مراقبت و سلامت

بیماری های قلبی عروقی و مصرف داروهای مسکن

برخی از دارو های مسکن رایج ممکن است احتمال بروز مشکل قلبی را افزایش دهند. آنها را عاقلانه استفاده کنید تا خطر بروز بیماری های قلبی عروقی خود را کاهش دهید.

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) که به طور گسترده برای تسکین درد، رفع التهاب و کاهش تب استفاده می شود، شامل داروهای بدون نسخه مانند آسپیرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (آلو، ناپروسین) و داروی تجویزی سلکوکسیب (سلبرکس) است.

به زودی مشخص شد که همه NSAID ها به جز آسپرین ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهند. این امر باعث شد تا سازمان غذا و داروی آمریکا اخطاری را در مورد این عارضه جانبی برای همه برچسب های NSAID صادر کند. در اوایل سال 2020، این سازمان با توجه به آنالیزهای خود نشان داد که خطر داروی ناپروکسن کمتر از سایر NSAID ها است. اما هیئت مشاوران این هشدار برای همه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یکسان باقی گذاشت.

 

به جز آسپرین، همه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) ممکن است خطر حمله قلبی را افزایش دهند.

 

ناپروکسن داروی مسکن با کمترین خطر بیماری های قلبی عروقی

دکتر الیوت آنتمن، متخصص قلب در بیمارستان بریگهام و زنان و نویسنده اصلی دستورالعمل های استفاده از NSAID می گوید، علیرغم این تصمیم، متخصصان قلب اغلب ناپروکسن را نسبت به سایر NSAID ها توصیه می کنند. وی با اذعان بر اینکه شواهد تأیید کننده این ادعا ضعیف است، می گوید:

“از نظر قلبی عروقی، ناپروکسن ممکن است کمترین خطر را داشته باشد. برای فردی که در معرض بیماری های قلبی عروقی است و همچنین دچار آرتروز یا ناراحتی اسکلتی – عضلانی است و به داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی نیاز دارد، ناپروکسن با کمترین دوز یک انتخاب منطقی است.”

 

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی یا NSAID ها چگونه به قلب آسیب می رسانند

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی به دو دلیل عمده برای سیستم قلبی عروقی خطر دارند:

  1. سطح مواد موجود در خون را که احتمال لخته شدن را بیشتر می کند، تغییر می دهند. لخته خون می تواند عروق تنگ شده در قلب را مسدود کرده و باعث حمله قلبی شود.
  2.  جریان خون را در کلیه ها تغییر می دهند و باعث می شوند بدن نمک و آب بیشتری در خود نگه دارد. این کار باعث بالا رفتن فشار خون شده و همچنین خطر سکته مغزی را افزایش می دهد. فشار خون بالا همچنین افراد را مستعد فیبریلاسیون دهلیزی که یکی از بیماری های قلبی عروقی شایع است، می کند.

در واقع مطالعه اخیر نشان می دهد که خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که در طی 15 تا 30 روز گذشته NSAID مصرف کرده اند در مقایسه با افرادی که هرگز NSAID مصرف نکرده اند، بیشتر است.

تسکین درد با روش های غیر دارویی در بیماری های قلبی عروقی

اگر دچار حمله قلبی شده اید یا دچار بیماری های قلبی عروقی هستید و یا به دلیل آسیب دیدگی و بیماری مزمن مانند آرتروز درد دارید، در صورت لزوم، با رویکرد غیر دارویی مانند پد های گرم کننده، یخ یا فیزیوتراپی این دردها را کاهش دهید. حتی اگر این روش ها درد شما را برطرف نکنند، ممکن است پزشک متخصص به شما مقدار کمتری مسکن تجویز کند.

در مراحل بعدی بهتر است آسپرین یا استامینوفن (تایلنول) را امتحان کنید. آسپرین نوعی NSAID است که در واقع برای قلب مفید است. با این حال می تواند موجب ناراحتی معده و خونریزی در سیستم گوارشی شود.

استامینوفن برای قلب و روده شما ایمن به نظر می رسد. به خاطر داشته باشید که استامینوفن هیچ تأثیری در التهاب ندارد، بلکه این درد عارضه بیماری آرتروز است که بسیاری از مردم را آزار می دهد.

توجه داشته باشید که دوز بالای استامینوفن می تواند به کبد شما آسیب برساند. استامینوفن را بیش از 3000 میلی گرم در روز مصرف نکنید، به خاطر داشته باشید که قرص های بدون نسخه ممکن است حاوی 325، 500 یا 650 میلی گرم از این دارو باشد. این ماده در محصولات ضد سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا نیز یافت می شود. بنابراین اگر دچار بیماری های قلبی عروقی هستید حتما برچسب این داروها را به دقت بررسی کنید.

کمترین دوز داروی مسکن برای کوتاهترین زمان

از دیگر داروی های NSAID که مشابه آسپرین اند شامل سالسالات (Disalcid) یا کولین منیزیم سالیسیلات (یا تری سالیسیلات) (Trilisate) است. این دارو ها راحت تر از آسپرین در معده هضم می شوند. با این حال التهاب را کاهش نمی دهند و تأثیرات قلبی عروقی آنها به خوبی بررسی نشده است.

متاسفانه برخی از افراد هر روز از داروهای مسکن برای کاهش ناراحتی خود استفاده می کنند دکتر آنتمن می گوید: “این کار یک ایراد اساسی دارد زیرا استفاده گاه به گاه را به استفاده مزمن تبدیل می کند. مهم نیست که چه چیزی مصرف می کنید، برای کنترل علائم خود از کم خطر ترین دارو با دوز کم و مدت زمان محدود استفاده کنید.

داروهای مسکن می توانند علائم بیماری های قلبی عروقی را افزایش داده و یا حتی باعث بروز حمله قلبی شوند. قبل از مصرف داروهای مسکن حتما با پزشک متخصص قلب خود مشورت کنید.

 

 منبع:

www.health.harvard.edu

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا