مراقبت و سلامت

ترک سیگار و نجات زندگی قلبتان

چگونه استعمال سیگار روی قلب شما تأثیر می گذارد؟ مصرف سیگار موجب ایجاد آسیب های جبران ناپذیری در کل بدن می شود و بزرگترین عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی همچون بیماری های عروق قلبی و آریتمی، سکته قلبی یا مغزی و سرطان است. ترک سیگار در همه ابعاد سلامتی شما از جمله کارکرد قلب و ریه ها، سلامت دهان و دندان، استخوان ها و پوست اثر می گذارد.عدم مصرف دخانیات در کاهش هزینه های زندگی شما نیز نقش بسزایی دارد.

 

بهترین کاری که می توانید برای سلامتی قلب و سلامتی اعضای خانواده و دوستانتان اناجام دهید، قطع مصرف سیگار است.

پس از ترک سیگار در مدت:

  • 20 دقیقه: فشار خون شما کاهش می یابد.
  • 8 ساعت: خطر سکته قلبی در شما شروع به کاهش می کند
  • 12 هفته : پمپاژ قلب برای شما راحت تر می شود.
  • 1 سال : خطر سکته قلبی به شما نسبت به افرادی سیگاری به نصف کاهش می یابد.
  • 15 سال : خطر سکته قبلی در شما همانند کسانی که هرگز سیگار نکشیده اند، کاهش می یابد.

 

راهنمایی های برای ترک سیگار

احتمال اینکه به خودی خود سیگار را متوقف کنید، اندک است. بیشتر افراد در صورت حمایت و پشتیبانی، ترک موفق تری خواهند داشت. اگر قبل تر سعی کرده اید که سیگار را ترک کنید ، شانس شما برای ترک مجدد سیگار بیشتر است، زیرا دریافته اید که چرا باید سیگار را کنار بگذارید و ممکن است روش هایی را برای مقابله با محرکهایی که شما را به سمت کشیدن سیگار سوق می دهند، داشته باشید.

روش های فراوانی برای حمایت و پشتیبانی برای ترک سیگار برای شما وجود دارد. این موارد می تواند شامل صحبت با دوستان، خانواده، پزشک معالج و یا پرستار خانوادگی شما باشد. حتی می توانید از داروهای مجاز مختلفی که به جایگزین سیگار هستند استفاده کنید. می توانید در برنامه های پشتیبانی گروهی و حتی انفرادی و چهره به چهره شرکت کنید. همچنین برنامه های پشتیبانی تلفنی، متنی و یا آنلاین نیز برای  ترک سیگار وجود دارد.

ممکن است بخواهید به دلایل مختلفی ناگهان سیگار کشیدن را ترک کنید. دلایلی مثل بارداری، یک وضعیت جدی و خطرناک برای سلامتی مثل ابتلا به بیماری های قلبی و یا انجام عمل جراحی. در صورتیکه قصد چنین کاری را به صورت ناگهانی دارید، حتماَ با پزشک معالج خود مشورت کنید.

زمانی که تصمیم می گیرید که سیگار را ترک کنید، راهکارهای زیر می تواند شما را در مسیر ترک سیگار نگه دارد:

 

  • فهرستی از دلایل خود برای سیگار نکشیدن را بنویسید. این فهرست را به عنوان یاد آوری مکرر دلایل حذف سیگار و مزایایی که به همراه دارد و به شما احساس لذت می دهد، نگه دارید. برای مثال این دلایل می تواند بهبود سلامتی، پس انداز کردن، به خاطر فرزندان و… باشد.
  • یک تاریخ واقعی را برای عدم استعمال سیگار و تعهد به انجام  آن تعیین کنید.
  • این تصمیم را با افرادی که از شما و کارتان حمایت می کنند در میان بگذارید. تشویق ها و تذکر های این افراد می تواند موتور انگیزه شما را در این مسیر روشن نگه دارد.
  • تمام محصولات تنباکو را از مکانهایی که به راحتی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید، حذف کنید.
  • می توانید از داروهای مجاز ترک سیگار استفاده کنید. این دارو ها علائم ترک نیکوتین و یا هوس سیگار کشیدن را در شما کم می کنند.
  • از موقعیت هایی که احتمالاَ در آنها دست به سیگار کشیدن خواهید زد، آگاهی پیدا کنید و برای این موقعیت ها آماده شوید. می توانید از تجسم خلاق کمک بگیرید و در ذهن خود تمرین کنید که چگونه با این موقعیت ها برخورد خواهید کرد.
  • همواره مثبت فکر کنید و برای افکار منفی را از ذهنتان دور نگه دارید.
  • اگر به صورت کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای سیگار نکشیدن به خودتان پاداش در نظر بگیرید، احتمال موفقیت در شما بالا خواهد بود. برای مثال می توانید پیاده روی کنید، خود را به یک غذای سالم و یا به دیدن یک فیلم سینمایی دعوت کنید.
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا