بیماری ها

تاثیر فشار خون بالا بر بدن + مشکلات ایجاد کننده

فشار خون به طور کلی مقدار فشاری است که خون به دیواره شریان وارد می کند اگر این فشار از حد طبیعی خارج شود، فشار خون بالا اتفاق می افتد. وقتی فشار خون افزایش یابد، می تواند به مرور زمان به دیواره عروق و رگ های خونی آسیب برساند. این منجر به عوارض خطرناک و حتی مرگ در صورت عدم درمان می شود. مادر این مقاله به تاثیر فشار خون بالا بر بدن می پردازیم، پس با ما همراه باشید.

تاثیر فشار خون بالا بر بدن

فشار خون با فشار سیستولیک بر فشار دیاستولیک اندازه گیری می شود. سیستولیک به فشار در هنگام ضربان قلب اشاره دارد و دیاستولیک به فشار زمانی که قلب بین ضربان می ایستد، اشاره دارد. برای افراد بزرگسال به طور متوسط، اگر کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشد، فشار خون طبیعی است. فشار خون بالا برای این خطرناک است که  قلب و شریان های شما را تحت فشار قرار می دهد، حتی اگر شما علائمی را حس نکنید، برای همین اندازه گیری فشار خون به صورت مکرر از اهمیت بالایی برخوردار است. تاثیر فشار خون بالا این است که می تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

با گذشت زمان، مشکلات موجود در عروق شما می تواند باعث کاهش جریان خون شود و از آنجا که تمام بافت ها و اندام های بدن شما برای کار کردن نیاز به خون دارند، دچار مشکل می شوند. برای مثال فشار خون بالا مواردی مانند مغز، کلیه ها، بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد. شما می توانید با تغییر سبک زندگی و مصرف رژیم غذایی سالم و دارو، از فشار خون بالا جلوگیری یا آن را کنترل کنید.

فشار خون بالا بر چه مواردی تاثیر گذار است؟

همانطور که گفته شد فشار خون بالا خطرناک است و بر اندام های بدن تاثیر می گذارد، موارد زیر در برابر فشار خون بالا تاثیر پذیر هستند:

سیستم گردش خون

آسیب های ناشی از فشار خون بالا شروع می شود و با گذشت زمان ایجاد می شود. هرچه فشار خون بالا بدون تشخیص یا کنترل نشده باقی بماند، خطرات شما جدی تر می شوند.

رگ های خونی و شریان های اصلی، خون را در سراسر بدن حمل می کنند و  خون و اکسیژن لازم را برای اندام های حیاتی و بافت ها تأمین می کنند. هنگامی که فشاری که در آن خون جریان دارد افزایش یابد، شروع به آسیب رساندن به دیواره شریان می کند.

تاثیر فشار خون بالا بر بدن توسط کلسترول

آسیب با اشک های کوچک کلسترول (Small tears) شروع می شود، با شروع این اشک های دیواره شریان ها، کلسترول بدی که از طریق خون جاری می شود، شروع به چسبیدن به دیواره شریان می کند. با مرور زمان میزان این کلسترول ها در دیواره افزایش می یابد و شریان باریک می شود . خون کمتری قادر بع جابه جا شدن است. همچنین اگر فشار خون بالا درمان نشود باعث ایجاد تکه های چربی به نام پلاک می شود، دراین صورت خون نمی تواند در اطراف این گرفتگی ها حرکت کند، حتی می تواند شریان ها را مسدود کند. این رسوبات همچنین می توانند دیوارها را سفت کنند، بنابراین جابجایی خون سخت تر می شود.

هنگامی که مقدار مناسب خون نمی تواند از طریق شریان مسدود شده حرکت کند، باعث آسیب به بافت یا اندام مورد نظر می شود. در قلب، این می تواند به معنی درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی باشد.

قلب نیز باید سخت تر کار کند، اما با فشار خون بالا و شریان های مسدود شده کمتر موثر است. در نهایت، کار اضافی می تواند منجر به بزرگ شدن بطن چپ شود  که بخشی از قلب است که خون را به بدن پمپ می کند. این امر یعنی تاثیر فشار خون بالا همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

نارسایی قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما از فشار خون، سخت کار کردن یا حمله قلبی قبلی چنان ضعیف و آسیب دیده باشد که از این رو قادر به پمپاژ خون به اندام های بدن شما به طور مؤثر نیست.

علائم تاثیر فشار خون بالا

علائم نارسایی قلبی شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • نفس کشیدن
  • تورم در پا، مچ پا، پا یا شکم
  • احساس خستگی

فشار خون بالا همچنین می تواند باعث ایجاد برآمدگی در شریان آسیب دیده شود، این به عنوان آنوریسم شناخته می شود. برآمدگی ها بزرگ و بزرگتر می شوند و اغلب تا زمانی که با فشار دادن نقطه ای از بدن، دردی احساس نشود، یافت نمی شوند. اگر در یکی از شریان های اصلی شما باشد، آنوریسم پاره شده می تواند کشنده باشد که این می تواند در هر نقطه از بدن اتفاق بیفتد.

سیستم عصبی

فشار خون بالا ممکن است در طول زمان در زوال عقل و افت شناختی نقش داشته باشد. کاهش جریان خون به مغز باعث مشکلات حافظه و تفکر می شود. ممکن است در به خاطر سپردن یا درک بعضی از موارد مشکل داشته باشید یا در حین مکالمات تمرکز خود را از دست بدهید.

همان آسیبی که فشار خون بالا به رگ های خونی و شریان های قلب وارد می کند برای عروق مغز نیز می تواند اتفاق بیفتد. هنگامی که انسداد بیشتر خون به مغز رخ می دهد، سکته مغزی اتفاق می افتد. اگر بخش هایی از مغز نتوانند اکسیژن دریافتی از خون را دریافت کنند، سلول ها شروع به مردن می کنند. احتمال زنده ماندن شما و  آسیب دائمی مغز بستگی به این دارد که سکته مغزی چقدر شدید بوده است و شما سریعاً تحت درمان قرار خواهید گرفت.

رگ های خونی در چشم نیز می توانند آسیب ببینند. در صورت ترکیدگی یا خونریزی، ممکن است باعث مشکلات بینایی مانند تاری یا کوری شود. ساخت مایعات در زیر شبکیه، کوروئیدوپاتی نامیده می شود.

سیستم اسکلتی

تاثیر فشار خون بالا بر بدن؛ می تواند با افزایش مقدار کلسیم بدن که در حالت طبیعی با ادرار کردن از بدن شما خارج می شود باعث ریزش استخوان شود که به پوکی استخوان معروف است. به ویژه زنانی که قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته اند در معرض خطر هستند. پوکی استخوان، استخوان های شما را ضعیف کرده و باعث می شود که شکستگی هایی در بدن شما اتفاق بیفتد.

دستگاه تنفسی

مانند مغز و قلب، شریان های موجود در ریه ها می توانند آسیب ببیند و مسدود شوند. هنگامی که شریانی که خون را به ریه های شما منتقل می کند مسدود شود، آمبولی ریه اتفاق می افتد. این بیماری بسیار جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین آنوریسم می تواند در ریه اتفاق بیفتد.

آپنه خواب نوعی اختلال خواب است که باعث خواب زیاد خروپف و قطع تنفس در هنگام خواب شبانه می شود. افراد مبتلا به آپنه خواب اغلب هنگام بیدار شدن صبح احساس استراحت نمی کنند. تحقیقات این بیماری را با تاثیر فشار خون بالا پیوند داده است، زیرا بسیاری از افرادی که به آپنه خواب مبتلا می شوند نیز فشار خون بالایی دارند.

سیستم تناسلی

اندام های جنسی شما هنگام برانگیختن از جریان خون اضافی استفاده می کنند. هنگامی که فشار خون بالا باعث انسداد رگ های خونی منتهی به آلت تناسلی یا مهبل شود، ممکن است باعث ایجاد اختلال عملکرد جنسی شود.

ممکن است مردان در نعوظ مشکل داشته باشند و ممکن است زنان تجربه کنند:

  • برانگیختگی کاهش یافته است.
  • خشکی واژن
  • مشکل در داشتن ارگاسم

سیستم ادراری

کلیه های شما به از بین بردن زباله ها از خون، تنظیم میزان فشار خون و تنظیم مواد زائد از طریق ادرار کمک می کند. برای انجام این کار آنها به رگ های خونی سالم نیاز دارند.

دیگر تاثیر فشار خون بالا این است که می تواند به رگ های خونی بزرگتر منتهی به کلیه ها و رگ های کوچکتر داخل کلیه های شما آسیب برساند. با گذشت زمان، این آسیب باعث می شود کلیه ها به درستی کار خود را انجام دهند. به این بیماری کلیوی گفته می شود و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

فشار خون بالا یکی از دلایل عمده نارسایی کلیه است. افراد مبتلا به نارسایی کلیه دیگر توانایی حذف مواد زاید از بدن خود را ندارند و یا به دیالیز یا پیوند نیاز دارند.

اثرات فشار خون بالا

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است این بیماری سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد تا علائم آشکار شود. حتی در این صورت، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • تنگی نفس
  • خون دماغ
  • گرگرفتگی
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • تغییرات بصری
  • خون در ادرار

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. آن ها در همه افراد که فشار خون بالا دارند اتفاق نمی افتند، اما انتظار برای نشان دادن این علامت می تواند کشنده باشد. بهترین راه برای اطلاع از فشار خون بالا، اندازه گیری منظم فشار خون است. اگر فقط سالانه جسمی دارید، در مورد خطرات ناشی از فشار خون بالا و سایر خوانش هایی که ممکن است برای تماشای فشارخون به شما کمک کنند، با پزشک خود صحبت کنید.

به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید یا فاکتورهای خطر برای ایجاد این بیماری را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند فشار خون شما در سال دو بار بررسی شود. این به شما و پزشک کمک می کند تا قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، این بیماری درمان شود.

بیشتر بدانید!

دیگر تاثیر فشار خون بالا بر بدن این است که می تواند در مدت زمان طولانی بدون علائم قابل توجه، آسیب به آرامی به بدن شما وارد شود. به همین دلیل تمرین عادات سالم مانند ورزش منظم و خوردن رژیم غذایی با قند و نمک کم و عدم مصرف چربی های ناسالم بسیار مهم است.

شما همچنین باید فشار خون خود را بررسی کرده و مقدار آن را بدانید. فشار خون قابل کنترل است و آگاهی از فشار خون بالا می تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا بتوانید بهتر آن را کنترل کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس