مراقبت و سلامت

روش های کنترل فشار خون بالا در طول روز

یک از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بشر امروزه با آن سر و کار دارد و تا سطح قابل قبولی با آن مبارزه کرده، بی‌شک فشار خون بالا است. کنترل فشار خون امری حیاتی برای انسان‌ها به شمار می‌رود و باید با نظم خاصی وضعیت آن را بررسی کرد. در این مطلب با راهکارهای مناسب به منظور کنترل فشار خون و کاهش نوسانات آن در طول روز آشنا خواهید شد.

معمولا فشار خون چند ساعت قبل از بیدار شدن شروع به افزایش می‌کند. در طول روز به افزایش خود ادامه می‌دهد و در ظهر به اوج خود می‌رسد. فشار خون به طور معمول در اواخر بعد از ظهر و عصر کاهش می‌یابد. این در حالی است که به طور معمول در شب و هنگام خواب، پایین‌تر است. اندازه‌گیری و کنترل فشار خون شما در شب، فشار خون شبانه نامیده می‌شود.

پزشک معالج شما می‌تواند به شما بگوید که آیا یک الگوی غیرطبیعی فشار خون روزانه ممکن است نیاز به درمان داشته باشد یا نه. گاهی اوقات فشار خون فرد به سادگی با مراجعه به پزشک کنترل می‌شود. به این فشار خون سفید می‌گویند.

برای اندازه‌گیری فشار خون در بازه‌های زمانی منظم و در طول ۲۴ ساعت، می‌توان یک آزمایش ۲۴ ساعته با نظارت کامل فشار خون انجام داد. این آزمایش که پایش فشار خون  24 ساعته با هولتر فشار خون نامیده می‌شود، نگاهی دقیق به تغییرات فشار خون شما در طول روز و شب به طور متوسط ارائه می‌کند.

فشار خون بالا به دلایل محکمی یک قاتل خاموش نامیده می‌شود. اغلب هیچ علامتی ندارد اما خطر اصلی بیماری های قلبی عروقی و سکته است که بیماری‌های وابسته به آن، از علل اصلی مرگ و میر در آمریکا هستند. تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکا فشار خون بالا دارند.

الگوهای فشار خون غیرطبیعی در طول روز

در زیر نمونه‌هایی از الگوی فشار خون غیرطبیعی آورده شده که باید به آن‌ها دقت کنید:

  • فشار خون بالا در طول شب
  • فشار خون بالا در صبح زود
  • کاهش کمتر از 10 درصدی فشار خون در طول شب (فشار خون بدون کاهش)

افزایش فشار خون در طول شب تا صبح زود با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است. الگوی فشار خون غیرطبیعی همچنین می‌تواند به این دلایل اتفاق بیفتد:

برای کنترل فشار خون بالا و کاهش نوسانات آن در طول روز چه کاری باید انجام دهید؟

امروزه و با شناخت بیشتر فشار خون بالا به عنوان یک معضل همه‌گیر راهکارهای مناسبی کشف شده که در ادامه آن‌ها را خواهید شناخت:

1.افزایش فعالیت و ورزش بیشتر

یک متاآنالیز از 65 مطالعه نشان می‌دهد که ورزش‌های هوازی و مقاومتی می‌توانند فشار خون را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

در یک مطالعه در سال 2013، افراد مسن کم تحرکی که در تمرینات هوازی شرکت کردند، با انجام این حرکات، فشار خون خود را به طور متوسط 3.9 درصد سیستولیک و 4.5 درصد دیاستولیک کاهش دادند. این نتایج حتی به خوبی برخی از داروهای فشار خون است.

همانطور که با ورزش، به طور منظم ضربان قلب و تنفس خود را افزایش می‌دهید، با گذشت زمان قلب شما قوی‌تر می‌شود و با تلاش کمتری پمپاژ می‌کند. این کار فشار کمتری به شریان‌های شما وارد می‌کند و فشار خون شما را کاهش می‌دهد.

  1. اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید

اگر اضافه وزن دارید، کاهش ملموس آن می‌تواند کنترل فشار خون و به دنبال آن کاهش فشار خون را به دنبال داشته باشد. به علاوه، خطر ابتلا به سایر مشکلات پزشکی بالقوه را کاهش خواهید داد.

مروری بر چندین مطالعه گزارش می‌دهد که رژیم‌های غذایی کاهش وزن فشار خون را به طور متوسط 3.2 میلی متر جیوه دیاستولیک و 4.5 میلی متر جیوه سیستولیک کاهش می‌دهد.

  1.  پتاسیم بیشتر و سدیم کمتر بخورید

افزایش دریافت پتاسیم و کاهش نمک نیز می‌تواند کنترل فشار خون شما را در بر داشته باشد. پتاسیم یک ماده موثر است: اثرات نمک را در سیستم گردش خون شما کاهش می‌دهد. با این حال، رژیم‌های غذایی غنی از پتاسیم ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر باشد، بنابراین قبل از افزایش مصرف پتاسیم با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن پتاسیم بیشتر آسان است. بنابراین بسیاری از غذاها به طور طبیعی سرشار از پتاسیم هستند. این موارد غنی از پتاسیم هستند:

  • غذاهای لبنی کم چرب مانند شیر و ماست
  • ماهی
  • میوه‌هایی مانند موز، زردآلو، آووکادو و پرتقال
  • سبزیجات، مانند سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، گوجه فرنگی، سبزی و اسفناج

انواع داروهای مؤثر در کنترل فشار خون بالا

داروهای کنترل فشار خون
داروهای کنترل فشار خون در طول روز

داروها در کنترل کننده فشار خون بسیار مؤثرند که بهتر است در ادامه برخی از آن‌ها را بشناسید:

مهارکننده‌های ACE

مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) با شل کردن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهند. نمونه‌های رایج عبارتند از انالاپریل، لیزینوپریل، پریندوپریل و رامیپریل.

شایع‌ترین عارضه جانبی سرفه خشک مداوم است. سایر عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، سرگیجه و بثورات پوستی است.

مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین-2 (ARBs)

ARB ها به روشی مشابه مهارکننده‌های ACE عمل می‌کنند. اگر مهارکننده‌های ACE باعث ایجاد عوارض جانبی دردسرساز شوند، اغلب توصیه می‌شوند.

نمونه‌های رایج عبارتند از: candesartan، irbesartan، losartan، valsartan و olmesartan.

عوارض جانبی احتمالی شامل سرگیجه، سردرد و علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم

مسدودکننده‌های کانال کلسیم با گشاد کردن رگ‌های خونی باعث کنترل فشار خون بالا می‌شوند. نمونه‌های رایج آملودیپین، فلودیپین و نیفدیپین هستند. داروهای دیگری مانند دیلتیازم و وراپامیل نیز در این دسته وجود دارند.

عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد، تورم مچ پا و یبوست است.

 

 

منابع:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس