مراقبت و سلامت

کنترل فشار خون بالا در دوران کرونا

فشار خون بالا ممکن است خطر ابتلا به عوارض شدید ویروس کرونا را افزایش دهد.حفظ فشار خون در سطح سالم همیشه مهم است اما این موضوع در دوره COVID-19 نمود بیشتری پیدا می کند.

میزان فشار خون بالا برابر با 130/80 یا بالاتر تعریف شده است. در آمریکا تقریباً نیمی از بزرگسالان دارای فشار خون بالا هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری هادر آمریکا می گوید که درصد فشار خون بالا در افراد مبتلا به ویروس کرونا متفاوت است. برخی تحقیقات میزان مرگ و میر بالا را در بیماران COVID-19 مبتلا به پرفشاری خون یافته اند. همچنین افرادی که دارای پرفشاری خون بودند خطر بالایی از بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه یا استفاده از دستگاه تنفس، ابتلا به ذات الریه یا آسیب به اندام و بافت ها را داشته اند.

روش های کنترل فشار خون بالا در دوران کرونا

اگر دچار پرفشاری خون هستید، برای حفظ سلامتی توجه به نکات زیر ضروریست:

پیشگیری بهترین دفاع است

اگر فشار خون بالا یا بیماری زمینه ای دیگری دارید، رعایت پروتکل های بهداشتی مثل رعایت فاصله اجتماعی، شستن مرتب دستها، استفاده از ماسک و سایر روش هایی که می تواند از گسترش COVID-19 جلوگیری کند بسیار مهم است.

توصیه های پزشکی را دنبال کنید

بیمارانی که از انواع معمول داروهای فشار خون – مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین (ARB) استفاده می کنند – در صورت ابتلا به COVID-19، باید مصرف این دارو ها را ادامه دهند، مگر اینکه پزشک معالجشان توصیه دیگری برای آنها داشته باشد. قبل از تغییر استراتژی های درمانی، با پزشک معالج خود مشورت کنید. برخی از پزشک ها و کلینیک ها ویزیت های مجازی نیز ارائه می دهند.

از عواملی که فشار خون بالا را تشدید می کنند خودداری کنید

عوامل مختلفی می توانند در تشدید فشار خون بالا مؤثر باشند. بهتر است مراقب این عوامل باشید:

داروهای بدون نسخه

داروهای ضد احتقان و مسکن NSAIDs مانند ناپروکسن و ایبوپروفن می توانند فشار خون را افزایش دهند. افرادی که ناراحتی قلبی دارند باید مصرف آنها را محدود یا از آنها اجتناب کنند.

برخی از داروهای تجویزی

افرادی که از کورتیکواستروئید، قرص های ضد بارداری، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، داروهای روان درمانی و برخی داروهای سرطان استفاده می کنند باید فشار خون خود را کنترل کنند.

الکل و کافئین

مصرف این موارد را محدود کنید. برای مثال بیش از سه فنجان نوشیدنی کافئین دار در روز نخورید.

گیاهان و مواد غذایی

برخی از مکمل های گیاهی مانند شیرین بیان می توانند فشار خون را افزایش دهند و غذاهایی مانند گوشت پخته شده می توانند با برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشند. از مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید، آگاهی داشته باشید.

استرس را مدیریت کنید

استرس می تواند منجر به عادت های بد، مانند رژیم غذایی نادرست، استفاده از داروهای روان گردان، الکل و غیره شود. این عوامل می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

داروی اضافی در دسترس داشته باشید

با پزشک و دکتر داروساز خود مشورت کنید تا ببینید آیا می توانید مقدار بیشتری از داروهای تجویز شده را تهیه کنید تا مجبور نباشید مرتباً به داروخانه مراجعه کنید.

 فشار خون بحرانی خود را تشخیص دهید

فشار خون بالای بحرانی هنگامی اتفاق می افتد که فشار خون به سرعت به 180/120 رسیده یا افزایش یابد. در صورت بروز علائمی مانند درد قفسه سینه یا کمر، بی حسی یا ضعف، از دست دادن بینایی، یا دشواری در تنفس یا گفتار – با اورژانش تماس بگیرید.

داشتن بیماری های زمینه ای از جمله فشار خون بالا در دوران کرونا و عدم کنترل آن می تواند درصد ابتلا به بیماری کرونا و عوارض آن را افزایش دهد. با کنترل فشار خون می توانید از این عوارض در امان باشید.

 

منبع:

https://www.heart.org/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا