مراقبت و سلامت

نبض و بهترین روشهای گرفتن آن

زمانی که قلب شما می تپد، خون را به بدنتان پمپاژ می کند. این ضربان قلب را می توان به صورت ” نبض” روی مچ یا گردن احساس کرد. نبض با شمارش تعداد دفعات ضربان قلب در یک دقیقه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، اگر قلب شما در یک دقیقه 72 بار منقبض شود، نبض شما 72 ضربه در دقیقه خواهد بود(BMP). به این فرایند ریتم یا ضربان قلب نیز گفته می شود.

نبض طبیعی، یک ریتم ثابت و منظمی دارد. با این وجود، در برخی افراد این ریتم نا متعادل و یا به صورت پرشی است. که با نبض نامنظم شناخته می شود.

نبض خود را چگونه بیابید؟

"روش

ساده ترین محل برای پیدا کردن نبض، مچ دست است:

  • دستان را بچرخانید تا کف دستتان به سمت بالا باشد.
  • اکنون سه انگشت وسط دست دیگرتان را بالای مچ دست خود و در زیر پایه انگشت شست خود قرار دهید.
  • حال انگشتان خود را به آرامی فشار دهید تا نبض را در زیر آنها احساس کنید. در صورتی که نبض را احساس نمی کنید، می توانید کمی فشار انگشتانتان را بیشتر کنید.

 

چگونه نبض ( ضربان قلب ) را بررسی کنید؟

 

محاسبه ضربان قلب با نبض

با چک کردن نبض می توانید، ضربان قلب را به صورت دستی اندازه گیری کنید. برای اینکار سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. نبض خود را روی مچ دستتان پیدا کنید ( همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد)
  2. تعداد ضربانهایی که حس می کنید  را به مدت 30 ثانیه بشمارید.
  3. تعداد ضربانهای شمرده شده را در 2 ضرب کنید. این عدد، میزان ضربان قلب یا نبض شما در یک دقیقه است.

 

در حین گرفتن نبض، توجه کنید که آیا قلب شما با ضربانهای یکنواختی می تپد و یا این ضربانها نامنظم است. ضربان قلب طبیعی با یک ریتم ثابت همانند ثانیه شمار ساعت، می تپد.  تیک – تاک، تیک – تاک.

برخی افراد دوست دارند که از مانیتور ضربان قلب برای اندازه گیری ضربان قلب خود استفاده کنند. این مانیتور ها اغلب شامل ردیاب هایی هستند که روی بدن شما نصب می شوند. این ردیاب ها را می توانید به طور گسترده ای در فروشگاه های ورزشی و سایر فروشگاه های لوازم پزشکی و غیره بیابید. با این وجود دقت این ردیاب ها و مانیتور ها به کیفیت ساخت انها بستگی زیادی دارد.

 

 ریتم طبیعی قلب چیست؟

ریتم یا ضربان طبیعی قلب، زمانی است که شما در حال فعالیت نیستید. تعداد ضربانهای طبیعی قلب در این حالت معمولا بین 60 تا100 بار در دقیقه است که به آن ریتم یا ضربان قلب در حالت استراحت گفته می شود. اگر در حال فعالیت بوده اید، باید حداقل به مدت 5 دقیقه منتظر بمانید و بعد از آن نبضتان را اندازه گیری کنید.

زمانی که در حال فعالیت هستید، قلب شما سریعتر می تپد تا مقدار اکسیژن بیشتری را به ماهیچه هایی که در حال کار کردن هستند، برساند. هر چه بدن شما سخت تر کار کند، قلب شما سریعتر خواهد تپید. برای مثال ضربان قلب شما وقتی که با سرعت می دوید، سریعتر از زمانی است که در حال راه رفتن هستید. در هنگام ورزش، ضربان قلب شما می تواند تا 160 بار در هر دقیقه و یا حتی بیشتر هم بالا برود.

البته موارد و فاکتور های دیگری هم وجود دارد که می تواند ضربان قلب شما را سریعتر کند، همانند، کافئین، نیکوتین، مواد مخدر، برخی از داروهای پزشکی( مثل مسدود کننده های بتا) و برخی بیماری ها. در چنین مواقعی، شما احساسات شدیدی مانند اضطراب یا ترس دارید در نتیجه قلب شما سریعتر می تپد.

ورزشکاران و یا افرادی که تناسب اندام خوبی دارند، ممکن است ضربان قلبی کمتر از 60 بار در دقیقه داشته باشند.

شما می توانید ضربان قلب خود را در حالتهای مختلف با گرفتن نبض تان، به صورت دستی اندازه گیری کنید و به نتایج جالبی از کارکرد قلب خود دست یابید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس