رابطه چربی خون (کلسترول) و ویتامین D

 رابطه چربی خون (کلسترول) و ویتامین D

آخرین بروز رسانی در 17 فروردین 1400

ویتامین D برای سلامتی ضروری است و چربی خون یا در اصطلاح کلسترول نقش مهمی در تولید ویتامین D از نور خورشید دارد. بیشتر ما ویتامین D کافی دریافت نمی کنیم، اما می توان از مکمل ها و نور خورشید مقدار زیادی ویتامین D دریافت کرد.

ویتامین D  رابطه تنگاتنگی با کلسترول دارد چرا که  ما به کلسترول موجود در سلولهای پوست خود برای تولید ویتامین D از نور خورشید نیاز داریم. ویتامین D مجدداً در کبد و کلیه ها تغییر یافته و تبدیل می شود، اما برای مرحله اول برای جذب و تولید آن نیاز به کلسترول  است.

 اثر استاتین روی ویتامین دی

 استاتین و چربی خون
استاتین و چربی خون

در مورد اینکه آیا استاتین ها می توانند  به اندازه کافی موجب کاهش ویتامین D شود یا خیر بحث های مختلفی وجود دارد. استاتین ها کلسترول و چربی خون را پایین می آورند.به بیان دیگر علی رغم مصرف داروی های استاتین، ما برای تولید ویتامین D به کلسترول هم نیازداریم.

اطمینان از اینکه زمان کافی در معرض نور خورشید قرار دارید یا از غذاها یا مکمل ها  به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنید، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مشکلات عضلانی ناشی از  مصرف استاتین

ممکن است دردهای عضلانی که غالباً ناشی از استاتین ها  ایجاد می شود در حقیقت به دلیل کمبود ویتامین D باشند. مقدار کم ویتامین D باعث ضعف و حساسیت عضلانی در استخوان ها می شود.

از آنجا که کمبود ویتامین D بسیار رایج است، احتمالاً بسیاری از افرادی که برای کنترل چربی خون بالا  استاتین مصرف می کنند، ویتامین D کافی ندارند.

پزشک  معالج شما می تواند با گرفتن یک آزمایش خون ساده، ویتامین D موجود در خون شما را بررسی کند.

چه مقدار ویتامین D کافی است؟

بزرگسالان و کودکان بالای یک سال به 10 میکروگرم ویتامین D در روز نیاز دارند. این مقدار به خصوص برایافرادی که در معرض کمبود ویتامین D هستند و زنان باردار یا شیرده. بسیار مهم و حیاتی است.

نوزادان تا یک سال روزانه به 8.5-10 میکروگرم ویتامین D نیاز دارند.

چگونه در کنار کنترل چربی خون، ویتامین D کافی دریافت کنیم

دریافت ویتامین دی از نور خورشید
برای تولید ویتامین D، به نور خورشید روی پوست خود احتیاج دارید. در شش ماه اول سال به خوبی می توانید با گذراندن وقت در خارج از خانه، ویتامین D کافی دریافت کنید.

برای اکثر افراد،مدت زمان کوتاهی در خارج از منزل ماندن ، مثلاً در حدود 20-30 دقیقه برای دریافت ویتامین D از خورشید کافی است. البته این زمان برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. برای مثال اگر پوست تیره ای دارید، مدت طولانی تری باید در معرض آفتاب قرار بگیرید.

شما باید مقداری از پوست  بدن خودتان در معرض تابش خورشید قرار  دهید. به عنوان مثال بازوها، دست ها و پایین پاها. اما هنوز هم می توانید ویتامین D بسازید حتی اگر در سایه نشسته باشید.

توجه داشته باشید که نشستن در کنار پنجره آفتابی اصولا مزایایی ندارد چرا که شیشه اشعه UVB خورشید را فیلتر می کند. این نوع اشعه برای ساخت ویتامین D برای بدن ضروری است.

محافظت از پوست
کرم های ضد آفتاب از پوست شما در برابر آفتاب محافظت می کنند اما از ایجاد ویتامین D در پوست نیز جلوگیری می کنند.

اگر قرار است مدتی در معرض نور شدید آفتاب بنشینید، یا پوست حساسی دارید، باید از پوست خود محافظت کنید تا نسوزد. اگر مدت طولانی در خانه نیستید در تابستان از ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید و در روزهای گرم  و داغ از رفت و آمد در اواسط روز خودداری کنید.

دریافت ویتامین دی از غذا

در کنار کنترل چربی خون در رژیم غذایی، بیشتر غذاها حاوی ویتامین D زیادی نیستند، بنابراین دریافت ویتامین D کافی فقط از غذا ها دشوار است.

غذاهایی که حاوی ویتامین D هستند عبارتند از:

  • ماهی های روغنی – مانند ماهی آزاد، ساردین، خال مخالی، قزل آلا
  • گوشت قرمز
  • جگر و روغن کبد ماهی
  • زرده تخم مرغ

درباره غذاهایی که ویتامین D به آنها اضافه شده است – مانند لبنیات، برخی غلات صبحانه و شیر های گیاهی.  بهتر است برچسب  آن ها را بررسی کنید. برخی از شیر خشک ها نیز برای تأمین ویتامین دی نوزادان و کودکان، ویتامین D اضافی دارند.

اگر در کنار کنترل چربی خون از مکمل های غذایی هم استفاده می کنید، 10 میکروگرم  ویتامین D باید  در این مکمل ها وجود داشته باشد. ویتامین دی بیشتر بیشتر  لزوما برای بدن بهتر نیست.  به خاطر داشته باشید مصرف بیش از 25 میکروگرم ویتامین دی در روز برای بزرگسالان مناسب نیست، مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند.

منبع:

www.heartuk.org.uk

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما در مرکز قلب، عروق و اکوکاردیوگرافی بهار با داشتن تخصص، تجربه و با استفاده از جدیدترین فناوری‌ها در زمینه اکوکاردیوگرافی قلب تحت نظر دکتر اصغر مزارعی تلاش می‌کنیم تا مناسب ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و مراقبتی را به شما ارائه دهیم. ما متعهدیم تا برای ارتقا، بهبود و بازیابی سلامتی بیماران، خدماتی فراتر از انتظار و با کیفیت برای بیماران، خانواده ها و جامعه به ارمغان بیاوریم.

روزهای پذیرش

شنبه تا پنجشنبه

  • صبح: ۹ تا ۱۲
  • بعدازظهر: ۱۴ تا ۱۹