بیماری ها

فاکتور های آزمایش آنزیم های قلبی خون | نشانگر های زیستی

آزمایش  آنزیم های قلبی خون میزان بیومارکرهای قلب یا همان نشانگر های زیستی قلب را در خون شما اندازه گیری می کند. این نشانگرها شامل آنزیم ها، هورمون ها و پروتئین ها هستند.

نام های دیگر این آزمایش خون:

CK ،CK-MB، تروپونین قلبی T، تروپونین I، میوگلوبین، آنزیم های قلبی

نشانگرهای زیستی قلب پس از اینکه قلب شما تحت استرس شدید قرار می گیرد و آسیب می بیند، در خون شما ظاهر می شوند زیرا اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. این امر می تواند به خاطر یک حمله قلبی باشد. اما دلایل آن گسترده تر است و محدود به سکته قلبی نمی شود.

از مقدار نشانگرهای زیستی اغلب برای اندازه گیری میزان تأثیر فاکتور های مختلف و جدی روی قلب شما استفاده می شود.

نشانگرهای زیستی قلب که می تواند برای تشخیص حمله قلبی استفاده شود:

 

تروپونین قلبی

این پروتئین با فاصله زیادی نسبت به نشانگر های دیگر، متداول ترین نشانگر زیستی است. تروپونین بالاترین حساسیت شناخته شده را در بردارد. این نشانگر بعد از حمله قلبی بلافاصله وارد جریان خون شما می شود و بعد از بازگشت سایر نشانگرهای زیستی به سطح عادی، روزها در جریان خون شما باقی می ماند.

در آزمایش خون دو شکل تروپونین ممکن است اندازه گیری شود:

تروپونین T و تروپونین I

تروپونین ها پروتئین های موجود در فیبرهای عضلانی، اسکلتی و قلب اند که باعث انقباض ماهیچه ای می شوند. زمانی که فردی مبتلا به حمله قلبی می شود، سطوح تروپونین های I و T اختصاصی قلب در عرض 3 یا 4 ساعت بعد از آسیب در خون افزایش پیدا می کنند و ممکن است برای 10 تا 14 روز مقادیر آن در خون به مقدار بالایی باقی بماند.

طبق دستورالعمل های فعلی انجمن قلب آمریکا (AHA) تروپونین I بهترین نشانگر زیستی برای تشخیص سکته قلبی است.

کراتینین کیناز  (CK)

آنزیم کراتینین کیناز می تواند طی یک دوره 24 ساعته چندین بار اندازه گیری شود. اگر فردی دچار سکته قلبی شود، مقدار این آنزیم در خونش حداقل دو برابر می شود. اما از آنجا که سطح CK علاوه بر بروز سکته قلبی می تواند در بسیاری از شرایط دیگر نیز افزایش یابد، خاصیت اندازه گیری بالاتری ندارد.

CK-MB

آنزیم CK-MB زیرگروه آنزیم کراتینین کیناز است. این آنزیم برای تشخیص آسیب قلبی در اثر حمله قلبی از حساسیت بیشتری برخوردار است. CK-MB 4 تا 6 ساعت پس از حمله قلبی افزایش می یابد. اما معمولا طی یکی دو روز بعد به حالت عادی برمی گردد. به همین دلیل، زمانی که پزشک معالج شما برای تشخیص اینکه آیا درد اخیر قفسه سینه شما در اثر سکته قلبی بوده یا خیر، با مقدار این آنزیم خیلی کاری ندارد.

میوگلوبین

میوگلوبین یک پروتئین کوچک است که اکسیژن را در خود ذخیره می کند. میوگلوبین گاهی اوقات علاوه بر تروپونین نیز اندازه گیری می شود تا در تشخیص حمله قلبی کمک کند. با این وجود برای تشخیص حمله قلبی خیلی خاص نیست.

 

چرا به آزمایش نشانگرهای زیستی قلب نیاز دارید؟

اگر پزشک معالج شما احتمال دهد که دچار حمله قلبی شده اید یا اخیراً در گیر ان بوده اید، ممکن  آزمایش آنزیم های قلبی را برای شما تجویز کند. اگر علائم بالینی ناشی از ابتلا به انسداد عروق کرونر قلبی دارید، ممکن است به این آزمایش نیز نیاز پیدا باشید.

علائم انسداد عروق کرونر قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد یا فشار قفسه سینه که بیش از چند دقیقه طول بکشد
  • درد یا ناراحتی در شانه ها، گردن، بازوها یا فک
  • درد قفسه سینه که با مرو زمان بدتر می شود
  • درد قفسه سینه که با استراحت یا مصرف نیتروگلیسیرین بهتر نمی شود

علائم دیگری که ممکن است همراه با درد قفسه سینه بروز کند شامل موارد زیر است:

  • عرق کردن
  • سرد شدن پوست بدن
  • رنگ پریدگی
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه یا غش کردن
  • ضعف غیر قابل توضیح یا خستگی مفرط (خستگی)
  • نبض سریع یا نامنظم

 

چه آزمایش های دیگری ممکن است همراه با  آزمایش خون قلبی نیاز باشد؟

برای اندازه گیری سایر فاکتورهای موجود در خون، قلب یا هر دو ممکن است به آزمایشات دیگری نیاز داشته باشید. مثل:

  • گازهای موجود در خون یا آزمایش های دیگر برای اندازه گیری اکسیژن در خون
  • شمارش کامل خون (CBC): در این آزمایش سلول های در گردش خون را آنالیز می  می شود. این سلوله ا عبارتند از گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها. در واقع آزمایش CBC می تواند سلامت کلی بدن را ارزیابی کرده و به تشخیص انواع بیماری ها مانند عفونت، کم خونی، التهاب و سرطان خون (لوسمی) کمک نماید.
  • الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلرید)
  • چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید)
  • قند خون (گلوکز)
  • نوار قلب
  • انواع اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب
  • آنژیوگرافی عروق کرونر قلبی
  • تست ورزش
  • آزمایش پپتید ناتریورتیک مغزی (BNP): این آزمایش می تواند به همراه سایر آزمایش های بیومارکر قلبی، برای تشخیص استرس قلب، آسیب و نارسایی قلبی یا همراه با آزمایش های عملکرد ریه برای تشخیص بین علل تنگی نفس استفاده شود.

 

نتایج آزمایش آنزیم های قلبی خون به چه معناست؟

نتایج  آزمایش آنزیم های قلبی خون بسته به سن، جنس، سابقه سلامتی، روش استفاده شده برای آزمایش و غیره متفاوت باشد. نتایج آزمایش شما ممکن است به معنای مشکل خاصی در بدن شما نباشد. در حقیقت این پزشک معالج شماست که بسته به شرایط فیزیکی و بدنی شما نتایج آزمایش را برایتان تفسیر می کند.

نتایج نشانگرهای زیستی قلبی به صورت در نانوگرم در میلی لیتر ( ng / mL) ارائه می شود. افراد جوان و سالم، اغلب تروپونین قلبی در خون آنها کم است یا اصلاً وجود ندارد. سطح تروپونین I اغلب کمتر از 0.12 و سطح تروپونین T اغلب کمتر از 0.01 نانوگرم در میلی لیتر است.

سطح تروپونین قلب بالاتر از صدک 99 محدوده مرجع، آسیب عضله قلب و حمله قلبی را نشان می دهد.

 

آزمایش نشانگرهای زیستی قلب چگونه انجام می شود؟

آزمایش آنزیم های قلبی با نمونه خون انجام می شود. از سوزن برای برداشتن خون از ورید موجود در بازو یا دست استفاده می شود.

 

آیا این آزمایش خطری دارد؟

انجام آزمایش خون با سوزن، ممکن است همراه با چند عارضه و یا ریسک خطر باشد. این موارد شامل خونریزی، عفونت، کبودی و احساس سبکی سر است. هنگامی که سوزن وارد پوست بازو یا دست شما می شود، ممکن است کمی احساس سوزش یا درد کنید. پس از آن، محل سوزن ممکن است کمی زخم و متورم شود.

 

چه چیزی ممکن است بر نتایج آزمایش من تأثیر بگذارد؟

عوامل کمی هستند که احتمالاً بر نتایج شما تأثیر بگذارند.

 

چگونه می توانم برای آزمایش آنزیم های قلبی خون آماده شوم؟

نیازی نیست که برای  آزمایش آنزیم های قلبی از قبل آماده شوید. اطمینان حاصل کنید درباره مصرف همه داروها، گیاهان، ویتامین ها و مکمل هایی به پزشک معالج خود اطلاع دارد. این موارد شامل داروهایی که نیازی به نسخه ندارند یا هر داروی غیرقانونی نیز می شود.

 

شما می توانید نتایج آزمایش خون خود را برای ما ارسال کنید تا پزشکان متخصص ما در مرکز قلب عروق و اکوکاردیوگارفی بهار، به صورت رایگان برای شما تفسیر کنند.

برای این کار می توانید در فرم  پرسش از دکتر  زیر پس از وارد کردن مشخصات فردی خود، تصویر  یا فایل آزمایش خود را بارگذاری کنید و سپس دکمه ارسال را بفشارید. پزشکان ما در اسرع وقت نتایج را برای شما تفسیر خواهند کرد.

[gravityform id=”2″ title=”true” description=”true”]

 

منابع:

https://www.urmc.rochester.edu/encyclopedia

https://www.erythron-lab.com/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا