مراقبت و سلامت

سلامت قلب با نوشیدن آب کافی

ما با خوردن آب کافی در طول روز می توانیم از فواید آب خوردن بهره زیادی ببریم. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بزرگسالان میانسال می‌توانند با نوشیدن آب کافی به صورت روزانه، سلامت قلب و گردش خون را افزایش و خطر ابتلا به نارسایی قلبی را کاهش دهند.

هیدراتاسیون خوب بدن  می تواند از تغییرات در قلب که منجر به نارسایی قلبی می شود جلوگیری یا روند آن را کند کند. بر اساس تحقیقات جدید، نوشیدن هشت لیوان آب در روز در طول زندگی می تواند خطر نارسایی قلبی را تا 25 سال بعد کاهش دهد.

 

آب تقریباً همه جا پیدا می شود، از رطوبت خاک گرفته تا سلول های داخل بدن انسان. سته به عواملی مانند محل زندگی، شاخص چربی، سن و جنسیت بین 55 تا 60 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است. در هنگام تولد بدن یک نوازاد را 75 درصد آب تشکیل می دهد درست شبیه یک ماهی.

آب چه چه نقشی در بدن ما دارد؟ و ما برای سالم ماندن باید چه قدر آب بخوریم.

H20 یا همان آب در بدن ما برای محافظت و روان کردن کار مفاصل، تنظیم دمای بدن و برای تغذیه مغز و مایع نخاعی استفاده می شود.

آب فقط در خون ما نیست بلکه تقریبا سه چهارم مغز و قلب یک بزرگسال را آب تشکیل داده است، درست به اندازه میزان آبی که یک موز در خود جای می دهد. ریه ها با 83 درصد آب شبیه سیب هستند. حتی استخوان های به ظاهر خشک انسان نیز 31 درصد آب دارند.

با اینهمه آب داخل بدن، چرا باز هم باید آب بخوریم؟

ما هر روز اندازه دو تا سه لیتر آب از طریق عرق کردن، ادرار، مدفوع و حتی با نفس کشیدن از دست می دهیم. این عملکرد ها برای بدن ضروری هستند و ما باید از دست دادن ایین میزان مایعات را جبران کنیم.

کم آبی و هیدراتاسیون بیش از اندازه هر دو می توانند اثرات مخربی بر سلامت قلب و بدن ما داشته باشند. افزایش کم آبی می تواند باعث افت قابل توجه انرژی، کسلی، کم شدن رطوبت پوست، افت فشار خون و علائم اختلال شناختی شود.

حفظ آب بدن به راحتی قابل مدیریت است. آنهم برای ما که به آسانی به آب آشامدینی سالم دسترسی داریم. از قدیم خوردن هشت لیوان در روز توصیه شده است، اما اکنون متخصصان بر این باورند مقدار آبی که باید مصرف کنیم تا حد زیادی به وزن بدن و محیط اطراف ما بستگی دارد.

مصرف روزانه بین 2.5 تا 3.7 لیتر آب برای مردان و حدود 2 تا 2.7 لیتر برای زنان توصیه می شود. این محدوده بر اساس شاخص سلامت قلب و بدن، میزان فعالیت، کهولت سن یا گرمای بیش از حدی که فرد تجربه می کند متغیر است.

سایر منابع آبی مناسب برای بدن و سلامت قلب

در حالی که آب سالم ترین آبرسان است، سایر نوشیدنی ها مثل قهوه و چای و و مواد غذایی در رده های بعدی منبع آبی ما قرار دارند.

آب موجود در غذا حدود یک پنجم از H20 مصرفی روزانه ما را تشکیل می دهد. میوه ها و سبزیجاتی مانند توت فرنگی، خیار و حتی کلم بروکلی بیش از 90٪ آب دارند و همزمان با تامین مواد مغذی و فیبر، آب بدن ما را نیز تآمین می کنند.

مصرف آب کافی تغییرات متفاوتی در شما ایجاد می کند همچون تغییر در احساسات، نحوه فکر و کارکرد روزانه شما.

نوشیدن آب کافی فواید طولانی مدت مختلفی دارد مطالعات نشان داده است که هیدراتاسیون مناسب می تواند روی سلامت قلب را با احتمال کم کردن سکته مغزی و قلبی اثر بگذارد. دیابت را کنترل می کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می دهد.

منابع:

www.ted.com

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس