بیماری ها

متخصص قلب زن یا مرد؟ | درک تفاوت ها

زنان اغلب درمورد تشخیص های پزشکی، درمان و نتایج بعد از جراحی وضعیت بحرانی تری نسبت به مردان دارند. وقتی سلامت قلب شما در میان باشد، خواه متخصص قلب و عروق شما مرد باشد یا زن می تواند واقعاً بر نتایج و فرایند درمان شما تأثیر بگذارد.

بر اساس مطالعات اخیر برای زنان، داشتن یک متخصص قلب و عروق زن می تواند سلامت قلب آنها را بهبود بخشد.

این مطالعه که در مجله کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شده است، بیماران قلبی که زیر نظر یک متخصص قلب از جنسیت مشابه درمان می شوند، بهبود طولانی مدتی داشته، کمتر به بیمارستان مراجعه و متبلا به عوارض کمتری می شوند. این آمار برای بیماران زن بیشتر است.

 

دلایل توجه زنان به بیماری های قلبی عروقی

1. زنان ممکن است حتی با داشتن علائم حمله قلبی به متخصص قلب و اورژانس مراجعه نکنند.

2. بیماری های قلبی عروقی تا 4 درصد بارداری ها را پیچیده می کند و این آمار در حال افزایش است. پره اکلامپسی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در اواخر زندگی را در زنان افزایش می دهد. زنانی که دچار پره اکلامپسی شده اند باید سالانه فشار خون، قند ناشتا و کلسترول خود را چک کنند.

بارداری و بیماری های قلبی عروقی
بارداری و بیماری های قلبی عروقی

3- زنان پس از حمله قلبی کمتر برای بازتوانی قلبی به پزشک رجوع می کنند.

4- معمولاً علائم سکته و حملات قلبی زنان با مردان متفاوت است. طبق تحقیقات انجمن قلب آمریکا زنان ممکن است در هنگام حمله قلبی دچار تنگی نفس، حالت تهوع، تپش قلب، سوزش قلب، درد در فک و صورت یا خستگی شدید شوند.

5- زنان در مقایسه با مردان کمتر درباره CPR یا احیای قلبی می دانند و با آن آشنا هستند. (45 درصد برای مردان در مقابل 39 درصد برای زنان). یادگیری احیای قلبی فقط با دست می تواند به نجات جان افراد کمک کند.

6. بعد از 65 سالگی، فشار خون بالا در زنان بیشتر دیده می شود. چکاپ های سالانه و بررسی فشار خون و سایر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را به زنان توصیه می شود.

مزایای داشتن متخصص قلب زن برای زنان

دکتر وود، مدیر مشترک برنامه سلامت قلب زنان کوریگان در بیمارستان عمومی ماساچوست است و معتقد است این موارد را بیشتر از تجربیات هنگام معالجه بیماران زن به دست آورده است. به گفته او:

  • زنان واقعاً زنان دیگر را بهتر از مردان درک می کنند.
  • متخصصان زنان می توانند نشانه های ظریفی را یک بیمار زن مطرح می کند، بهتر درک کنند، مردان اغلب این ظرافت را ندارند.
  • متخصصان زن بنا به تجربیات مشترکی که دارند همچون فرزندآوری، انجام دادن چند کار همزمان، آشنایی با بدن و … نسبت به متخصصان مرد، از صبر بیشتری برخوردار هستند و باری که مادران بر دوش خود حمل می کنند را بهتر درک می کنند.
  • بسیاری از بیماران زن با عوامل خطر قلبی عروقی قابل توجه به پزشک مراجعه می کنند اما توسط متخصصان قلب مرد تشخیص داده نمی شوند یا شکایت های آنها به علل غیر قلبی منتج می شود. در حالی که یک متخصص زن به این موارد بیشتر توجه نشان می دهد.

اهمیت افزایش متخصص قلب و عروق زن در جامعه

دکتر وود به اهمیت تجربیات مشترک بین افراد از یک جنس خاص می پردازد و معتقد است همدلی و توجه به نشانه های کوچک را می توان در دانشکده های پزشکی آموزش داد و آموزش های مربوط به جنسیت افراد و دغدغه های مخصوص هر کدام را ارتقاء داد.

بنا به گفته دکتر وود، زنان فقط 12 درصد از دانشجویان پزشکی تخصص قلب و عروق را دنبال می کنند. این بدان معناست که تعداد کمتری متخصصی قلب زن برای جامعه زنان که دچار بیماری های قلبی عروقی هستند وجود دارد.

دکتر اسپنسر کرول نیز معتقد است بسیاری از پزشکان مرد درمان فوق العاده ای را برای بیماران زن انجام می دهند. با این حال باید تعداد بیشتری متخصص قلب زن در جامعه پزشکی وجود داشته باشد.

دکتر وود معتقد است که آشنا کردن دختران درباره مفهوم متخصص شدن مانند یک متخصص قلب در سنین پایین ممکن است زنان بیشتری را به این تخصص ترغیب کند. اینکه آنها می توانند در هر رشته ای که بخواهند بدون توجه به جنسیت موفق باشند، بسیار اهمیت دارد.

 

نتیجه

هر چند بیماری های قلبی عروقی هم مردان و هم زنان را درگیر خود می کند، اما زنان بیشتر بر اثر این بیماری ها می میرند و علائم مختلفی را نیز تجربه می کنند. علاوه بر این، شرایط خاص بدنی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در زنان افزایش می دهد. این موارد شامل پره اکلامپسی و اکلامپسی، دیابت بارداری، سردردهای میگرنی، یائسگی زودرس و بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید است.

متخصص قلب و عروق زن بهتر می تواند علائم بالینی ظریف را در زنان تشخیص دهد. با داشتن چکاپ های سلامت قلبی مخصوص زنان می توان از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آنها جلوگیری کرد. مشاوره و تعیین وقت متخصص قلب زن را از دست ندید.

 

منایع:

www.herheart.org

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
نوبت دهی فوق تخصص قلب ویژه نوروز 1402
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
خدمت جدید مرکز قلب و عروق بهار
راه اندازی بخش تخصصی واریس