیبر را تامین می کند که ممکن است دلیل مفید بودن آن برای BP باشد.

تحقیقات نشان داد که رژیم‌های حاوی ALA با کاهش فشار خون مرتبط است، بنابراین این سوال را مطرح می‌کند که آیا گنجاندن گردو بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند یک استراتژی مفید برای کمک به کنترل فشار خون باشد.

 

در جدیدترین تحقیقات، گروهی متشکل از 45 داوطلب دارای اضافه وزن که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی بودند، برای آزمایش رژیم غذایی انتخاب شدند. در دو هفته اول، شرکت‌کنندگان یک رژیم غذایی معمولی آمریکایی را دنبال کردند که در آن 12 درصد کیلوژول آنها از چربی‌های اشباع شده تامین می‌شد. هرچند که این آزمایش تاثیر آجیل بر فشار خون را نشان نمی‌دهد اما می‌توان گردو را به عنوان یکی از همین مواد دسته‌بندی کرد و دیگر مواد شبیه به آن را در نظر گرفت.

پس از پایان رژیم غذایی، سه رژیم غذایی تعریف شد که همگی دارای چربی اشباع کم بودند و هر فرد، یکی از این سه رژیم را اجرا کرد.

در پایان کارآزمایی، افرادی که روزانه گردو می‌خوردند، بیشترین بازدهی را در کاهش فشار خون مرکزی نشان دادند. فشار خون مرکزی شامل اندازه گیری فشاری است که بر اندام های داخلی مانند قلب وارد می‌شود و یک عامل خطر مهم برای بیماری‌های قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود.

هر سه رژیم غذایی مورد مطالعه، لیپیدهای خون مانند کلسترول کل و کلسترول LDL را به میزان مشابهی بهبود بخشیدند. با توجه به این نتیجه تاثیر آجیل بر فشار خون تا حدی آشکار شد.

فایده بیشتر فشار خون ناشی از خوردن گردو نشان می‌دهد که احتمالاً فقط به دلیل محتوای ALA آنها نیست. گردو علاوه بر فیبر حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات فنلی فعال زیستی است که می‌تواند در کاهش فشار خون نقش داشته باشد، بنابراین این مطالعه همچنین به مزایای خوردن غذاهای کامل به جای تمرکز بر مواد مغذی فردی اشاره می‌کند.

تاثیر آجیل روی کنترل فشار خون

در یک بررسی دیگر که اخیرا انجام شده، مبتنی بر تجزیه و تحلیل علمی 21 کارآزمایی بالینی است که همگی بین سال‌های 1958 و 2013 انجام شده‌اند. پژوهشی که بیش از پیش تاثیر اجیل بر فشار خون را آشکار کرد.

این بررسی و تجزیه و تحلیل شامل افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون آن بود، تشخیص مصرف آجیل می‌تواند فشار خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا بدون دیابت نوع 2 به روش‌های مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

تجزیه و تحلیل‌های زیر گروه بر اساس نوع آجیل مصرفی نشان می‌دهد که پسته به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. این در حالی است که آجیل مخلوط فقط فشار خون دیاستولیک را کاهش می‌دهد. وقتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از آنالیز حذف شدند، فقط پسته باعث کاهش فشار خون سیستولیک شد.این یعنی تاثیر آجیل بر فشار خون و به خصوص تاثیر پسته بر آن ملموس است. در ادامه به بررسی انواع آجیل‌ها می‌پردازیم:

تاثیر بادام بر کنترل فشار خون

زمانی که بادام به یک رژیم غذایی سالم اضافه شود، می‌تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. در واقع، بادام در رژیم غذایی برای توقف فشار خون (DASH) گنجانده شده است. در رژیم غذایی، بادام در گروه آجیل، دانه ها و حبوبات قرار می‌گیرد.

رژیم غذایی مصرف چهار تا پنج وعده از این گروه غذایی در هفته را توصیه می‌کند. در مورد بادام، یک وعده بادام فقط یک سوم فنجان است. چربی غیراشباع تک سالم موجود در بادام به کاهش سطح کلسترول خون و کاهش التهاب شریانی کمک می‌کند که در نهایت به کاهش فشار داخل رگ‌ها کمک می‌کند.

دانه کدو تنبل

به طور کلی دانه کدو تنبل یکی از مخلفات آجیل نیست بلکه یک دانه است. اما همانند آجیل برای فشار خون مثبت کار می‌کند! اگر داروهای ضد فشار خون مصرف کرده‌اید یا کنترل فشار خون برایتان دشوار است، روغن دانه کدو تنبل درمانی طبیعی است که باید آن را انتخاب کنید.

طبق یک مطالعه، دانه کدو تنبل دارای خاصیت پایین آوردن سطح فشار خون و همچنین تنظیم سایر عملکردهای قلب است. دانه کدو تنبل علاوه بر کاهش فشار خون، برای قلب نیز مفید است. به عبارت دیگر علاوه بر مطرح بودن تاثیر آجیل بر فشار خون، دانه‌های گیاهی هم در آن نقش دارند.

دانه‌های کدو تنبل اکسید نیتریک تولید می‌کنند که به تثبیت تغییرات ضربان قلب و تنظیم سایر تغییرات پاتولوژیک در قلب هنگامی که بیمار از بیماری قلبی رنج می‌برد، کمک می‌کند.

فندق و کنترل فشار خون

به نظر می‌رسد که خوردن فندق و سایر آجیل‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. این اتفاق، احتمالاً به دلیل ذخیره چشمگیر چربی‌های غیراشباع، ویتامین E و مواد معدنی مانند مس و منیزیم است که همگی باعث کاهش فشار خون و التهاب می‌شوند.

فندق ماده‌ای پر چرب است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که چاق کننده باشد. کاملا برعکس: افرادی که از رژیم های غذایی سرشار از آجیل استفاده می‌کنند اغلب کاهش وزن را نشان می‌دهند. توضیح این موضوع این است که خوردن آجیل متابولیسم را تحریک می‌کند و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید. پس از تاثیر آجیل بر فشار خون غافل نشوید.

 

منابع:

https://www.mydr.com.au/nuts-that-reduce-high-blood-pressure/

https://www.resperate.com/blog/hypertension/diet/healthy-foods/lower-high-blood-pressure-naturally-nuts

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا